جشنواره ملی اسباب بازی را از حالت فروشگاه خارج کردیم  /  تولید ۲۰۰۰ اسباببازی ایرانی با حضور بیش از ۶۰ طراح و عروسکساز
در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی عنوان شد؛
جشنواره ملی اسباب بازی را از حالت فروشگاه خارج کردیم / تولید ۲۰۰۰ اسباببازی ایرانی با حضور بیش از ۶۰ طراح و عروسکساز
رییس پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی در پاسخ به هنرنیوز خبر داد فیلمسازان حوزه کودک و انیمیشن برای آشنایی با حوزه اسباب بازی و انگیزه یافتن برای تولید فیلم در این حوزه به جشنواره دعوت خواهند شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز سوم دی ماه محسن حموله دبیر پنجمین جشنواره ملی اسباببازی در نشست خبری این جشنواره که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد با بیان اینکه جشنواره ملی اسباببازی از شنبه هفتم تا ۱۳دیماه در مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کار خود را با شعار «تمرین زندگی» آغاز می شود گفت: برای برگزاری جشنواره ملی اسباببازی علاوه بر کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انجمن تولیدکنندگان اسباببازی ایران و شورای نظارت بر اسباببازی اهتمام داشتند.

دبیر جشنواره جشنواره ملی اسباببازی گفت: این جشنواره با هدف حمایت از کالای داخلی، توسعه و ترویج کاربردها و کارکردهای بازی و اسباببازی، برقرای ارتباط موثر بین همه فعالان حوزه اسباببازی، کمک به ساماندهی صنعت اسباببازی و فراهم آوردن زمینه طراحی و استقرار نظام نوآوری برگزار میشود.

حموله در ادامه با اشاره به رویکردهای پنجمین جشنواره ملی اسباببازی تصریح کرد: توجه و اهمیت اسباببازی به عنوان ابزاری تاثیرگذار در مراحل رشد کودک و نوجوان، ایجاد فرهنگ انتخاب درست اسباببازی، معرفی اسباببازی موثر در رشد جسمی و ذهنی کودکان و نوجوانان، افزایش اطلاعات عمومی در زمینه کودک، بازی و اسباببازی و همچنین ایجاد بستر مناسب برای شکوفایی استعدادها و رشد قوه خلاقیت نوجوانان و جوانان رویکردهای این جشنواره است.
او با اشاره به این که طراحان، تولیدکنندگان، سرمایهگذاران و همه فعالان حوزه اسباببازی یک بخش از مخاطبان جشنواره ملی اسباببازی هستند گفت: مسئولان وزارتخانهها، سازمانها و مراکز دولتی و غیردولتی، مراکز علمی تحقیقاتی و دانشگاهها و پژوهشگاهها، برنامهریزان محتوای آموزشی و مولفان کتابهای درسی، مدیران، مربیان پرورشی و همچنین والدین و کودکان و نوجوانان مخاطبان جشنواره ملی اسباببازی هستند.

دبیر جشنواره ملی اسباببازی با اشاره به این که پنجمین جشنواره ملی اسباببازی در چند بخش مختلف برگزار میشود گفت: این جشنواره از طریق کمیتههای مختلف از جمله کمیته طرح، برنامهریزی و برگزاری رویدادهای جشنواره، کمیته نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباببازی ایرانی، کمیته نمایشگاه ترویجی بازی و اسباببازی، کمیته علمی و کمیته داوری برای انتخاب طرحها و اسباببازیهای برتر ایرانی پیگیری و ساماندهی میشود.

حموله با اشاره به بخشی از برنامههای پنجمین جشنواره ملی اسباببازی گفت: رونمایی کتابهای حوزه اسباببازی و آیین رونمایی تازههای اسباببازی شامل ۲۰ عنوان اسباببازی جدید ساخت داخل بخشی از برنامههای جشنواره ملی اسباببازی است. همچنین در این جشنواره از سه فعال، سه پیشکسوت و سه نهاد مربوط به حوزه اسباببازی تقدیر به عمل میآید. در این دوره از همه بخشهای جشنواره افکارسنجی و ارزشیابی خواهد شد.

دبیر جشنواره ملی اسباببازی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباببازی ایرانی گفت: بیش از ۱۰۰ محصول آموزشی برای کودکان تولید شده که در این بخش به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین ۲۰۰۰ اسباببازی ایرانی با حضور بیش از ۶۰ طراح و عروسکساز و معرفی ۴۰۰ عروسک بخشی از برنامههای نمایشگاه تخصصی جشنواره ملی اسباببازی خواهد بود.

او تاکید کرد: امسال در جشنواره ملی اسباببازی، در نمایشگاه ترویجی دستهبندی محتوایی مانند بازیهای فکری، گروهی، حرکتی، رفتارساز سلامت، مهارتافزا، خلاقیتی، آموزش خانواده و مربیان، بازیهای خلاق کودکان، هوا و فضا برای کودکان و معرفی فناوری نانو انجام شده است.

حموله با اشاره به این که در جشنواره ملی اسباببازی چند نشست تخصصی برگزار خواهد شد گفت: نشست تخصصی نقش آموزش و پژوهش در صنعت اسباببازی، نشست اسباببازی صنعت خلاق فرهنگی و بازیهای بوم ساخت ایرانی و نشست آثار روانشناختی و تربیتی بازی و اسباببازی در این جشنواره برگزار میشود. همچنین کارگاه آموزشی برندسازی و بازاریابی در صنعت اسباببازی، کارگاه آموزشی شخصیتسازی در بازی و اسباببازی و کارگاه آموزشی بازآفرینی اسباببازی و بستهبندی زیست سازگار از دیگر اقدامات جشنواره ملی اسباببازی خواهد بود.

به گفته دبیر جشنواره ملی اسباببازی، از ابتدای سال ۹۷ تا پایان آبان ۹۸، ۵۱۱ اسباببازی ثبت شده است که از این تعداد ۲۷۶ اسباببازی مجوز تولید نیز دریافت کردهاند. همچنین ۱۲۸ اثر در حوزه اسباببازیهای رقابتی حضور دارند.

حموله در پایان تاکید کرد: برگزاری بازار اسباببازی با حضور ۱۶۰ تولیدکننده اسباببازی و عروسک، برپایی نمایشگاه آثار عروسکسازان ایرانی با معرفی ۱۰۰ عروسک، اعزام تماشاخانه و بازی خانه سیار برای کودکان و نوجوانان به استان سیستان و بلوچستان و اجرای فعالیتهای بازیمحور در هزار مرکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور از جمله برنامههای جانبی پنجمین جشنواره ملی اسباببازی خواهد بود.

حسین ربانی رییس پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی هم با اشاره به اینکه عده ای مطرح می کنند در عصر گوشی تلفن همراه و کنسول های بازی، اسباب بازی کارکرد و اهمیت خود را از دست داده است خاطرنشان کرد: در این روزها اسباب بازی اهمیت بیشتری پیدا می کند چراکه شاید تفکر کودکان در فضای تکنولوژی رشد پیدا کند اما سایر مهارت های کودکان از جمله یادگیری، فعالیت جمعی و تحرک فضای رشد نخواهند داشت.

وی افزود: ما با تعریف جدید اسباب بازی مواجه هستیم، یک زمانی در کودکی خود جز اسباب بازی ابزاری برای سرگرمی نداشتیم اما امروزه به معنای واقعی فضای تربیتی پر از چالش شده است و ما باید فضای استفاده از اسباب بازی را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه در این شرایط فرصت هایی پیش رو داریم تصریح کرد: یکی از این فرصت ها خلق شخصیت های قصه و داستان است و از سوی دیگر با توجه به اکران فیلم های سینمایی و انیمیشن پر فروش می توان در حوزه محصولات جانبی مبتنی بر شخصیت های پر مخاطب ایران فعالیت های جدیدی داشت.

رییس پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی در پاسخ به هنرنیوز خبر داد فیلمسازان حوزه کودک و انیمیشن برای آشنایی با حوزه اسباب بازی و انگیزه یافتن برای تولید فیلم در این حوزه به جشنواره دعوت خواهند شد.

ربانی با اشاره به تولیدکنندگانی که ۷۰ سال سابقه فعالیت در اسباب بازی دارند تاکید کرد: حضور این افراد فرصت بزرگی است که در بسیاری از کشورها این سابقه فعالیت وجود ندارد که با تیراژ بالا اقدام به تولید اسباب بازی می کنند.

به گفته وی، انجمن اسباب بازی تقویت شده و می تواند نیازها را مطرح و پیگیری کند و همچنین حجم واردات عروسک های خارجی کنترل شده و کالاهای کمتری به ایران می آید و به همین دلیل تولید ملی افزایش پیدا کرده و بازار برای خرید محصولات ایرانی تشنه تر است که این روند از فرصت های پیش رو محسوب می شود اما در عین حال مشکلاتی نیز وجود دارد.

ربانی با بیان اینکه جشنواره ملی اسباب بازی را به معنای واقعی از حالت فروشگاه خارج کردیم تا تبدیل به گردهمایی بزرگ تولیدکنندگان شود تصریح کرد: در این گردهمایی نظام تولید و توزیع فرهنگی و اقتصادی حوزه اسباب بازی دور هم جمع می شوند تا چالش ها و فرصت ها را بررسی کنیم و بتوانیم به گسترش این فضا بپردازیم
وی افزود: نبود اتحادیه را پیگیری می کنیم تا شکل بگیرد و صنف اسباب بازی بتواند با کارگروهی بسترها و زیرساخت های بهبود نظام اسباب بازی را تامین کنند.

رییس پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی با بیان اینکه دولت مشوق خاصی در سیاست صنعتی و فرهنگی برای این حوزه تامین نکرده است، اظهار داشت: در صنعت اسباب بازی هیچ سیاست منسجمی نداریم و برای تقویت این صنعت باید برنامه ریزی درستی انجام شود زیرا اشتغالزایی یکی از کارایی های گسترش صنعت تولید اسباب بازی است.

به گفته وی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مسیر توسعه جدی فروشگاه های اسباب بازی و کاهش تولید است تا بتواند با کمک به فروش هزینه تولیدکنندگان را در نظام توزیع کاهش دهد و مخاطبان بتوانند در یک مکان وسایل مناسب کودکان خود را تامین کنند.

گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 97815
Share/Save/Bookmark