آنچه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت می گذرد
نگاهی بر بزرگترین نمایشگاه کتاب دنیا؛
آنچه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت می گذرد
نمایشگاه کتاب فرانکفورت، یک نمایشگاه پنج روزه است که در اواسط اکتبر هر سال در مرکز نمایشگاهی شهر فرانکفورت (Messe Frankfurt) در آلمان برگزار می‌شود. سه روز اول نمایشگاه کتاب فرانکفورت به بازدیدکنندگان تجاری (متخصصان صنعت چاپ و نشر) اختصاص دارد و دو روز آخر نمایشگاه کتاب فرانکفورت به روی بازدیدکنندگان عام گشوده می‌شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۰

همه ساله نویسندگان، نمایندگان عرصهٔ نشر و شرکت‌های چندرسانه‌ای از سراسر جهان به منظور مذاکره و تعامل جهت دست یافتن به حقوق نشر و مجوز انتشار بین‌المللی آثارشان، عرضه و تبلیغ آثار و یافتن بازارهای جهانی، آشنایی با ناشران و عقد قراردادهای تازه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور می‌یابند. هم‌چنین هر ساله در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ، یک کشور به عنوان مهمان ویژه شرکت می‌کند و می‌تواند بخش‌های گوناگون ادبیاتش را با بهره‌گیری از فضای خاص نشر، حاکم بر نمایشگاه کتاب فرانکفورت معرفی کند.

در طول مدت برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت ، نزدیک به ۷٬۰۰۰ ناشر از ۱۰۰ کشور در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و حدوداً ۲۸۶٬۰۰۰ نفر از این بزرگترین رویداد مرتبت با کتاب در جهان (نمایشگاه کتاب فرانکفورت) بازدید می‌کنند . نمایشگاه کتاب فرانکفورت که از سال ۱۹۴۹ برگزار می‌شود به دلیل میزان بالای تبادلات و معاملات (تجارت نشر) یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب جهان محسوب می شود .
برگزارکنندگان نمایشگاه جهانی کتاب فرانکفورت پیش‌بینی می‌کنند که در روزهای برپایی این نمایشگاه که از ۹ الی ۱۳ اکتبر (مهر ماه) ، برگزار می‌شود حداقل‌ سیصدهزار علاقه‌مند از غرفه‌های ناشران شرکت‌کننده دیدن کنند.
با وجود بحرانی که از سال ۲۰۱۲ صنعت کتاب را فرا گرفته نمایشگاه کتاب فرانکفورت هنوز هم از مهم‌ترین مراکز داد و ستد اقتصادی فرهنگی و آشنایی با تازه‌های جهان کتاب بشمار می‌رود. برخی از کارشناسان، نمایشگاه کتاب فرانکفورت را به عنوان بازاری برای عرضه‌ دستاوردهای جدید جهان دیجیتالی نیز ارزیابی می‌‌کنند. با این‌ حال کتاب، آن‌هم به شکل چاپ‌ شده و کاغذی آن، در مرکز این رویداد بزرگ فرهنگی قرار دارد . امسال بررسی و ارائه‌ کتب مرتبط با ادبیات کودکان و نوجوانان ، جایگاه ویژه‌ای را در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به خود اختصاص داده است .

نمایشگاه کتاب فرانکفورت راهی برای برون رفت صنعت نشر آلمان از بحران
صنعت نشر در آلمان همچنان با بحرانی فزاینده روبروست. میزان فروش کتاب در سال ۲۰۱۱ در این کشور، بیش از ۱۰میلیارد یورو نبوده که از کاهشی محسوس در هفت سال گذشته حکایت می‌کند. با اینکه فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌ها همچنان رکوردشکن است، ولی اغلب کتابخوان‌ها آثار مورد نیاز خود را از طریق اینترنت سفارش می‌دهند. بسیاری از ناشران آلمانی در آستانه‌ ورشکستگی قرار دارند. رقابت بین ناشران کتاب الکترونیکی و کتاب کاغذی شدیدتر شده و شماری از نویسندگان، برای چاپ کتاب خود، دیگر از امکانات بنگاه‌های نشر سنتی استفاده نمی‌کنند، بلکه آن را خود در اینترنت منتشر می‌سازند.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت و برپایی سه هزار نشست‌ بحث و بررسی
مسائل و موضوع‌هایی از این دست، در سه هزار نشستی که امسال در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برپا می‌شود، مورد بحث قرار می‌گیرند. برگزاری چند جلسه با موضوع «نشر آثار چند جلدی پر فروش مانند هری پاتر در اینترنت» و بررسی مسائل حقوقی در رابطه با نشر اینترنتی (مثل حق مولف)، نیز از جمله برنامه‌‌های اصلی این نمایشگاه است.
برپایی جلسات روخوانی آثار تازه منتشر شده نویسندگان جهان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ، یکی از مراسم سنتی این رویداد مهم ادبی اقتصادی ست. در سال ۲۰۱۲ بیش از هزار نویسنده برای شرکت در این جلسات و روخوانی کتاب‌های خود به فرانکفورت دعوت شده‌ بودند که «هرتا مولر»، برنده‌ جایزه‌ نوبل ادبی و «مارتین والزر»، نویسنده ۸۵ ساله‌ آلمانی از جمله این نویسندگان‌ بودند .

نیوزلند، «کشور مهمان» در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال ۲۰۱۲
نیوزلند که در قرن بیستم به «کشور کتابخوانان» مشهور شده بود، امسال کشور مهمان نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. بیش از ۷۰ نویسنده از این کشور به نمایشگاه کتاب فرانکفورت دعوت شده‌اند. تیراژ عنوان‌های تازه در نیوزلند به‌طور متوسط، از ۱۵۰۰تا۳۰۰۰ نسخه تجاوز نمی‌‌‌کند. هر سال، حدود دوهزار عنوان جدید در این کشور منتشر می‌شود. بر اساس آمار رسمی اتحادیه‌ کتابداران نیوزلند حدود ۲۰ درصد از انتشاراتی‌های داخلی و خارجی، ۸۰ درصد تولید کتاب این کشور را در اختیار دارند.

اهداء جایزه صلح ناشران به دگراندیش چینی‌ در نمایشگاه کتاب فرانکفورت
جایزه صلح ناشران آلمان در سال ۲۰۱۲میلادی به «لیائو ییوو»، شاعر، نویسنده و دگراندیش چینی تعلق می‌گیرد. این منتقد مبارز، بیش از چهار سال از عمر خود را در زندان‌های چین به سر برده است. کتاب جدید «ییوو» با عنوان «برای یک ترانه و صد ترانه»، زندگی اسفبار او در زندان را دستمایه قرار داده است. آثار «لیائو ییوو» در چین ممنوع هستند.

درباره شهر فرانکفورت 
شهر فرانکفورت با جمعیتی بیش از ۶۶۰٬۰۰۰ نفر، بزرگ‌ترین شهر ایالت هسن در کشور آلمان است ، با وجودی که پایتخت ایالت به شمار نمی‌رود. فرانکفورت همچنین بعد از شهرهای برلین، هامبورگ، مونیخ و کلن پنجمین شهر بزرگ جمهوری فدرال آلمان است. فرانکفورت امروزه یکی از ثروتمندترین مراکز اروپا و مرکز فرهنگ، ادبیات و همچنین بانک ها است. فرانکفورت با حومه‌اش راین-ماین، بعد از راین-روهر بزرگ‌ترین مرکز حومه‌ای آلمان به شمار می‌رود.

فرانکفورت قرارگاه بانک مرکزی اروپا و مهم‌ترین شهر اقتصادی قاره اروپا است. این شهر همچنین به علت برپایی نمایشگاه های تجاری گوناگون، در جهان شهرت پیدا کرده است. در عین حال فرانکفورت یکی از بزرگ‌ترین مناطق حمل و نقل اروپا نیز هست. موقعیت مرکزی فرانکفورت در اروپا نیز باعث رشد فرودگاه فرانکفورت نیز شده است.

دیدار از فرانکفورت در تابستان بسیار لذت‌بخش‌تر از زمستان است. رستوران‌ها، کافه‌های فضای باز، شنبه‌بازارهای کنار رود ماین، قدم زدن در کنار رود با نمایی از آسمان‌خراش‌های شهر؛ همه اینها تقریبا از اوایل اردیبهشت تا اواخر آبان ماه خوش‌آیندتر و مطلوب‌ترند. هر چند از آن‌جا که فرانکفورت شهری‌ست که توریست تجاری و توریست‌های یک‌روزه زیاد دارد، در هر چهار فصل سال پر از توریست است. ضمن این که اگر سرما خیلی اذیت‌تان نکند، دیدار بازارهای کریسمس و جشن سال نوی میلادی در مرکز شهر هم بسیار دیدنی است.

کد خبر: 74856
Share/Save/Bookmark