راه اندازی فاز اول پرتال جامع کودک /  برنامه برای کودکان کار و کودکان با نیازهای ویژه / راه‌اندازی قطار کودکی
گزارش هنرنیوز از نشست مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛
راه اندازی فاز اول پرتال جامع کودک / برنامه برای کودکان کار و کودکان با نیازهای ویژه / راه‌اندازی قطار کودکی
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به هنر نیوز گفت: اگر بخواهیم موضوع های کودکان را لیست کنیم شاید بتوان به بیش از صد مورد اشاره کرد ولی ما سعی کردیم اولویت ها را در شعار هفته درنظر بگیریم.
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۶
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، نشست خبری علیرضا حاجیان زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رییس دبیرخانه هفته کودک به همراه محمدعلی شامانی، مشاورعالی مدیرعامل کانون؛ مجتبی دانشور، سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری برگزار گردید.

علیرضا حاجیان زاده در این نشست با اشاره به شعار امسال هفته ملی کودک «دنیا با لبخند کودکان زیباست» گفت: هر ساله شعاری را برای هفته ملی کودک اعلام می‌کنیم و شعار امسال ما «دنیا با لبخند کودکان زیباست» می باشد که امیدواریم همواره شاهد لبخند همه کودکان باشیم. همچنین روزهای مختلف را در این هفته براساس نیازهای کودکان نامگذاری کرده‌ایم و در هر روز متناسب با نام آن، برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی را با همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف مرتبط با حوزه کودک و نوجوان برگزار خواهیم کرد.

توجه جدی به کودک و حوزه کودکی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه هدف ما از برگزاری مراسم هفته کودک توجه جدی به کودک به منزله بنیادی‌ترین بخش زندگی انسان است ادامه داد : هر ساله در هفته ملی کودک با محوریت کانون و همکاری سایر دستگاه‌های فعال در حوزه کودک سعی می‌کنیم حرکت جمعی در این زمینه ارایه دهیم لذا هدف ما از برگزاری مراسم هفته کودک توجه جدی به کودک و حوزه کودکی به منزله بنیادی‌ترین بخش زندگی انسان است. همچنین تلاش می‌کنیم در خانواده‌ها به عنوان نهادی که بیشترین ارتباط را با کودکان دارند، برای پاسخ دادن به نیازهای فرهنگی کودکان، فرهنگسازی‌های لازم را انجام دهیم.

هم گرایی و هم افزایی میان دستگاه های متولی کودک

به گفته وی، هم‌گرایی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های متولی حوزه کودک، اعم از دستگاه‌های دولتی و خصوصی و نهادهای مختلف و کمک به شکل‌گیری خاطرات شاد و لذت‌بخش برای کودکان و ایجاد فضاهایی کودکانه از جمله اهداف ما از برگزاری مراسم‌های هفته کودک است.

راه اندازی فاز اول پرتال جامع کودک

رییس دبیرخانه هفته کودک همچنین از راه اندازی فاز اول پرتال جامع کودک در بخش عکاسی و نقاشی از ۱۵ تا ۲۱ مهر خبر داد و یاد آور شد: پیش بینی می کنیم تا پایان سال این پرتال جامع به صورت کامل رونمایی شود.

اعلام شعار هفته

حاجیان زاده با اشاره به شعار هفته ملی کودک اظهار داشت: بر اساس جمع‌بندی اعضای شورای برنامه‌ریزی هفته ملی کودک ، چهارشنبه ۱۵ مهرماه روز «کودک سلامت و ایمنی»، پنج‌شنبه ۱۶ مهرماه روز «کودک، هنر و میراث فرهنگی»، جمعه ۱۷ مهرماه روز «کودک، خانواده و رسانه»، شنبه ۱۸ مهرماه روز «کودک، کتاب و کتاب‌خوانی»، یک‌شنبه ۱۹ مهرماه روز «کودک، محیط زیست و منابع طبیعی»، دوشنبه ۲۰ مهرماه روز «کودکان دنیا، صلح و دوستی» و سه‌شنبه ۲۱ مهرماه روز «کودک، آموزش و تربیت اسلامی» نام‌گذاری شده است.

سعی کردیم اولویت ها را در شعار هفته در نظر بگیریم


وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« با توجه به شعار هفته به نظر می رسد که در نامگذاری شعار هفته کمتر به دنیای کودکان که همانا بازی ، سرگرمی و نشاط است توجه شده است گفت: سعی کردیم با انتخاب این شعارها، جامعیت ایجاد کنیم ولی ما هم معتقدیم که موضوعات کودکان آنقدر زیاد است که در طی یک هفته و هفت موضوع جامعیت کامل پیدا نخواهد کرد. اگر بخواهیم موضوع های کودکان را لیست کنیم شاید بتوان به بیش از صد مورد اشاره کرد ولی ما سعی کردیم اولویت ها را در نظر بگیریم هر چند که نشاط و شادی و تحرک در کودکان موضوع اصلی ما است که در شعار هفته هم دیده شده است .

برنامه ریزی برای کودکان کار و کودکان با نیازهای ویژه


مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید« اگر چه روز جهانی کودک برای کودکان شادی آور است اما بچه های زیادی هستند که به دلیل بی سرپرست بودن فاقد شادی در این روز هستند. کانون برای این کودکان در روز جهانی کودک چه برنامه هایی را اندیشیده است؟» یاد آور شد: ما در بحث های تخصصی که داریم نگاهی هم به کودکان کار یا کودکان با نیازهای ویژه مثل کم بیناها و نابیناها داشتیم و برای این کودکان نیز، برنامه هایی را در این هفته پیش بینی کردیم اما باید بپذیرید که شعارهای هفته بیش از این گنجایش و ظرفیت نداشت که بخواهیم همه موضوعات را در شعارها لحاظ کنیم.

راه اندازی قطار کودکی

حاجیان‌زاده با تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک ادامه داد: شروع برنامه‌ها با راه‌اندازی قطار کودکی با هماهنگی شرکت رجاء است که این قطار با حضور کودکان و نوجوانان، مربیان آنها و نویسندگان و هنرمندان حوزه کودک و نوجوان از تهران به سوی یکی از شهرها حرکت خواهد کرد و در طول مسیر کودکان و نوجوانان با نویسندگان و هنرمندان به گفت‌وگو می‌پردازند.

برگزاری آیین روز جهانی کودک در سراسر کشور

وی تصریح کرد: آیین روز جهانی کودک در تهران و همزمان در همه شهرها با حضور کودکان و همه مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود. همچنین در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری در تهران و سایر شهرستان‌ها نمایشگاهی از فعالیت‌های مربوط به کودکان که از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه اعم از دولتی و غیردولتی انجام شده است، برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۱۴ نهاد خصوصی و تعدادی از سازمان‌های دولتی حضور دارند که ازجمله آنها می‌توان به سازمان استاندارد، موسسه خیریه مهر گیتی، شورای کتاب کودک، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، سازمان محیط‌زیست، سازمان جنگلداری و ... اشاره کرد.

برپایی موزه ای از عروسک های ملل

حاجیان‌زاده با بیان اینکه در کنار این نمایشگاه، موزه‌ای از عروسک‌های ملل خواهیم داشت گفت: عروسک به عنوان نمادی از فعالیت‌های کودکان است که هم بار فرهنگی دارد، هم بار سرگرمی و هم جنبه‌ نمایشی فعالیت‌های ملل مختلف. همچنین در این هفته ۷ نشست تخصصی با محوریت موضوعات هر روز برگزار می‌شود و مسایل و مشکلات آن موضوع در حوزه کودک از سوی کارشناسان مربوطه بررسی خواهد شد. تشکیل این نشست‌ها به منظور اعمال نگاه عمیق‌تر به مشکلات حوزه کودک و نوجوان و دغدغه‌های موجود است تا مبنایی باشد برای فعالیت‌های ما در حوزه کودک و نوجوان در طول سال. همچنین برنامه‌ای نیز با حضور چهره‌های مطرح دارای کودکان با بیماری خاص، کودکان کار، و ... خواهیم داشت.

در ادامه این نشست نیز محمد علی شامانی، مشاورعالی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز گفت: در طول سال با ایجاد دبیرخانه دایمی هفته ملی کودک تلاش کرده‌ایم همکاری و هم‌افزایی را در بین دستگاه‌های مختلف حوزه کودک و نوجوان ارایه دهیم. البته برای این هم‌افزایی و تعامل در بین دستگاه‌ها نیازمند همدلی بین دستگاه‌ها هستیم.

مسئول دبیرخانه‌ هفته‌ ملی کودک نیز در این نشست خبر داد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با برپایی یک غرفه‌ یادبود در ایام هفته‌ ملی کودک در کنار خانواده‌هایی خواهد بود که عزیزان خود را در حادثه منا از دست داده اند.

حضور مقام های دولتی برای پاسخگویی

مدیرعامل کانون همچنین با اشاره به برنامه‌های هفته ملی کودک تاکید کرد: این ایام، حاصل گفت‌وگوها و برنامه‌ریزی گروهی است، با این‌حال در کنار برنامه‌های مشترک، هر سازمان و نهاد نیز برنامه‌های اختصاصی خواهند داشت که آن برنامه‌ها نیز در جلسه‌های همین شورا مطرح شده است. لذا در هر یک از این روزها، نشستی تخصصی با حضور کارشناسان و مسوولان نهادهای مرتبط با این نام‌گذاری‌ها برگزار خواهد شد که جنبه‌ی علمی و تخصصی خواهند داشت ضمن اینکه در هر روز سعی می‌شود چند مقام از دستگاه‌‌های دولتی پاسخگو و مرتبط در این نشست‌ها و بعد از آن در بخش‌های دیگر برنامه‌ها حضور داشته باشند.

به گفته وی ، جشن‌هایی نیز برای فرزندان اتباع خارجی ساکن ایران در روز صلح و دوستی برگزار خواهد شد.

اختصاص برنامه های متنوع برای کودکان

برگزاری مسابقه‌های نقاشی و عکاسی با موضوع‌های محیط‌ زیست و منابع طبیعی، در کنار اعلام رایگان‌ بودن بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور برای کودکان از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست و همچنین برپایی کارگاه‌های آموزشی متقابل با همکاری کتاب‌خانه‌ ملی کشور و برگزاری جشن آب با مشارکت سازمان آب و فاضلاب با محوریت موضوع بحران بی‌‌آبی،از دیگر برنامه‌های هفته ملی کودک است که حاجیان زاده به آن اشاره کرد.
کد خبر: 83289
Share/Save/Bookmark