بسیج موزیسین‌ها برای التیام درد زلزله‌زدگان
بسیج موزیسین‌ها برای التیام درد زلزله‌زدگان
موزیسین‌های کشور طی هفته اخیر برای حمایت از مردم زلزله‌زده غرب کشور بسیج شدند و یک اتفاق بزرگ انسان‌دوستانه را رقم زدند.
 
تاريخ : جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۳
به گزارش هنرنیوز ، طی هفته گذشته وقوع زلزله تلخ و ناگوار غرب کشور، قلب هر ایرانی را به درد آورد. این زلزله جان جمعی از هموطنان‌مان را گرفت و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد. بر اثر آن خانه‌های بسیاری آوار شد و مردمان بسیاری آواره. ایران غرق در ماتم و اندوه شد و رسانه مملوء بود از اخبار تلخ ویرانی‌ها و آوارگی‌های زلزله. در این بین شاید تنها یک اتفاق باعث می‌شد قلب زلزله‌زدگان و عموم مردم کمی التیام بیابد که آن‌ هم کمک‌های بی وقفه مردمی بود.

مردم ایران در سال‌های گذشته و به هنگام زلزله‌های رودبار، بم و آذربایجان نشان دادند که از هر قوم و منطقه‌ای که باشند، در روزهای سخت همدرد و یاور هموطنان خود هستند و و هموطنان خود را مثل برادران‌شان حمایت می‌کنند. هنرمندان کشور هم به عنوان آدم‌های اهل ذوقی که از جنس همین مردم هستند، همواره در مواقع ضروری رسالتی را بر دوش خود احساس می‌کنند که عمل کردن به این رسالت برای‌شان اوجب واجبات است. این را در حادثه اخیر هم نشان دادند و با به دست گرفتن پرچم‌های کمک‌های مردمی، درد خیلی از ایرانی‌های داغدار را آرامش بخشیدند.

هنرمندان در روزهای اخیر در صف اول جمع‌آوری کمک‌های مردمی بودند و همچنان هم به حمایت‌های خود ادامه می‌دهند. آن‌ها به هر طریقی کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم اقصی‌نقاط کشور را جمع‌آوری می‌کنند و به طور مستقیم یا توسط دیگران به دست مردم زلزله‌زده کرمانشاه می‌رسانند. بعضی‌ها هم خودشان دست به کار نمی‌شوند اما به هنرمندان دیگر کمک می‌کنند تا کمک‌های مردمی بیشتری به زلزله‌زدگان برسد که همه این کارها در نوع خودش ستودنی است.

این روزها جامعه هنری بسیج شده است تا کمی از درد و تألم مردم زلزله‌زده هموطن خود بکاهد و موزیسین‌ها هم سهم ویژه‌ای در این بسیج مردمی دارند. موزیسین‌های ما در سال‌های اخیر آدم‌های دغدغه‌مندتری نشان داده‌اند و هرگز در برابر اتفاقات اجتماعی ساکت ننشسته‌اند. شاید موزیسین‌های ما تا چند سال پیش کمتر خودشان را درگیر مسائل اجتماعی می‌کردند و این سینماگرها بودند که در مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اظهارنظر می‌کردند ولی خوشبختانه این دغدغه در یکی دو سال گذشته در میان موزیسین‌ها هم ایجاد شده و خیلی از خوانندگان، آهنگسازها و شاعران فعال در عرصه موسیقی، دیگر آدم‌های منفعلی نیستند.

در سال‌های دورتر هم به وقت واقع شدن بلایای طبیعی در یک منطقه از کشور، اتفاقات بسیار ارزنده‌ای در زمینه موسیقی رخ داده که شاید مهمترین و به یاد ماندنی‌ترینش کنسرت مشترک محمدرضا شجریان، کیهان کلهر، حسین علیزاده و همایون شجریان در بم بود که خیلی از مردم درد کشیده این شهر را پای موسیقی نشاند تا آن اجرا به اندازه خودش تسلی‌بخش باشد. در زلزله آذربایجان هم موزیسین‌های زیادی سعی کردند به نوبه خودشان کمک‌کننده باشند. قطعات متفاوتی برای مردم زلزله‌زده آذربایجان خوانده شده و موزیسین‌ها واکنش‌های متعددی به آن واقعه نشان دادند اما یاری‌رسانی اهالی موسیقی در مورد واقعه زلزله کرمانشاه منحصر به فرد است.

حال و هوای این روزهای موزیسین‌های کشورمان حال و هوای عجیبی است. شهرام ناظری و کامکارها دور هم جمع شده‌اند و قرار است کنسرتی اجرا کنند که تمام عواید حاصل از آن کنسرت به مردم زلزله‌زده اختصاص داده شود. فرزاد فرزین در آن طرف دنیا کنسرت دارد اما از مردم کشورش غافل نیست و گفته که بخشی از درآمد کنسرتش را به مردم زلزله‌زده کمک خواهد کرد. بسیاری دیگر از موزیسین‌ها هم تصمیم گرفتند بخشی از درامد کنسرت‌شان را به زلزله‌زدگان اختصاص بدهند.

بخشی دیگر از موزیسین‌ها هم به نوع دیگری در این کار خیر پیش قدم شده‌اند. رضا یزدانی گفت دل و دماغ منتشر کردن آلبوم ندارد و انتشار آلبومش را به تعویق انداخت. یزدانی هم تصمیم گرفت بخشی از عواید کنسرتش را به مردم زلزله‌زده کمک کند. ضمن این‌که برخی دیگر از موزیسین‌ها هم برای همدردی با مردم کرمانشاه، قطعاتی جدید تولید کردند که تعدادی از این آثار در روزهای اخیر منتشر شد.

هنرمندان و به ویژه موزیسین‌های کشور در هفته گذشته یک‌بار دیگر ثابت کردند که بی تفاوت به مسائل جامعه نیستند و همراه با مردم و اجتماع گام بر می‌دارند. مردم ما خیلی اوقات خودشان را به دست هنرمندان سپرده‌ و به آن‌ها اعتماد کرده‌اند. اتفاقات مهمی در جامعه رخ داده که شاید تا قبل از آن‌که هنرمندان به آن نپرداخته‌اند، عموم مردم از آن آگاهی پیدا نکرده‌ اما به محض آن‌که هنرمندان به هر طریق واکنشی به آن اتفاقات داشته‌اند، مردم نیز تأثیر گرفته و آرام آرام آن اتفاق به یک دغدغه همه‌گیر اجتماعی تبدیل شده‌ است.

خیلی از مردم شهرهای مختلف جامعه که درگیر دغدغه‌های روزمره خودشان هستند، عمق فاجعه زلزله را درک نمی‌کنند، مگر با اطلاع‌رسانی چهره‌های محبوب جامعه که از آن‌ها تأثیر می‌گیرند. این یک واقعیت است که نمی‌شود آن را کتمان کرد. خوشبختانه مردم اعتماد فراوانی به هنرمندان دارند. آن‌ها زمانی که هنرمندان جامعه را هم‌پای خود می‌بینند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند و گام‌های‌شان را محکم و استوارتر بر می‌دارند.

مردم همیشه به دنبال هنرمندانی می‌گردند که هم‌صدا با خودشان باشند. هنرمندی را می‌خواهند که در برابر فقر ساکت نشیند و به ظلمی که در جهان اتفاق می‌افتد، بی‌اعتنایی نکند. در این‌ سال‌ها خیلی از خوانندگان توانستند با دغدغه‌هایی که در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارند، مردم را هم‌پای خود نگه‌ دارند و با خود پیش ببرند. مردم هم از هم‌پا بودن با هنرمندان لذت می‌برند و احساس قرص و محکمی دارند.

امروز همه جامعه موسیقی بسیج شده که یک اتفاق بزرگ و انسان‌دوستانه را رقم بزند. کمترین کاری که آن‌ها می‌توانند انجام بدهند این است که روحیه بهتری به مردم مناطق غرب کشور منتقل کنند تا آن‌ها بیش از این در فشار روحی ناشی از زلزله قرار نگیرند. مردم ما موزیسین‌ها را دوست دارند و وقتی یک موزیسین با آن‌ها همدردی می‌کند و به دیدارشان می‌رود، دل‌شان قرص و محکم می‌شود. شاید زلزله‌زدگان در این روزها بیش از هر چیزی به دلگرمی و روحیه احتیاج دارند که امید است اقدام‌های خیریه موزیسین‌ها نقطه امیدی در دل هموطنان داغدار و درد کشیده غرب کشور باشد.

هنرآنلاین


کد خبر: 95646
Share/Save/Bookmark