رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت در غرفه ایران /  حضور پررنگ‌تر ایران در غرفه سایر کشورها
گزارش هنرنیوز از نشست تشریح برنامه های حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت؛
رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت در غرفه ایران / حضور پررنگ‌تر ایران در غرفه سایر کشورها
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی در پاسخ به سوال هنرنیوز خبر داد حضور خبرنگاران در رویدادهای فرهنگی جهان ، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی افزایش یافته است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۴
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با حضور محمد سلگی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی برگزار گردید.

محمد سلگی در این نشست از سه بخش بزرگسال ، کودک و گرنت به صورت مجزا در این نمایشگاه خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با 17 ناشر، 2 آژانس ادبی و 5 تشکل صنفی همراه با رایزنی جمهوری اسلامی ایران در برلین فعال خواهد بود.

وی از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مؤسسه فرهنگی نارشان دفاع مقدس و انجمن فرهنگی زنان ناشر به عنوان تشکل‌های صنفی نشر در نمایشگاه فرانکفورت یاد کرد.

به گفته سلگی، انتشارات هرمس، پیدایش، ایران‌شناسی، شمع و مهر، عصر گویش، کتاب الکترونیک ایران، فرهنگ معاصر،‌انتشارات ققنوس، ثالث، نگاه، مروارید، انتشارات خانه هنرمندان، خانه فرهنگ و هنر گویا، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انتشارات نحل و کامل به صورت مستقل در غرقه ایران اعلام آمادگی کردند.



سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد پیرامون حضور آژانس‌های ادبی هم گفت: آژانس ادبی پل و تماس در این نمایشگاه با توجه به قرارهای ملاقات با سایر کشورها رایزنی خواهند کرد، اما یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های غرفه ایران معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و توزیع فرم‌های ثبت نام این نمایشگاه برای سال آینده است. همچنین در راستای سیاست های کلان فرهنگی ایران در حوزه دیپلماسی فرهنگی، طرح گرنت فعال‌تر در این نمایشگاه و در ذیل غرفه‌ای معرفی خواهد شد.

به اعتقاد این مدیر فرهنگی ، اولویت‌های موضوع گرنت عبارتند از ادبیات داستانی و غیرداستانی معاصر، هنر، اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی و کودک و نوجوان خواهد بود و مطابق شیوه‌نامه مصوب در سال جاری، کلیه مراکز انتشاراتی فعال در خارج از کشور از حمایت‌های این طرح بهره مند می‌شوند.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: حمایت موضوع طرح گرنت در قالب حمایت از ترجمه و انتشار کتاب به صورت پرداخت تمام یا بخشی از هزینه ترجمه و انتشار آثار ایرانی که به یکی از زبان‌های خارجی در کشورهای دیگر قابلیت انتشار دارد صورت‌پذیر خواهد بود.

سلگی پیرامون غرفه کودک و نوجوان تصریح کرد: در این غرفه جدیدترین آثار کودک و نوجوان عرضه خواهد شدو قرار است 300 عنوان از بهترین‌های نشر کودک و نوجوان از بیش از 50 ناشر در این غرفه عرضه شود، همچنین 3 ناشر و یک آژانس ادبی به صورت مستقل حضور خواهند داشت. آژانس ادبی کیا، انتشارات جمال، انتشارات امیرکبیر و براق از آن جمله هستند.

سرپرست معاونت فرهنگی به حضور نویسندگان، مترجمان و تصویرگران ایرانی اشاره کرد و گفت:‌نویسندگانی چون فریبا وفی منتخب بنیاد لیتپروم به عنوان بهترین نویسنده زن خارجی آلمان، محمود برآبادی، رؤیا مکتبی‌فرد، جعفر شیرعلی نیا، شیوا مقانلو، غلامرضا امامی، مصطفی رحماندوست و نسیم مرعشی در کنار مهسا هدایتی از تصویرگران منتخب حضور خواهند داشت.

سلگی در پاسخ به سوالی پیرامون مهمان ویژه شدن ایران گفت: در حال حاضر هم بحث حضور کشورمان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب پاریس را در سال آینده دنبال می کنیم و پیگیری‌های لازم در این زمینه در حال انجام است که امیدواریم طی روزهای آتی به نتیجه‌ای قطعی برسد. در مورد حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان میهمان ویژه نیز، بحث‌های مقدماتی در این خصوص انجام شده که بعد از قطعی شدن حضور کشورمان در نمایشگاه کتاب پاریس به عنوان میهمان ویژه، این موضوع نیز به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در ادامه این نشست خبری، امیرمسعود شهرام‌نیا ضمن اشاره به برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه فرانکفورت گفت:‌ ما 90 نمایشگاه بزرگ در دنیا داریم که نمایشگاه فرانکفورت یکی از مهمترین و گسترده‌ترین‌ها به جهت متراژ است، اگرچه نمایشگاه تخصصی طی سه روز اول به شمار می رود، اما دو روز پایانی بازدید عمومی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه امسال کشور فرانسه مهمان ویژه است، خاطرنشان کرد: در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که روز سه‌شنبه است برگزار می‌شود، رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان حضور داشته و سخنرانی خواهند داشت.

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌ها گفت: فرانسوی‌ها امسال با 134 نویسنده در 2 هزار مترمربع غرفه با 200 رمان برجسته حضور دارند.

وی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سالهاست که روندی را آغاز کرده که ذیل غرفه ملی ایران در این نمایشگاه منسجم حضور می‌یابد، گفت: در کنار غرفه ملی، غرفه های جداگانه‌ای هم فعالیت دارند. 210 متر غرفه در سالن بزرگسال و 40 متر در بخش کودک داریم.

وی ضمن اشاره به معرفی گرنت و حضور غرفه به این نام، گفت: ما سال گذشته گرنت را در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی کردیم و آن تجربه حضور به ما کمک کرد که آیین‌نامه را بازبینی کنیم چرا که حمایت‌ها مستقیم تا پیش از آن به ناشر و موزع خارجی کمتر تعلق می‌گرفت، اما امسال برنامه‌های گرنت را پررنگ‌تر پیگیر خواهیم بود و بروشورهای خوبی به زبان‌های انگلیسی و آلمانی ترجمه شده است، همچنین دیدارهای دوجانبه و چندجانبه را نیز خواهیم داشت.

وی به فضای نشست‌ها در غرفه ایران و خارج از آن اشاره کرد و گفت: امسال حضور پررنگ‌تری در غرفه سایر کشورها نیز داشته باشیم و به دیدار با ناشران خارجی برویم، اما برنامه‌هایی را هم در غرفه ایران اعم از رونمایی و نشست خواهیم داشت، از این رو قرار است جدیدترین اثر استاد فرشچیان با حضور ایشان رونمایی شود، اما این رونمایی بدون حضور آقای فرشچیان صورت می‌گیرد، اما از دیگر برنامه‌ها اینکه در کنار رونمایی از کتاب ها در روز ایران، برنامه موسیقی و تعزیه به زبان آلمانی خواهیم داشت، ضمن اینکه در روز دوم نمایشگاه، مسئولان کشور فرانسه به غرفه جمهوری اسلامی ایران آمده و بازدید خواهند کرد.

شهرام‌نیا توضیح داد: در روز ایران همچنین قرار است یورگن باس رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت در غرفه ایران حضور یابد و ضمن بازدید، نشستی را با مقامات ایرانی داشته باشد. در ادامه بازدید از غرفه کشور ایتالیا پیش‌بینی شده، دیدار با اعضای انجمن نویسندگان ایتالیا، اتحادیه ناشران صربستان، چین و... را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید « چرا با وجود حضور 1000 خبرنگار و روزنامه نگار در این رویداد بزرگ بین المللی فرهنگی ، سهم ایران برای حضور خبرنگاران بسیار کم و اندک است؟» گفت: در چهار سال گذشته در معاونت فرهنگی برنامه ریزی برای حضور خبرنگاران در رویدادهای فرهنگی حوزه کتاب انجام شده است و مقرر گردیده است که در این رویدادهای فرهنگی خبرنگاران تخصصی حوزه کتاب اعزام شوند.

وی ادامه داد: اگر جه تعداد خبرنگاران ایرانی در این رویداد فرهنگی اندک است اما برنامه ریزیهایی شده است اما در نهایت نسبت به سالهای گذشته پیشرفت داشته است.

به گفته وی ، سه خبرنگار و یک عکاس با حمایت های دولتی و دو خبرنگار هم با هزینه های شخصی به این رویداد اعزام خواهند شد.

این مسئول فرهنگی ابراز امیدواری کرد که در سالهای آتی حضور خبرنگاران در رویداد های فرهنگی جهان ، هم به لحاظ کمی و هم کیفی چشمگیرتر و همراه با رشد باشد.

یاد آوروی می شود که این نمایشگاه از 19 الی 23 مهرماه برگزار خواهد شد.
کد خبر: 95385
Share/Save/Bookmark