سوگواره «مهر محرم» به دهمین سال رسید
سوگواره «مهر محرم» به دهمین سال رسید
دهمین سوگواره ملی و سومین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال «مهر محرم» در حالی برگزار می‌شود که هرساله بر کمیت و کیفیت آثار و داوری‌های مردمی افزوده می‌شود.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری دهمین سوگواره ملی و سومین مسابقه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال «مهر محرم» دوازدهم مهرماه در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد برگزار شد.

در این نشست خبری حمید ضیایی‌پور معاون این مرکز بابیان اینکه سوگواره ملی «مهر محرم» با 10 سال سابقه در حالی برگزار می‌شود که هر ساله گرایش خاصی دارد، گفت: 3 سال است که گرایش و تمرکز این سوگواره، رسانه‌های دیجیتال با محوریت ماه محرم، ‌اربعین و آیین‌های عاشوراست.

در این نشست قدس‌پور دبیر سوگواره ملی و بین‌المللی «مهر محرم» افزود: سال گذشته اعلام کردیم که فیلم‌های کوتاه مدنظر این سوگواره حداکثر 30 دقیقه است اما سال جاری این زمان به حداکثر 3 دقیقه رساندیم، ضمن اینکه این کار را برای آن انجام دادیم که دیدن فیلم 30 دقیقه برای مردم جهت رأی دادن به آن بسیار سخت است.

وی تأکید کرد: در کشورمان جشنواره «ویژه محرم» نداریم، لذا برگزاری دهمین سوگواره ملی و سومین سوگواره بین‌المللی «مهر محرم» بسیار مهم است.

قدس‌پور خاطرنشان کرد: داوری سوگواره ملی و بین‌المللی «مهر محرم» توسط مردم صورت می‌گیرد و آنها بعد از رؤیت عکس‌ها و فیلم‌ها به این آثار رأی می‌دهند.

دبیر سوگواره ملی و بین‌المللی «مهر محرم» داوری شاخص‌محور بر اساس امتیازات مردمی و رؤیت PDFها و یا امتیازدهی ستاره‌ای بین 1 تا 5 صورت می‌گیرد، درباره جوایز نفرات برتر این سوگواره گفت: نفر اول این سوگواره با کمک ستاد بازسازی عتبات عالیات به سفر عتبات اعزام می‌شود، ضمن اینکه 2 سکه هم جایزه می‌گیرد. همچنین جوایز نفر دوم سفر مشهد و 1.5 سکه و جایزه نفر سوم سفر مشهد و 1 سکه است.

وی در توضیح بیشتر افزود: جوایز بخش پویانمایی 1 سکه، جوایز بخش عکس تجربه و تلفن همراه ربع سکه و جوایز بخش نماهنگ نیم سکه است، ضمن اینکه جوایز بخش مجموعه عکس هم سفر به عتبات و 1 سکه است.

قدس‌پور تصریح کرد: برای دومین سال برگزاری فیلم کوتاه در سال گذشته بیش از 99 اثر به دبیرخانه رسید، ضمن اینکه 7500 عکس هم دریافت کردیم که 120 عکس را در بخش‌های مختلف برای نمایشگاه انتخاب کردیم.

دبیر سوگواره ملی و بین‌المللی مهر محرم ادامه داد: از 13 کشور و قاره‌های مختلف هم آثاری به دبیرخانه سوگواره مهر محرم ارسال شد.

وی درباره همکاری مشترک سوگواره «مهر محرم» با عتبه حسینی در کربلا گفت: پروژه‌ای توسط سایت امام حسین(ع) وابسته به آستان سیدالشهدا با سوگواره «مهر محرم» تعریف شده است که بر همین اساس قرار است عملیات اجرایی یک میلیون عکس حسینی بر روی سایت با آرشیوبندی و تقسیم‌بندی خاص کلید بخورد.

قدس‌پور در مورد مهم‌ترین اهداف سوگواره «مهر محرم» گفت: رشد و اعتلای فرهنگ عاشورایی در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه مشتاقان و علاقه‌مندان به این فرهنگ، همگرایی و هم‌افزایی ملی و بین‌المللی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی عاشورایی دیجیتال به‌ویژه در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، تحکیم پیوند بین دین و هنر و رسانه و گسترش و ترویج فرهنگ نورانی نماز به‌ویژه نماز ظهر عاشورا، فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از ابزار رسانه‌های دیجیتال با تشویق به تولید محتوای پاک و اصیل و همچنین گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ عاشورایی و کمک به انتشار گسترده‌تر آثار، بخشی از این اهداف است.

دبیر سوگواره ملی و بین‌المللی «مهر محرم» درباره بخش‌های مسابقه‌ای دهمین سوگواره ملی و سومین سوگواره بین‌المللی مهر محرم افزود: هنرهای دیجیتال، رسانه‌های برخط و نرم‌افزارهای بخش‌های مسابقه‌ای این سوگواره است.

وی در مورد بخش هنرهای دیجیتال گفت: فیلم کوتاه 3 دقیقه‌ای شامل فیلم کوتاه داستانی، مستند، نماهنگ، پویانمایی و فیلم‌های ضبط‌شده با تلفن همراه و همچنین در بخش عکس تک‌عکس‌های حرفه‌ای با موضوع سلام، مجموعه عکس و عکس‌های گرفته‌شده با تلفن‌های همراه، بخش هنرهای دیجیتال است، ضمن اینکه در بخش رسانه‌های برخط تارنماهای اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرم و همچنین در بخش نرم‌افزارها، نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای، نرم‌افزارهای تلفن‌های هوشمند و بازی‌ها است.

قدس‌پور در مورد موضوعات مسابقه تصریح کرد: مراسم و آیین‌های عزاداری محرم در ایران اسلامی و اقصی نقاط جهان با محوریت موضوع سلام، اندیشه و فرهنگ حسینی، نمادهای عاشورایی و حسینی، نماد ظهر عاشورا، خادمان حسینی و همچنین راهپیمایی اربعین حسینی و زوایای پیدا و پنهان رسانه‌ای از این سفر زیارتی عظیم، بخشی از موضوعات مسابقه است.

دبیر سوگواره ملی و بین‌المللی مهر محرم در مورد مهلت ارسال آثار در بخش رسانه‌های برخط و نرم‌افزارها خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند تا 15 آبان ماه سال جاری آثار خود را در این بخش به دبیرخانه ارسال کنند، ضمن اینکه آخرین مهلت ارسال آثار در بخش هنرهای دیجیتال هم 30 آبان است.

وی بابیان اینکه اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان بخش رسانه‌های برخط و نرم‌افزارها در آذر سال جاری و در تهران برگزار می‌شود، تصریح کرد: اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان بخش هنرهای دیجیتال هم در دهه فجر امسال در شهر سمنان برگزار خواهد شد.

قدس‌پور در پایان این نشست ضمن رونمایی از پوستر این سوگواره گفت: پایگاه WWW.MEHREMOHARAM.IR جزئیات بیشتری از سوگواره ملی و بین‌المللی «مهر محرم» برای مخاطبان و شرکت‌کنندگان دارد.
کد خبر: 95367
Share/Save/Bookmark