فراموشخانه، سهم اشیای تاریخی!
فراموشخانه، سهم اشیای تاریخی!
«در موزه ها باید به متن توجه داشته باشیم زیرا اگر اشیا را از متن خارج کنیم موزه ها مأموریت اصلی خود را که به یاد آوردن و تذکر دادن است از دست می دهند و به فراموش‌خانه تبدیل می‌شوند؛ در این صورت از موزه ها نباید توقع تذکر فرهنگی داشته باشیم. »
 
تاريخ : سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۵
به گزارش هنرنیوز؛امروز (سه‌شنبه ‌۲۸ اردیبهشت)، در آیین بزرگداشت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی سخن می‌گفت،سیدمحمد بهشتی اشیای تاریخی فرهنگی را به مثابه آیینه هایی دانست که حقیقتی را در خود منعکس می کنند و تصریح کرد: در موزه ها باید به متن اشیا توجه داشته باشیم زیرا اگر اشیا را از متن خارج کنیم موزه ها مأموریت اصلی خود را که به یاد آوردن و تذکر دادن است از دست می دهند و به فراموش خانه تبدیل می شوند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به شعار امسال روز جهانی موزه‌ها با عنوان "موزه و منظر فرهنگی" هر دو این موضوعات را در حوزه میراث فرهنگی مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از دغدغه های اهل نظر در کیفیت مواجهه با میراث فرهنگی این است که آن چیزی که به عنوان مظاهر فرهنگی شناخته می شوند بدون نسبت با فرهنگ مد نظر قرار می گیرند که در این صورت آن چیز از حقیقت خودش خالی می شود.

وی گفت :اشیای تاریخی فرهنگی هر کدام به مثابه آینه هایی هستند که حقیقتی را در خود منعکس می کنند و اگر ما آن وجه آینگی اشیاء را مورد توجه قرار ندهیم انگار به یک جلد و پوسته اکتفا کرده ایم .

او همچنین اشیای تاریخی فرهنگی را به پنجره هایی در یک دیوار تشبیه کرد وگفت: اگر از کسی بپرسید در این دیوار چه می بینی و بگوید پنجره می بینم یعنی او هیچ نمی بیند زیرا پنجره را گذاشته اند که در پس آن چیزی را ببینید که او از آن غافل است .

به گفته بهشتی ، زمانی که این نسبت و وجه دلالتی را که یک شیء می تواند داشته باشد مورد توجه قرار ندهیم آن وقت انگار نسبت آن را با چیزی که در متن و بسترش است قطع کرده ایم.

او در ادامه با اشاره به مضمون و واژه آب گفت: اگر به متن و نسبت آب به چیزی که منظر فرهنگی نام دارد توجه نداشته باشیم آب تنها معادل واتر است ، ولی اگر به متن فرهنگی توجه کنیم آب و واتر هیچگاه یکی نیستند. در این سرزمین زمانیکه می گوییم آب البته منظورمان H۲o است ولی در مرتبه دیگر به علت قلت آب ، آب یک چیز ارزشمند و گوهر کمیاب می شود تا جاییکه در مناطق زیادی از کشور آب معیار اندازه گیری زمین است. به عنوان مثال ، زمانیکه از افراد می پرسیم چه اندازه زمین دارید می گویند دو فنجان آب زمین دارم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به نمادهایی از آب نظیر تشنگی سید الشهدا (ع)، مهریه حضرت زهرا (س)، آناهیتا ،حیات ، نور معرفت و ... در فرهنگ ایرانی بیان کرد : زمانیکه از آب سخن می گوییم باید متوجه باشیم که این آب به چه متنی مربوط است و اگر این آب را در نسبت به متنش نبینیم در حقیقت آب را ندیده ایم .

او با بیان اینکه هر شیء نیز این وضعیت را دارد گفت : در موزه ها باید به این متن توجه داشته باشیم زیرا اگر اشیا را از متن خارج کنیم موزه ها مأموریت اصلی خود را که به یاد آوردن و تذکر دادن است از دست می دهند و به فراموش‌خانه تبدیل می‌شوند؛ در این صورت از موزه ها نباید توقع تذکر فرهنگی داشته باشیم.
کد خبر: 91578
Share/Save/Bookmark