مدیریت سینمای امروز در اداره سینما ناتوان است
احمد رضا گرشاسبی در گفتگو با هنرنیوز:
مدیریت سینمای امروز در اداره سینما ناتوان است
یک کارگردان سینمای ایران گفت: من مدیریت کنونی سینما را در اداره سینما ناتوان می بینم چرا که فقط تلاش کرده سینما را اداره کند اما هیچ برنامه و سیستمی برای اداره آن ندارد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۱
احمد رضا گرشاسبی کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت سینمای ایران افزود: متاسفانه «مدیریت» سینمای ایران دارای استاندارد است و هر دولتی هم که برسر کار بیاید نمی تواند برنامه ای منظم و مدون برای سینما داشته باشد تا تکلیف سینما برای همه سینماگران روشن شود، چون «برنامه ای» وجود ندارد.
این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران اظهار داشت: از نظر من دولتها هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند و فقط برخی روشها و سلایق در حوزه سینما متفاوت هستند. متصدیان سینمای کنونی با دیگر دولتها فقط در یکسری سلایق با هم فرق دارند. اما همه آنان در«بی برنامه گی» مشترکند!
کارگردان فیلم سینمایی «بانی چاو» تصریح کرد: من مدیریت کنونی سینما را در اداره سینما ناتوان می بینم چرا که فقط تلاش کرده سینما را اداره کند اما هیچ برنامه و سیستمی برای اداره آن طراحی نکرده است. یک زمانی هنگامی که مدیریت جدیدی بر سر کار می آمد با خودش طرح جدیدی را هم به همراه داشت به گونه ای که می توانست حتی مسیر سینمای ایران را تغییر دهد و اتقاقات جدیدی را رقم بزند. اما ما در دولت یازدهم شاهد تغییر جدیدی نبودیم. فقط شاهد این بودیم که از برخی سینماگران دلجویی شده است – که کار خوبی است – یا برخی محدودیت ها را برداشته است. اما کار دیگری از این دولت ندیدیم.
گرشاسبی گفت: در توزیع اعتبارهای سینمایی در جهت تولید سینمای ایران یکسری کمک هایی به فیلمسازان انجام می شود که من واقعا نمی دانم معیار این حمایت ها چیست؟ و چرا این حمایت ها فقط به یک گروه خاص تعلق می گیرد؟ مدیران قبلی برای سینما«انشاء» می خواندند. اما این مدیران برای سینما«شعر» می خوانند. به عبارت دیگر، قبلی ها ادیب بودند و امروزی ها شاعرند و تفاوتشان همین است.
این سینماگر افزود: من که ساختار و سیاستی از مدیران جدید ندیدم. آقای ایوبی بنده خدا که به نظر می رسد در حوزه سینما کاره ای نیست. به دلیل عدم احاطه اش به سینما، عملا کاره ای نیست یعنی دیگران  تصمیم می گیرند و ایشان فقط امضاء می کند و کسانی هم که برای سینما تصمیم گیری می کنند خودشان یک تیم هستند که بیشتر به دنبال برنامه ها و خواسته های خودشان هستند و اگر غیر از این است اعلام کنند تا ما بدانیم. ما مثلا در زمینه نفت شاهد کارهای خوبی از دولت هستیم یا اینکه در این دولت، لیست بدهکاران بانکی اعلام می شود و یا اینکه با برخی از اختلاس ها مبارزه می شود که کار پسندیده ای است. اما در سینما به دلیل اینکه یک گروه «خاص» که تافته جدا بافته ای از دیگران هستند بر سینما حاکمند ما عملا شاهد ارمغانی نیستیم.
گرشاسبی اضافه کرد: متاسفانه تیم سینمایی دولت با وعده هایی که آقای روحانی به مردم داده بودند هماهنگ نیست و بیشتربه صورت باندی و فرقه ای عمل می کند. سینمای دولتی پر از دخل و تصرف است و اگرچه دولت به ظاهر می گوید فقط ناظر بر سینما است اما همه کاره است و به هر کسی که مایل باشد پول می دهد تا فیلم بسازد.
وی اضافه کرد: هیچ کس نمی داند که باید چه کار بکند و وضعیت سینماگران در این بلاتکلیفی نامشخص است. شورای پروانه ساخت، فیلمنامه جدید من را دو تا اصلاحیه زده است و با وجودی اینکه این اصلاحیه ها را انجام دادم اما باز هم جواب نمی دهند و معلوم هم نیست چرا؟ بیشتر نظر شخصی افراد در شوراها حاکم است.
کارگردان فیلم سینمایی «اینجا شهردیگریست» با بیان اینکه وقتی در سینما جذابیت وجود نداشته باشد شاهد فیلم هایی نخواهیم بود که همه سلایق مردم را تامین کند ادامه داد: در این شرایط فقط قشر خاصی به سینما می روند و این امر نشان می دهد که ذائقه های دیگر با سینما قهر کردند. وقتی اینگونه باشد طبیعی است که درصد فیلم هایی که در گیشه موفق می شوند هم کاهش پیدا می کند و در نتیجه سرمایه گذار، رغبتی برای حضور در سینما نخواهد داشت.
وی با اشاره به پروژه جدید خود یادآور شد: به نظر می رسد که در جامعه سینمایی ما، کار از بحث رقابت سالم عبور کرده و به حسادت رسیده است و گویا این جماعت دوست ندارند ببینند یک نفر فیلم می سازد. من با وجودی که چند اسپانسر برای ساخت فیلم جدیدم داشتم و این همکاری حتی تا مرز ۹۰ درصد به پیش هم رفته بود اما متاسفانه برخی از دوستان که غریبه هم نیستند اجازه ندادند این همکاری صورت بگیرد! و این امر معضلی است که گریبانگیر سینمای ایران شده است.
کد خبر: 74955
Share/Save/Bookmark