حاضرید ژاکت هیتلر را بپوشید؟
هنر شفاف اندیشیدن
حاضرید ژاکت هیتلر را بپوشید؟
اگر ما بتوانیم بزرگترین خطاهای فکری را بشناسیم و از آنها در زندگی شخصی، شغلی یا در دولت مان پرهیز کنیم، ممکن است شاهد جهشی در موفقیت خود باشیم.
 
تاريخ : شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
تا به حال شده است در انتخاب هایت اشتباه کنی؟ شده است چیزی بخری و بعد بفهمی سرت کلاه رفته؟ شده است در اثر یک پیشگویی ضرر کنی؟ با خود فکر کرده ای چرا بعضی ها در گروه ها متفاوت رفتار می کنند؟ یا چرا بدبختی بزرگتر از خوشبختی به نظر می رسد؟ اعتماد به نفس کاذب چه، دارید؟ خب اشکال کار کجاست؟ خب اشکال کار کجاست؟ چه چیزهایی را نمی دانید که این نتایج بد بدست آمده؟ اینها نمونه های اشتباهاتی هستند که در زندگی روزمره با آنها روبروایم. اما با دانستن اینکه علت این اشتباهات چیست و کشف آنها می توانیم انتخاب های درست تری داشته باشیم. کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» به این سوالات و سوالاتی از این دست پاسخ می دهد.

رولف دوبلی در این کتاب می کوشد بر اساس مطالعات، تحقیقات و تجربیات شخصی اش عمده ی این خطاها را شناسایی، بازخوانی و معرفی کند. او بر اساس مشاهدات علمی، نتایج آماری، استدلال ها و استنتاج های منطقی(در حوزه ی علوم اجتماعی) با ذکر مثال ها و نمونه های ملموس، جهان بینی خود را درباره ی خطاهای شناختی مطرح می کند. اگر ما بتوانیم بزرگترین خطاهای فکری را بشناسیم و از آنها در زندگی شخصی، شغلی یا در دولت مان پرهیز کنیم، ممکن است شاهد جهشی در موفقیت خود باشیم. نیازی به حیله های جدید، طرح های نوین، ابزار غیر ضروری و کارهای طاقت فرسا نیست؛ تمام آنچه ما بدان نیاز داریم پرهیز از بی خردی است. 
رودولف دوبلی متولد سال 1966 نویسنده، رمان نویس و کارآفرین سوئیسی است. او فارغ التحصیل ام.بی.ای و دکتری فلسفه اقتصاد از دانشگاه سنت گالن سوئیس است. دوبلی نوشتن را از سال 2002 به عنوان یک رمان نویس آغاز کرده اما با کتاب هنر شفاف اندیشیدن (The Art of Thinking Clearly) است که شناخته می شود. نثر جذاب او و مثال های عملی و گاها بامزه اش خواندن کتاب را بسیار آسان کرده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم :«ماشین بی.ام.و در پارکینگ نمایشگاه اتومبیل های دست دوم برق می زد. کیلومتر شمار آن چند کیلومتری را نشان می داد، اما به نظر در وضعیت ایده آل بود. کمی اطلاعات درباره‌ی ماشین های دسته دوم داشتم و به نظرم حدود چهل هزار دلار می ارزید. با وجود این فروشنده روی مبلغ پنجاه هزار دلار اصرار می‌کرد و حتی ده سنت هم کوتاه نمی آمد. وقتی هفته‌ی بعد زنگ زد که بگوید بالاخره پیشنهاد چهل هزار دلاری را هم می پذیرد، رفتم سراغش. روز بعد ماشین را بردم بیرون تا دوری با آن بزنم و در کنار پمپ بنزینی متوقف شدم. صاحب پمپ بنزین جلو آمد و از ماشین تعریف کرد و همان جا پیشنهاد مبلغ 53 هزار دلار نقد را به من داد. محترمانه پیشنهادش را رد کردم. در راه خانه متوجه شدم شدم که این نه گفتن چقدر احمقانه بوده. چیزی را که فکر می کردم چهل هزار دلار ارزش دارد خریده بودم و ناگهان ارزشش حدود 53 هزار دلار شده بود. اگر کاملا منطقی فکر می کردم، همان لحظه ماشین را می فروختم. اما متاسفانه تحت تاثیر اثر مالکیت قرار گرفته بودم. در لحظه ای که مالکیت چیزی را به دست می آوریم آن چیز به نظرمان ارزشمندتر می رسد. به بیان دیگر اگر چیزی را می فروشیم، می خواهیم بیش از آن چه حاضریم برای آن هزینه کنیم، پول بگیریم.»

«هنر شفاف اندیشیدن»  در سال 94 منتشر شده و تا زمستان همین سال به چاپ دوازدهم رسیده است. این کتاب در ۹۹ فصل تدوین شده‌ است، هر کدام از فصول به یکی از معضلات همه‌گیر در حیطه‌ی زندگی فردی و اجتماعی اشخاص مربوط است و راه‌کارهایی برای برون‌ رفت از آن می پردازد. چاپ آخر این کتاب در 325 صفحه با قیمت 26 هزار تومان با ترجمه «عادل فردوسی‌پور»، «بهزاد توکلی» و «علی شهروز» از سوی نشر چشمه روانه بازار شده است. 
کد خبر: 89175
Share/Save/Bookmark