قوانین میراث فرهنگی برای ارگان‌ها بی‌معناست
یک کارشناس محوطه‌ها و بناها در گفت و گو با هنرنیوز:
قوانین میراث فرهنگی برای ارگان‌ها بی‌معناست
یک کارشناس محوطه‌ها و بناها با تأکید بر این که مجلس، نیروی دریایی، استاندار، شهردار، ... قوانین میراث فرهنگی را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: پس چرا یکباره اعلام نمی‌کنند قوانین میراث فرهنگی بی‌معناست و هرکسی آزاد است تا هر بلایی را بر سر میراث فرهنگی این مملکت بیاورد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۳

محمد سپنجی در گفت و گو با هنرنیوز با اعلام این که تا سال ۵۷ از مجموع ۱۵۶۷ اثر حدود ۲۱۳ محوطه و بنا دارای حریم بود، افزود: یکی از این آثار محور فرهنگی اصفهان و میدان نقش جهان بود که مجدداً هنگام برگزاری همایش شهرهای دارای محور تاریخی هم تعیین حریم شد.

حریمی که حرمت ندارد 

این کارشناس محوطه‌ها و بناها ادامه داد: محور فرهنگی – تاریخی اصفهان با ۱۲۱ اثر به صورت پیوسته‌ یک طرح حریم دارد که با نامه ۹۹۳۱-۱/۱ در تاریخ ۲۳/۱۰/ ۱۳۷۷ تصویب و به شهردار، استاندار، دادگستری، اداره ثبت و در مجموع ۱۷ ارگان در اصفهان ابلاغ شده که در این نامه قید شده هرگونه عملکردی در این بخش باید دارای طرح باشد و پس از تصویب از سوی سازمان میراث فرهنگی قابل انجام است.

تصویب کننده قانون چه می‌کند؟ 

وی با بیان این که میدان نقش جهان فقط ثبتی نیست بلکه دارای حریم نیز هست با طرح این پرسش که چرا هیچ کس به هیچ یک از حرائم حتا حرائم ابلاغی احترام نمی‌گذارد، پاسخ داد: دلیلش آن است که در نامه ابلاغی به استانداری‌ها می‌آید: ملزم به رعایت قانون مصوب ۱۳۰۹ که در آن آمده است هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مربوطه برابر مواد ۵۵۸ الی۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی است. اما این قانون را چه کسی برای ما تصویب کرده است؟

او افزود: قطعاً مجلس شورای اسلامی اما زمانی که همین خانه ملت پایبند به قانون مصوب خود نیست و حریم مسجد و مدرسه سپهسالار که به شماره ۴۱۱ در سال ۱۳۳۴ به ثبت رسیده و حریمش به شماره نامه ۱۷۱۴ -۱/۱ به تاریخ ۱/۳/۱۳۷۹ ابلاغ شده است را می‌شکند، چگونه از استاندار شهری مانند اصفهان می‌خواهیم که به قانون پایبند باشد.

احداث بیمارستان در عرصه یک بنای ثبتی 

سپنجی از بازدید سوم شهریور ماه هیأتی از کارشناسان میراث فرهنگی از کاخ «میان پشته» گیلان که در اختیار نیروی دریایی است؛ خبرداد و گفت: این کاخ بین دو پل انزلی و پل غازیان در محوطه و سیعی واقع شده است اما اینک در حیاط کاخ ساختمان اداری و در بخش دیگری از حیاط آن در حال احداث بیمارستان هستند. و یک عکاسخانه هم در آلاچیق راه‌اندازی کردند که مردم با لباس‌های محلی در آنجا عکس بیاندازند اما جلوی عکاسی کارشناسان از شرایط موجود را گرفتند و آن لطمه زدن به امنیت نظام عنوان کردند!

او با اشاره به این که نیروی دریایی هیچ احترامی برای قوانین میراث فرهنگی در این مورد قائل نبوده است، اضافه کرد: متأسفانه این کاخ هم دارای حریمی مصوب و ابلاغی به تاریخ ۲۸/۷/۱۳۸۰ به شماره نامه ۶۷۷۵ -۱/۱ است که با استانداری آقای سلطانی‌فر متقارن است.

این کارشناس محوطه‌ها و بناها با تأکید بر این که مجلس، نیروی دریایی، استاندار، شهردار، ... قوانین میراث فرهنگی را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: پس چرا یکباره اعلام نمی‌کنند قوانین میراث فرهنگی بی‌معناست. و هرکسی آزاد است تا هر بلایی را بر سر میراث فرهنگی این مملکت بیاورد.

وی همچنین از انعقاد قراردادی مابین اداره کل منابع طبیعی با فردی در مورد «قلعه رودخان» خبرداد و اظهار کرد: این اثر هم دارای طرح حریم است و در آن منطقه تا ۷.۵ متر ارتفاع اجازه ساخت و ساز وجود ندارد و باید از مصالحی مانند چوب استفاده شود که قابل بازگشت باشد. اما همین فرد با بتون و آرماتوربندی یک سری بنا با ۱۴ متر ارتفاع احداث و یک بخش از جنگل را تسخیر کرده و بخشی از گورهای تاریخی را از بین برده است.

حریم قلعه رودخان را چه کسی از بین برد 

او توضیح داد: به دلیل خاکبرداری و نقض قوانین اداره کل میراث فرهنگی از آنها شکایت کرده است . دادستان از محل مذکور بازدید کرده و فرد مورد نظر را به دو سال حبس محکوم کرده است. اما به دلیل روابط خاص از دو سال به یک سال و سپس شش ماه تقلیل پیدا کرد و پس از اتمام حبس مجدداً اقدام به ادامه کارهای قبلی خود کرده است. این درحالی است که اداره میراث فرهنگی خواهان شکایت مجدد است اما اداره قضا می‌گوید به دلیل یک بار مطرح شدن این پرونده دیگر میراث فرهنگی حق شکایت ندارد؟!

سپنجی خاطرنشان کرد: در این صورت اگر کسی در طی روز پنج بار از خط قرمز عبور کند می‌باید فقط یکبار جریمه شود یا اگر کسی سه نفر را در سه زمان مختلف کشت باید یکبار محاکمه شود. این چه قانونی است که تا کنون کسی در موردش چیزی نشنیده است. آیا در این مملکت اصلاً نیازی به میراث فرهنگی احساس می‌شود یا خیر؟ چه کسی باید به این قوانین احترام بگذارد؟ آیا مجلس خود به قوانین مصوبش احترام گذاشته که ما از دیگران توقع احترام به قوانین میراث فرهنگی را داریم؟ اصلاً کسی به گفته‌های گردشگری پایدار پایبند است و آن را می‌پذیرد؟ اگر پایبندند پس چرا ما هیچ عکس‌العملی نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: خیابان حاج آقا نورالله نجفی میدان نقش جهان هم که در حال احداث توسط شهرداری اصفهان است پیش از این دارای بناهای تاریخی بوده است پس به یاد گذشته این بناها را بازگردانیم. اگر مجازیم برای برگزاری چوگان کف محوطه اثر ثبتی و دارای حریم را بکنیم پس ما نیز مجازیم به یاد گذشته بناهای ارزشمند گذشته را در محل خود بازسازی کنیم.

کد خبر: 75639
Share/Save/Bookmark