شرایط فراهم شود در ایران به تدریس رهبری ارکستر می‌پردازم
ایرج صهبایی در گفتگو با هنرنیوز:
شرایط فراهم شود در ایران به تدریس رهبری ارکستر می‌پردازم
تدریس رهبری ارکستر در ایران نیاز به فراهم شدن شرایط خاص دارد
ایرج صهبایی، آهنگساز و رهبر ارکستر که در آستانه برگزاری ارکستر پارسیان به ایران سفر کرده در رابطه با تدریس رهبری ارکستر در ایران گفت : تدریس رهبری ارکستر در ایران نیاز به فراهم شدن شرایط خاص دارد که اگر این شرایط فراهم شود در ایران به تدریس رهبری ارکستر می‌پردازم.
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۰
 
ایرج صهبایی در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرنیوز ابراز داشت: من در حال حاضر از فضای تدریس موسیقی در ایران چندان اطلاعی ندارم، اما اخبار واصله خبر از ضعف این موضوع می‌دهد. البته پیش از این استاژهای مختلفی در ایران برای تدریس برقرار کرده‌ام و شاگردان مختلفی در این استاژها شرکت کرده‌اند. اما این دوره‌ها کوتاه مدت بوده و برای کسانی تعبیه شده که تخصص اولیه را داشته‌اند. 

نویسنده کتاب «۱۴ آوای بومی برای پیانو»  در رابطه با شکل درست تدریس ادامه داد: برای تدریس هر موضوع به خصوص موضوعات تخصصی پیش زمینه‌هایی مورد نیاز است، در رابطه با رهبری ارکستر نیز این موضوع مصداق دارد. برای پرداخت به این موضوع نیاز به دوره‌های بلند مدت و فراهم کردن پیش زمینه‌هایی وجود دارد. 

وی افزود: من خارج از ایران دوره‌هایی را برگزار کرده‌ام که این دوره‌ها مدت زیادی به طول انجامیده است بنابراین نمی‌توان آن دوره‌ها را با یک استاژ دو الی سه هفته‌ای مقایسه کرد. 

در کلاس‌های آموزشی باید از مقاطع ابتدایی و کوتاه مدت گرفته تا مقاطع بالاتر وجود داشته باشد. از موزیک دوشام آغاز شود تا به ارکستر سمفونیک برسیم. برای این موضوع باید حداقل یک دوره ۵ ساله در نظر گرفته شود.
 
صهبایی گفت: تدریس در این دوره‌های بلند مدت نباید به یک شکل صورت پذیرد و در این دوره‌ها هنرجو می‌تواند با رهبرهای مختلف به اجرای کار بپردازد و همراه آن استاژهای گوناگونی را سپری کند. خود من در جنوب فرانسه در مواقع تعطیلی استاژهای گوناگونی را برگزار می‌کنم و در این کلاس‌ها باعث تئوری کنار گذاشته شده و بیشتر مباحث عملی به اجرا درمی‌آید. 

وی افزود : برای برگزاری چنین دوره‌هایی در ایران نیاز به صرف زمان و فراهم کردن برنامه‌ریزی‌های گوناگون وجود دارد. اگر این چنین باشد می‌توانیم تأثیر آن را به طور کامل لمس کنیم،
در کلاس‌های آموزشی باید از مقاطع ابتدایی و کوتاه مدت گرفته تا مقاطع بالاتر وجود داشته باشد. از موزیک دوشام آغاز شود تا به ارکستر سمفونیک برسیم. برای این موضوع باید حداقل یک دوره ۵ ساله در نظر گرفته شود.
نه اینکه چند روزی به این بحث اختصاص داده شود و بله این موضوع را رها کنیم. 

این آهنگساز در رابطه با برگزاری کلاس‌های آموزشی در ایران توضیح داد : وقت با ارزش‌ترین چیزی است که یک انسان دارد، با گذشت زمان و رسیدن به سنین پیری این وقت ارزش بیشتری پیدا می‌کند. در دوران جوانی تصمیم‌گیری راحت‌تر بود. اما با رسیدن به این سن باید برای هر روز برنامه منسجمی داشت.
 
و ادامه داد: اگر شرایطی که توضیح داده شد فراهم شود می‌توان یک کلاس آموزشی برای رهبری ارکستر در ایران برگزار کرد اما در غیر این صورت هم زمان شاگردان از بین می‌رود و هم من به یک نتیجه درست که در نظر دارم نمی‌رسم. در حال حاضر در ایران برنامه خاصی غیر از رهبری ارکستر پارسیان ندارم اما در صورت فراهم شدن شرایط شاید بتوان یک استاژ مجری ارکستر برقرار کرد. 

ايرج صهبايي ـ رهبر مهمان اركستر پارسيان ـ در سخناني مطرح كرد:خوشبختم كه دوباره به ايران بازگشتم تا اين بار با اركستر پارسيان همكاري ‌كنم. اين كنسرت يك برنامه معمولي نيست چرا كه پس از سال‌ها «پارسيان» رويه خود را تغيير داده است.

ايرج صهبايي آهنگساز و رهبر اركستر، در تهران زاده شده است. در ۱۰ سالگي به هنرستان عالي موسيقي رفت و در آنجا از استاداني چون ثمين باغچه‏بان (۱۳۰۴-۱۳۸۶)، حسين ناصحي (۱۳۰۴-۱۳۵۶)، شيفته صدقي و مصطفي‌كمال پورتراب بهره جست. پس از به پايان رساندن هنرستان عالي موسيقي، با رتبه يك و به‏ دست آوردن بورس، به كشور فرانسه رفت و در كنسرواتوارهاي پاريس و استراسبورگ ادامه‌ تحصيل داد. 

صهبايي پس از اقامت در شهر استراسبورگ فرانسه اركستر مجلسي شيلتيگهايم را بنياد نهاد و مدت ۱۱سال برنامه‌هاي گوناگوني از آثار موسيقي مجلسي تا سمفونيك سده‌هاي هجدهم، نوزدهم و بيستم را با اين اركستر اجرا كرد. وي چندين سال سرپرست كنسرواتوار شيلتيگهايم استراسبورگ بود و در دانشگاه استراسبورگ و شعبه آن در شهر سلستا، موسيقي‌شناسي تدريس كرد. ايرج صهبايي اركسترهاي گوناگوني مانند اركستر مجلسي راديو و تلويزيون ملي ايران، اركستر دانشگاه استراسبورگ، اركستر جوانان شربروك كانادا، اركستر فيلارمونيك استراسبورگ، اركستر هارموني پاريس، گروه سازهاي كوبه‏اي استراسبورگ و اركستر رويال فيلارمونيك لندن را رهبري كرده است. او همچنين هشت سال به عنوان رهبر ميهمان اركستر سمفونيك تهران، كـنسرت‌هاي گوناگوني با اين اركستر اجرا كرده و از سال ۱۳۸۱ نيز به مدت يك سال رهبر ثابت اركستر سمفونيك تهران بوده است. 

آثار صهبايي در كشورهاي گوناگون، مانند آلمان، فرانسه، انگلستان، كانادا، لهستان و ايران اجرا شده و مي‏شود. وي همچنين عضو انجمن بين‏المللي آهنگسازان است. برخي از آثار ضبط‌شده‌ صهبايي از فرستنده‌هاي راديويي فرهنگي فرانسه، مانند «فرانس موزيك» و «فرانس كولتور»، پخش مي‌شود.

کد خبر: 37659
Share/Save/Bookmark