رئیس جهاد دانشگاهی : آماده پذیرش ماموریت‌های بزرگ ملی هستیم
در سی و هشتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی؛
رئیس جهاد دانشگاهی : آماده پذیرش ماموریت‌های بزرگ ملی هستیم
رئیس جهاد دانشگاهی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز گفت: روزگاری جهاد دانشگاهی سردمدار تئاتر دانشجویی در کشور بود اما این جشنواره چند سالی است که متوقف شده و باید تلاش کنیم تا این جشنواره دوباره راه اندازی شود.
 
تاريخ : سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۳۳
به گزارش هنرنیوز، دکتر حمیدرضا طیبی در نشست خبری که هشت مرداد به مناسبت سی و هشتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی با اشاره به تجربه جهاد دانشگاهی در حوزه توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه و توسعه آموزش‌، اشتغال و کارآفرینی، گفت: آمادگی پذیرش ماموریت‌های بزرگ ملی در زمینه تولید فناوری‌های مورد نیاز کشور را داریم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: می‌توانیم فناوری‌های زیادی را در حوزه‌هایی که در آن توانمند هستیم، تولید کنیم. باید این ماموریت‌ها به ما واگذار شود. ما معتقدیم پژوهش در کشور باید ماموریت‌محور باشد و هر پژوهشی که انجام می‌دهیم باید منجر به نتیجه شود و از همه امکانات کشور هم برای تحقق اهداف استفاده شود.

وی یادآور شد: آماده تجمیع و برندسازی فناوری‌های تولید شده جهاد دانشگاهی در قالب سه شرکت یا سه مجتمع بزرگ با حمایت دولت برای تامین نیازهای ملی و ورود به بازارهای بین‌المللی هستیم.

طیبی ادامه داد: فناوری‌های بسیاری خوبی را تولید کرده‌ایم که وارد بازار هم شده‌اند، اما امکانات تولید محدود است و نتوانستیم تولید آنها را توسعه دهیم،زیرا این کار نیاز به حمایت انبوه از تولید دارد. ما نیازمند زیرساخت‌هایی مناسب هستیم که نیازهای ملی را تامین کند و بتوانیم وارد بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی شویم. حمایت را هم در قالب وام و تضمین خرید محصول با کیفیت می‌خواهیم نه اینکه دولت بخواهد سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کند.

طیبی خاطرنشان کرد: اگر به هر دلیلی ناجوانمردانه تحریم در کشور تحمیل شد، هیچ نگرانی از تحریم نباید داشته باشیم، در دوران تحریم هم می‌توانیم پیشرفت کنیم به شرط این که بتوانیم تحریم را درست مدیریت کنیم و هزینه‌های تحریم را بر دوش محققان و سازنده داخلی قرار ندهیم.

وی افزود: به هر حال وقتی تحریم هستیم، دسترسی به تجهیزات، قطعات، مواد هزینه بیشتری دارند. این هزینه باید به حداقل برسد تا بتوانیم کارهایمان را انجام دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهارکرد: اکنون اجزای نظام نوآوری ما ارتباط درستی با هم ندارند و وظایفشان درست تعریف نشده است. موازی‌کاری در این اجزا زیاد داریم و در نهایت داریم بیشتر هزینه می‌کنیم تا از هزینه کردمان نتیجه خوب بگیریم.

وی ادامه داد: یعنی پول تحقیقات را هزینه نمی‌کنیم که مقاله چاپ کنیم، ما تحقیق می‌کنیم که مشکل مملکت را حل کنیم و اقتصادمان دارای فناوری‌های جدید شود که بتوانیم رقابت کنیم. تولید مقاله محصول جانبی است. این نظام باید عارضه‌یابی شود و این مشکلات حل شود.

رئیس جهاد دانشگاهی با اعلام آمادگی این نهاد برای پذیرش ماموریت‌های بزرگ در مدیریت انتقال فناوری، گفت: معتقدیم که یکی از روش‌های بسیار آسان و معمول در دنیا مدیریت خریدهای خارجی در هر کشور و دادن امتیاز خرید خارجی به شرکت‌ها و کشورها در مقابل گرفتن امتیاز انتقال فناوری است که ما بتوانیم در مقابل بازاری که واگذار می‌کنیم جذب فناوری کنیم و فناوری را ارتقا دهیم و آن را به خودمان متعلق کنیم و بقیه کار را خودمان انجام دهیم.

وی ادامه داد: این کار باید در کشور انجام شود و بازار ما رایگان در اختیار خارجی‌ها قرار نگیرد، در چند زمینه هم جهاد دانشگاهی می‌تواند مسئولیت را بر عهده بگیرد مانند زمینه‌هایی همچون حمل و نقل ریلی، آب‌ شیرین‌کن‌های مورد نیاز کشور، از آنجایی که ما معضل آب را در آینده داریم، باید تعداد زیادی آب شیرین‌کن بسازیم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: ما سندی را در شورای انقلاب فرهنگی در زمینه واگذاری برخی مسئولیت‌ها به جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف به تصویب رساندیم که در بند (ه) ماده ۶۴ برنامه پنج ساله ششم توسعه وارد شده است و ما انتظار داریم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عزمی داشته باشد برای اجرایی شدن این بندها، زیرا همه این‌ها مربوط به بحث خدمت به توسعه دانش بنیان کشور است.

طیبی اظهارکرد: در نهایت پیشنهاد می‌کنیم به دولت محترم که در زمینه تقویت تیم اقتصادی و تیم صنعتی خودش تغییراتی در کابینه انجام دهد.

وی در بخش دیگری از این نشست به تشریح دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی پرداخت و گفت: بسیاری از پروژه‌های ما نیز قرار بود تا سالگرد جهاد دانشگاهی به سرانجام برسند، اما برخی از آن‌ها در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد مانند استفاده از قیر طبیعی کرمانشاه برای تولید کربن‌اکتیو.

طیبی در عین حال به تشریح اهم دستاوردهای حوزه پژوهشی، فرهنگی و آموزشی جهاد دانشگاهی طی یکسال اخیر پرداخت و اظهار کرد: در حوزه فرهنگی فعالیت‌هایمان در چند زمینه از جمله ارتقای هویت ملی، ایرانی و اسلامی دانشجویان بوده است، از جمله آنکه در قالب برگزاری "اردوهای ایران مرز پرگهر" برنامه‌هایی داشته‌ایم. در این اردوها دانشجویان از دستاوردهای صنعتی، علمی، فناورانه و مواریث ملی، تاریخی و مذهبی ایران بازدید می‌کنند. در این راستا ۲۵۰۰ اردو برگزار شده و سال گذشته صد و سی و دومین دوره این اردوها برگزار شد.

رئیس جهاد دانشگاهی از برگزاری "همایش ملی خلیج فارس" که اردیبهشت‌ماه امسال در استان بوشهر برگزار شد به عنوان دیگر فعالیت فرهنگی این نهاد اشاره کرد و افزود: در عرصه توسعه فرهنگ سیاسی و اجتماعی مراکز دانشگاهی که از نیازهای ملی کشور ماست و در راستای اینکه دانشجویان بتوانند در محیط علمی و اخلاقی یاد بگیرند در مورد مسائل کشور گفت‌وگو کنند، اقدام به برگزاری مسابقات \"مناظره دانشجویان\" در سطح ملی کردیم. سال گذشته ششمین دوره آن با برگزاری ۶۰۰ مسابقه به اتمام رسید و امسال هفتمین دوره آن برگزار خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته ششمین دوره "مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان" با استفاده از فناوری‌های جدید برگزار شد. در این دوره از مسابقات قاریان از طریق نرم‌افزارهای صوتی و تصویری قرائت خود را در کشورشان انجام می‌دادند و مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. در این مسابقات ۴۴ نفر از ۴۳ کشور انتخاب شدند و نهایتا مسابقات در ایران به‌خوبی برگزار شد. این مسابقات فرصت مناسبی بود که مسائل مبتلابه جهان اسلام میان دانشجویان کشورهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، بیست و چهارمین دوره "جشنواره کتاب سال دانشجویی" با در نظر گرفتن شاخص‌هایی از جمله تشویق دانشجو به تالیف کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی طی سال گذشته برگزار شد.

به گفته طیبی، هفدهمین دوره جشنواره "پایان‌نامه سال دانشجویی" نیز اخیرا به پایان رسید و اختتامیه آن با تقدیر از برگزیدگان در همدان برگزار شد. در عرصه فرهنگی همچنین رویدادهای دانشگاهی زیادی در حوزه کارآفرینی در سال گذشته برگزار شده است.

طیبی در ادامه این نشست خبری با اشاره به افتتاح بزرگترین کارخانه تولید سلول‌های بنیادی گفت: کارخانه بزرگ تولید سلول‌های بنیادی انسانی در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد. این کاری علمی و فناورانه و حرکت در مرز علم در حوزه پزشکی بود. این رویداد در قالب کارخانه‌ای کم‌نظیر در دنیا به سرانجام رسید و نتایج و دستاوردهای آن در اختیار اطباء قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی، دستیابی به دانش تولید سلول‌های زمینه‌ساز رفع اختلال پارکینسون دیگر دستاورد جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش‌های پزشکی است و این نهاد تلاش دارد به سمت آزمایش‌های انسانی در این زمینه برود.

وی همچنین به دستیابی به فناوری ساخت فرستنده دیجیتال برای مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت "فرستنده دیجیتالی روستایی" دیگر اقدام جهاد در سال گذشته بوده، بسیاری از روستاها این سیگنال‌ها را دریافت نمی‌کنند و طبعا مجبور می‌شوند به نصب ماهواره روی بیاورند که این کار مشکلات فرهنگی خاص خود را خواهد داشت. این پروژه در یکی از روستاهای اطراف تهران آزمایش و با موفقیت به پایان رسید.

طیبی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید مهمترین مطالبات جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی چیست او به برخی از فعالیت های فرهنگی بویژه تئاتر دانشجویی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی سردمدار تئاتر دانشجویی در کشور بود اما این جشنواره چند سالی است که متوقف شده و باید تلاش کنیم تا این جشنواره دوباره راه اندازی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: سال گذشته در زمینه اشتغال و کارآفرینی قرارداد خوبی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد کردیم و این قرارداد در راستای حمایت از مشاغل خانگی است تا از کسانی که علاقه‌مند هستند تولید بدون کارخانه داشته باشند حمایت کنیم. پروژه "تدوین برنامه هدایت شغلی دانشجویان" دیگر کار در حال انجام از سوی جهاد دانشگاهی است. آسیب‌شناسی فرصت‌ها و زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی در ۲۰ رسته دانشگاهی که اکثرا هم رشته‌های علوم انسانی هستند، در این برنامه جای می‌گیرد.

طیبی با اشاره به بومی‌سازی منابع آموزش زبان انگلیسی از سوی جهاد دانشگاهی، گفت: طرح بومی‌سازی و تولید منابع آموزش زبان انگلیسی را دنبال کردیم. در دیدار با مقام معظم رهبری، ایشان هم به این مورد اشاره داشتند که کشورهای دیگر سعی دارند در قالب آموزش زبان، فرهنگ خود را هم به دیگر کشورها منتقل کنند. در این راستا مجموعه‌ای در قالب هشت جلد کتاب تدوین شد که هم آموزش زبان بود و هم بومی‌سازی شده بود. اکنون شش جلد آن به همراه ضمائم لازم چاپ و منتشر شده و دوره آزمایشی آن در حال برگزاری است.

وی افزود: دیگر برنامه‌های این نهاد در این حوزه، پیمایش مسائل گردشگری در کشور، شناسایی موانع کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان و پیمایش ملی خانواده است تا بتوان بسیاری از مشکلات خانواده‌ها را در این پایش مورد ارزیابی و در اختیار مسئولان اجرایی قرار داد. طرح ملی "سنجش و تحلیل فضای سرمایه‌گذاری در ایران" دیگر پروژه در دست انجام جهاد دانشگاهی است. امروز نقدینگی در کشور به سمت خرید سکه و ارز رفته و مشکلات فعلی را ایجاد کرده است.
کد خبر: 96726
Share/Save/Bookmark