نشست «بيداري رؤياها» در ارسباران؛
باشه‌آهنگر: «بيداري رؤياها» از دفاع مقدس دفاع مي‌كند
 
تاريخ : دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۰۲
كارگردان «بيداري رؤياها» گفت: در فيلم «بيداري روياها» همانند «فرزند خاك» سعي كرده‌ايم تبعات بعد از جنگ را به تصوير بكشيم و من پرداخت جنگ در «بيداري رؤياها» را نوعي دفاع از دفاع مقدس مي‌دانم.

به گزارش هنر نیوز به نقل از فارس، شامگاه يكشنبه 30 خرداد نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «بيداري رؤياها» با حضور «محمدعلي باشه‌آهنگر» (كارگردان)، «علي آشتياني‌پور» (تهيه‌كننده)، «محمدرضا گوهري» (نويسنده فيلمنامه)، «اميرحسين آرمان» (بازيگر) و «رضا درستكار» (منتقد و مجري) كه توسط باشگاه فيلم تهران انجام مي‌شود، در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.

بنابراين گزارش، در ابتداي اين نشست «رضا درستكار» ضمن ابراز خشنودي از حضور عوامل فيلم «بيداري رؤياها»، با تاكيد بر اين نكته كه جنگ، محوريت اصلي بسياري از فيلم‌ها، بعد از شروع دفاع مقدس را به خود اختصاص داده است از «محمدرضا گوهري» در مورد علت تمركز بر موضوع جنگ در فيلمنامه «بيداري رؤياها» سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: باور من اين است كه مقوله جنگ، جاي پرداخت بسيار زيادي در سينماي ايران دارد و تا زماني كه كارگردانان و تهيه‌كنندگاني براي حمايت از ساخت چنين فيلم هايي وجود داشته باشند اين موضوع را در لابلاي فيلم‌نامه‌هايم لحاظ مي‌كنم.

به گزارش فارس، در ادامه «محمدعلي باشه‌آهنگر» در تائيد نظرات «محمدرضا گوهري»، اظهار داشت: مفهوم دفاع مقدس بسيار بيشتر از نشان دادن جنگ در فيلم‌ها است و ما در فيلم «بيداري رؤياها» همانند «فرزند خاك» سعي كرده‌ايم تبعات بعد از جنگ را به تصوير بكشيم و من پرداخت جنگ در فيلم «بيداري رؤياها» را نوعي دفاع از دفاع مقدس مي‌دانم.

كارگردان «فرزند خاك» ادامه داد: هر گاه احساس كنم شرايط براي پرداختن به اين گونه از مفاهيم مناسب نيست، موضوعات اجتماعي را در فيلم‌هايم منعكس مي‌كنم.

بنابر اين گزارش، «رضا درستكار» در ادامه اين نشست ضمن معرفي «اميرحسين آرمان» بازيگر نقش (حميد)، اشاره به نقش آفريني وي در دو فيلم «ازدواج به سبك ايراني» و «صد سال به اين سال‌ها» داشت و از وي درباره كاراكتر (حميد) سوال كرد، كه وي در پاسخ اظهار داشت: (حميد) نماينده نسلي است كه سرنوشتي نانوشته به او تحميل شده،حتي «رخشانه» و «داوود» هم به همين وضع دچاراند و مجبوراند شرايط حاكم را بپذيرند.

در ادامه «رضا درستكار» با بيان اينكه هر روايتي بر عناصري زباني استوار است از «باشه آهنگر» در مورد دليل انتخاب سخت روايت به جاي روايت كلاسيك، گيشه‌اي، توقف دوربين و كشتن رنگ‌ها در فيلم سوال كرد، كه وي در پاسخ خاطرنشان كرد : هدف اصلي من در «بيداري رؤياها» بدون واسطه به احساس رسيدن است و مهم اين است كه قضاوتي در مورد تك‌تك شخصيت‌هاي فيلم صورت نگيرد اما تحمل همه اين سختي‌هاي روايي، براي رسيدن احساس پشت دوربين به شخص سوم ارزشمند بود.

اين كارگردان در ادامه اظهار داشت: اين فيلم بعد 10 سال ساخته شد و انتخاب اين زبان روايي براي آن زمان كاملا مناسب بود، البته قبول دارم اگر فيلم كلاسيك ساخته مي‌شد شايد استقبال بيشتر بود اما هنوز هم به انتخابم در نوع روايت ايمان دارم.

در ادامه اين نشست «علي آشتياني‌پور» در مورد دليل سرمايه‌گذاري در چنين فيلم‌هايي با توجه به وفور موضوعات گيشه‌اي، گفت: واقعيت اين است كه در هنر همه چيز پول نيست، من مي‌توانستم روي موضوعات گيشه‌پسند سرمايه‌گذاري كنم اما از نگاه من انعكاس مفاهيم و ارزش‌ها كه با آن سال‌ها مواجه بوده‌ايم، مهم‌تر از بازگشت سرمايه است.

به گزارش فارس در ادامه «محمدرضا گوهري» درباره عدم تطابق زماني بعضي سكانس‌ها اظهار داشت: اين موضوع را در سن «حميد» و «رخشانه» در سكانس زير زمين قبول دارم اما زماني كه مخاطب منطق روايي فيلم را قبول مي‌كند، نقص برخي جزئيات قابل اغماض است.

وي در ادامه در مورد اشاره يكي از حضار به ورود سه لايه اطلاعاتي حجيم در يك سوم پاياني فيلم گفت: گر چه لايه‌هاي اطلاعاتي مثل بارداري «رخشانه»، پناهندگي «ايوب» و دليل اصلي پناهندگي «ايوب» به صورت ناگهاني در قسمت پاياني وارد داستان مي‌شود اما همراهي مخاطب را به دنبال دارد و فقط به خاطر حجم زياد اين اطلاعات همراهي كمرنگ ديده مي‌شود.

نويسنده «كودك و فرشته»، «فرزند خاك» و «خيلي دور، خيلي نزديك» در ادامه افزود: علاقه من به فيلم‌نامه‌هاي ميني‌ماليستي باعث شد برخي از پلان‌ها حذف نشود و پايان باز از خصوصيات اين نوع فيلم‌نامه‌ها است و نه تنها مخاطب سرگردان نمي‌شود بلكه به عمده سوالات وي پاسخ داده مي‌شود، فقط هر كس بر اساس برداشت خود نتيجه‌گيري مي‌كند.

بنابر اين گزارش، «محمدعلي باشه‌آهنگر» ضمن اشاره به كپي‌شدن فيلم‌نامه «بيداري روياها» و ساخت فيلمي مشابه توسط گروهي فيلم‌ساز گفت: وقتي ديدم فيلم‌نامه را كپي كرده‌اند تصميم به بازنويسي كلي فيلم‌نامه گرفتيم. در اين نسخه جديد «ايوب» حضور ملموس ندارد و «داوود» شخصيت اصلي مي‌شود.

وي در پايان در مورد بازي «امين حيايي» در نقش (داوود) نيز اظهار داشت: به نظر من ايشان قابليت‌هاي زيادي براي بازي دارند اما متاسفانه در چنگ برخي فيلمسازان تجاري اسير شده در حالي كه بازيگراني چون «پرويز پرستويي»، «مهدي هاشمي» و ... در هر دو ژانر طنز و جدي نقش آفريني مي‌كنند و «امين‌ حيايي» نيز چنين قابليتي دارد چنانچه در «بيداري روياها» تمام كليشه‌ها را شكسته و كاملا غرق نقش شده و اين قابل تحسين است.اين مراسم راس ساعت 22 با اهداي لوح تقدير به مدعوين پايان يافت.

کد خبر: 11756
Share/Save/Bookmark