تئا‌تر شهر  در ایام محرم  تعطیل نیست
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای سوگواره شبهای واقعه؛
تئا‌تر شهر در ایام محرم تعطیل نیست
نشست رسانه ای برگزاری سوگواره شبهای واقعه با حضور عباس غفاری «مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی» رضا دادویی و سید محمد جعفریان «مدیر روابط عمومی تئاتر شهر» در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۲
به گزارش هنرنیوز_ عباس غفاری مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در ابتدای این نشست، گفت: بنا داریم از ابتدای محرم ۴ آبان ماه این سوگواری را در مرکز تئا‌تر شهر آغاز کنیم. در ماه مبارک رمضان مجالسی داشتیم که مورد استقبال قرار گرفت و همچنین ۱۰ استان دیگر در این راستا فعالیت داشتند. مرکز هنر‌های نمایشی وقتی باز تاب مخاطبین را دریافت کرد و شاهد میزان استقبال خوب آن‌ها از مراسم‌های این چنین در ایام خاص بود بنا داشت تا در ایام ماه محرم مراسمی با عنوان سوگواری شبهای واقعه داشته باشد.

غفاری در ادامه گفت: متاسفانه در چند سال گذشته مجموعه تئا‌تر شهر در این ایام تعطیل بوده و هیچ گونه فعالیتی نداشته است و شاهد تعزیه خوانی در محوطه تئا‌تر شهر نبودیم. اما امسال با توجه به تمام تنگناهای مالی که برایمان وجود داشت تلاش کردیم این مراسم برگزار شود و پاسخی داده باشیم به علاقه مخاطبانی که در این ایام به دنبال برنامه‌هایی از سوی مرکز هنر‌های نمایش بودند.

وی در ادامه افزود: شخص حسین طاهری مدیر مرکز هنر‌های نمایشی تاکید داشت تا در این ایام برنامه‌هایی را داشته باشیم که وی برنامه ریزی در این حوزه را به عهده بنده و رضا دادایی گذاشت که ما در طی حدود ۱۲ جلسه به نتیجه مشخصی برای شروع کار رسیدیم. بر این اساس و هماهنگی‌های انجام شده قرار است در سالن اصلی تئا‌تر شهر 10 نمایشنامه از ۴ آبان ماه تا روز عاشورا  خوانش شود. از ۵ تا ۱۳ محرم صفر مراسم تعزیه خوانی به سرپرستی احمد عزیزی خواهیم داشت. مرشد محسن میرزا علی نیز مراسم پرده خوانی خواهد داشت. واقعیتی وجود دارد که باید آن را بپذیریم ما نمایشنامه‌های خوب که دارای لحظات دراماتیک درستی باشند در حوزه های مذهبی کم داریم اما خوشحال هستیم که افراد نامداری همانند: بهرام بیضایی، محمد رحمانیان، محمد چرمشیر، سعید شاپوری و امیر دژاکام در این حوزه آثار خوبی ارائه داده اند.

غفاری با اشاره به این که قرار بود افرا صاحب نامی در این ایام نمایشنامه خوانی داشته باشند گفت: در ابتدا قرار بود محمد رحمانیان در این زمان نمایشنامه «پل» را خوانش کنند که متاسفانه به دلیل سفری که به شهرستان داشت نمی‌توانست حضور بیابد وی از این بابت بسیار ابراز ناراحتی کرد. امیر دژاکام یکی دیگر از افرادی بود که بنا داشتیم در این مدت نمایشنامه‌ای را با موضوع امام حسین (ع) خوانش کنند که به دلیل فیلمبرداری‌هایی که داشتند نمی‌توانستند حضور پیدا کنند اما دو نمایشنامه خوب را به ما معرفی کردند. با بهرام بیضایی تماس گرفته شد تا فیلمنامه «روز واقعه» را بخوانیم که وی به درستی اشاره کرد این متن یک فیلمنامه است و نمی‌توان آن را به صورت یک نمایشنامه خواند و ما هم به نظر این استاد گرانقدر احترام گذاشتیم. در مجموع هنرمندان زیادی در این عرصه ابراز علاقه کردند تا در این مدت کاری انجام دهند و حضور داشته باشند.

زمان نمایشنامه خوانی‌ها در تهران، مجموعه سالن اصلی تئا‌تر شهر بدین شرح است:

۴ و ۵ آبان ماه در سالن اصلی نمایشنامه «روز‌هایی که به یادت گذشت»، ۶و ۷ آبان ماه نمایشنامه «هاذا حبیب الله..»، ۸ و ۹ آبان ماه «می‌خواستم ببوسمت باران گرفت»، در تاریخ ۱۰ و ۱۱ آبان یکی از آثار امیر دژاکام و یا نمایشنامه «پل» محمد رحمانیا به کارگردانی حسین مسافر آستانه ودر تاریخ 12و 13 آبان ماه نمایشنامه «شیر آهن کوه، مردی که آسمان بر او نماز برد» به کارگردانی افشین هاشمی خوانش خواهند شد.

تعزیه‌های حضرت مسلم، مجلس تعزیه شهادت حر، شهادت حضرت علی اکبر (ع)، تعزیه شهادت حضرت قاسم (ع)، شهادت حضرت ابوالفضل (ع)، تعزیه شهادت امام حسین (ع)، تعزیه بازار شام، تعزیه شاه چراغ و تعزیه متوکل بن عباسی نیز اجرا خواهد شد.

لازم به ذکر است که قبل از اجرای تعزیه خوانی پرده خوانی نیز برگزار خواهد شد. تقریباً زمان اجرای نمایشنامه خوانی‌ها ساعت ۱۹ است.

هم زمان با تهران در سایر استان‌ها مراسم‌هایی در ایام محرم صفر برگزار خواهد شد که به اختصار در ذیل آمده است:

در آذربایجان شرقی و شهر تبریز علاوه بر اجرای تعزیه ۴ نمایش نیز اجرا خواهد شد. در آذربایجان غربی نیز ۶ اثر نمایشی اجرا و مجالس تعزیه نیز برپا می‌شود. اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، فارس، قزوین، مازندران، هرمزگان، زنجان، یزد، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و بوراحمد و گیلان نیز استانهایی هستند که در این ایام مجالس تعزیه و اجرای نمایش خواهند داشت. علاوه بر مرکز استان در شهرهای مختلف هر استان نیز این مجالس و اجرای نمایش‌ها برگزار خواهد شد. همچنین رادیو نمایش نیز قرار است به صورت مستقیم برخی از برنامه‌های این سوگواره را پوشش دهد.

رضا دادویی در ادامه افزود: اعتقاد ما بر این است که آیین‌های مذهبی ما حرف‌های زیادی در حوزه فرهنگ دارند. نیاز داریم تا بیش از این‌ها در این مورد کار کنیم و از این آیین‌ها در راستای فرهنگ سازی استفاده نماییم. علاوه بر اینکه قیام عاشورا و اتفاقی که در آن روز افتاده است مصیبت بزرگی برای ما است درس‌های زیادی دارد که باید آن‌ها را بررسی کنیم و با استخراج درست، آن موارد را به درستی به مخاطبان انتقال دهیم.

وی در ادامه گفت: تلاش شده است تا با بازگشایی سالن‌های تئا‌تر شهر و فعالیت در زمینه‌های مذهبی در این ایام نشان دهیم که هنذ نمایش در این فعالیت‌ها پر رونق و فعال است. بخش زیادی از این نمایشنامه‌ها بر اساس رویکرد خود نویسنده است و به هیچ عنوان سفارشی نیستند. این می‌تواند خود نکته مثبتی باشد تا میزان علاقه و اعتقاد هنرمندان را تشبت به واقعا عاشورا به بیش از پیش شاهد باشیم.
کد خبر: 75738
Share/Save/Bookmark