نگاهی به ۳۳ فیلم حاضر در جشنواره فجر چهل و دوم
نگاهی به ۳۳ فیلم حاضر در جشنواره فجر چهل و دوم
در این گزارش جزئیات ۳۳ فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو جشنواره بین‌المللی فیلم فجر براي مخاطب بيان شده است.
 
تاريخ : شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۸
به گزارش هنرنيوز ،‌ جشنواره فیلم فجر یک جشنواره سینمایی در ایران است که از سال ۱۳۶۱ در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می‌شود. این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و امسال چهل‌ودومین دوره خود را سپری می‌کند. چند روز گذشته اسامی ۳۳ فیلم منتخب در جشنواره ۴۲ اعلام شد که بر این اساس اطلاعات فیلم‌های بخش سودای سیمرغ و نگاه نو جشنواره فجر به شرح زیر است.

فیلم سینمایی «آبی روشن»

فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه کنندگی سید محمدحسین میری است. این فیلم اولین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است که مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو و کاظم هژیرآزاد در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداختند.

فیلم سینمایی «آسمان غرب»

فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی حبیب اله والی نژاد و محصول سازمان سینمایی سوره است؛ این فیلم با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روز‌های آغازین جنگ به تصویر می‌کشد. میلاد کی‌مرام، امیر حسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور، تورج الوند و نسیم ادبی از بازیگران این اثر سینمایی هستند.

شایان ذکر است محمد عسگری سال گذشته فیلم «اتاقک گلی» را کارگردانی کرده بود.

فیلم سینمایی «آغوش باز»

«آغوش باز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی علیرضا سرتیپی است. این اثر ششمین اثر سینمایی بهروز شعیبی است که پیش از این کارهایی، چون بدون قرار قبلی، روز بلوا، دارکوب، سیانور، دهلیز و ... را ساخته است.

در خلاصه این فیلم آمده است: سه قصه عاشقانه...، سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی، فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند.

حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، روژین فاطوری‌فر، ساینا توکلی، میثم نوروزی، سهیل هژبر، مسعود خانی و با حضور هنرمندانه: مهدی هاشمی، احترام برومند و حسن معجونی. بازیگران کودک: هاتف شعیبی و نفس نکی گروه بازیگران این اثر سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «احمد»

فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب اله والی نژاد است. تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل زاده، عماد درویشی، مریم ماهانی، تصنیف حسینی، علی صادقی، عرفان سروستانی و مینا شفیعی گروه بازیگران این فیلم را تشکیل داده اند.

در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: این فیلم برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند.

فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران»

این فیلم سینمایی به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه کنندگی فتح الله جعفری جوزانی و علی قائم مقامی است که امیر حسین آرمان، پژمان بازغی، سحر جعفری جوزانی، لادن مستوفی، هومن برق‌نورد و حسام منظور از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در خلاصه این اثر سینمایی آمده است: در سال ۱۳۲۹ حسن جعفری کارمند شرکت نفت انگلیس متهم به قتل احمد دهقان صاحب امتیاز روزنامه تهران مصور و مالک تئاتر نصر (تماشاخانه تهران) می‌شود...

فیلم سینمایی «پرویز خان»

«پرویز خان» به کارگردانی على ثقفى و تهیه کنندگی عطا پناهی است که سعید پورصمیمی، مریم سعادت، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر گروه بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: بازیکنان ستاره و باتجربه تیم ملی زیر نظر پرویز دهداری از تیم ملی استعفا می‌دهند …

این فیلم سینمایی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و اولین ساخته سینمایی علی ثقفی است.

فیلم سینمایی «تابستان همان سال»

این فیلم سینمایی به کارگردانی محمود کلاری و تهیه‌کنندگی علی اوجی است.

علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، رویا جاوید نیا، مهرو نونهالی، با حضور: صابر ابر، پژمان بازغی، نسیم ادبی، رایان سرلک، رونیکا بهرام زاده و مهران مدیری گروه بازیگران این اثر سینمایی هستند.

در خلاصه داستان آمده است: عطای ۷ ساله را پیش یک رمالِ آینه‌بین می‌برند تا طی مراسمی دزد طلا‌های عمه‌اش را در آینه شناسایی کند. وی که هیچ تصوری از سرانجام آنچه در آن شرایط بر زبان می‌آورد ندارد، برای رهایی از آن وضعیت، هر آنچه از تعاریف عمه‌اش درباره‌ی شک و تردید او نسبت به دزدی داوود پسر عمه دیگرش شنیده را بازگو میکند، غافل از آنکه این دروغ موجب عقوبتی دوراز انتظار برای کل خانواده میشود.

فیلم سینمایی «تمساح خونی»

«تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی است. جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی گروه بازیگران این اثر سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «دروغ‌های زیبا»

فیلم سینمایی «دروغ‌های زیبا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم و تهیه کنندگی مرتضی آتش زمزم و محسن آتش زمزم است که جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد بازیگران این اثر هستند.

خلاصه داستان: فرشته و همسرش امجد برای زندگی به سختی تلاش میکنند.

شایان ذکر است مرتضی آتش زمزم کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون است و در کارنامه وی آثاری، چون «جگر زلیخا»، «مالیخولیا»، «سیمین»، «مرگ سپید»، «بن بست» دیده می‌شود.

فیلم سینمایی «دست ناپیدا»

«دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیه‌کنندگی سید سعید سیدزاده است. معصومه بافنده، نسرین احمدخانی، اعظم سادات موسوی، زیبا عسکری کروه بازیگران این اثر سینمایی هستند.

در خلاصه داستان آمده است: در سال‌های ابتدایی جنگ یک زن خبرنگار با عده‌ای زن ایثارگر آشنا شده و سرنوشتش دچار تغییر می‌شود…

شایان ذکر است این فیلم با الهام از کتاب‌هایی، چون «حوض خون» و «چایخانه» که هر دو فضای زنانه و دفاع مقدسی دارد، ساخته می‌شود، اما به صورت اقتباسی نیست بلکه طرح و قصه اصلی فیلم توسط خانم شاه حسینی نگارش یافته است. فضای کلی فیلم درباره تلاش و مجاهدت زنانی است که پشت خطوط جنگی و جبهه‌ها به کمک رزمنده‌های جبهه‌ها می‌شتافتند.

فیلم سینمایی «دو روز دیرتر»

«دو روز دیرتر» به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی محسن شیرازی است. این اثر ششمین فیلم بلند سینمایی اصغر نعیمی در جایگاه کارگردان است.

بازیگران این اثر عباتند از: سینا مهراد، پردیس احمدیه، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: پدر مریم عاشق نوه است و برای نوه دار شدن آن‌ها را تحت فشار قرار میدهد…

فیلم سینمایی «شه سوار»

این اثر به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین نمازی است. «شه‌سوار» در یکی از نقاط تهران در جریان روند تولید تازه‌ترین اثر حسین نمازی است.

مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، با هنرمندی عزت اله رمضانی فر با حضورامیر دژاکام بازیگران این اثر سینمایی هستند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: داستان طی سه شبانه روز و در یک مراسم عروسی رخ می‌دهد.

فیلم سینمایی «شور عاشقی»

این اثر به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش یاری است. شهره موسوی، مهدی زمین پرداز، پیام احمدی نیا، سیامک صفری، احمد نجفی، بهرام ابراهیمی گروه بازیگران این اثر سینمایی هستند.

شور عاشقی درباره کاروان اسرای کربلاست که از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و زنی همراه این کاروان می‌شود که می‌خواهد رسانه این کاروان بشود و نگذارد جای جلاد و شهید عوض شود. این اثر برشی از زندگی حضرت زینب (س) را از کوفه تا شام روایت می‌کند.

فیلم سینمایی «صبح اعدام»

«صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی علی شیر محمدی است. این اثر برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ١۵ خرداد سال ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:٣٠ صبح این روز روایت می‌شود.

مسعود شریف، ارسطو خوش رزم، داود فتحعلی‌بیگی، مهرداد نیکنام، پوریا منجزی، محسن آوری، کاوه دارابی و فریبا آذرشب گروه بازیگران این اثر سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «صبحانه با زرافه ها»

«صبحانه با زرافه ها» به کارگردانی سروش صحت و تهیه کنندگی مصطفی احمدی است. این اثر دومین ساخته سروش صحت است و «جهان با من برقص» ساخته قبلی سروش صحت با بازی بازیگرانی، چون جواد عزتی، پژمان جمشیدی، کاظم سیاحی، سیاوش چراغی‌پور، بهار کاتوزی، هانیه توسلی و علی مصفا ساخته شده بود که در زمان اکران مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفته بود.

هادی حجازی فر، بهرام رادان، پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا گروه بازیگران این اثر سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «قلب رقه»

این فیلم سینمایی به کارگردانی خیراله تقیانی پور و تهیه کنندگی سعیدپروینی است.

شهرام حقیقت دوست، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی و شادی مختاری گروه بازیگران این اثر سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «مجنون»

«مجنون» به کارگردانی مهدی شاه محمدی و تهیه کنندگی عباس نادران است که برشی از حماسه آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم‌آوران لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد.

سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج، شبنم قربانی در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم سینمایی «معجزه پروین»

«معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا است که زندگینامه پروین اعتصامی از دوران جوانی را روایت می‌کند.

آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، مارال بنی آدم، حسین پاکدل، ملیکا شریفی نیا، سام نوری، فرزاد حسنی، رامین ناصر نصیر گروه بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «میرو»

«میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی است که داستان نوجوانی بلوچ برای اثبات مردانگی اش به مادر، دل به دریا می‌زند… را روایت می‌کند.

سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، مهدی دین‌محمدپور، آرزو تاج نیا، ایوب افشار، ابوالفضل همراه، احمدرضا غلامی، محمد بصیرپور، عبدالمجید بلوچ شارکی، فاطمه شهرکی، مصطفی پرکان، محسن آراهیش، عباس نارویی، دیانا حوت گروه بازیگران این اثر هستند.

فیلم سینمایی «نبودنت»

«نبودنت» به کارگردانی و تهیه کنندگی کاوه سجادی حسینی است.

در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: مرضیه چندسال به انتظار همسر خود است، ولی همسرش توان بازگشت به خانه را ندارد…

سحردولتشاهی، امیرآقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی، علیرضا ثانی فر، شیوا سرمست گروه بازیگران این اثر سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «نپتون»

«نپتون» به کارگردانی محمدابراهیم غفاریان و تهیه کنندگی سیاوش امین پور است.

آرمین رحیمیان، بهدخت ولیان، مسعود کرامتی، آیدا ماهینی، بهناز جعفری، امین میری، ندا عقیقی و ... گروه بازیگران این اثر سینمایی هستند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: اقسانه و همسرش به دلیل مشغله کاری از فرزند خود غافل شده اند که فرزند آن‌ها دچار مشکلی میشود…

فیلم سینمایی «نوروز»

«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و تهیه کنندگی محمدرضا نادری است که علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی و ... در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان آمده است: نوروز در راه است، ولی اهریمن در کمین است…

فیلم سینمایی «آپاراتچی»

این فیلم سینمایی به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه کنندگی سجاد نصراللهی نسب یک اثر اقتباسی با مشارکت ۳ نهاد سینمایی است که هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، تورج الوند، فاطمه مسعودی، امید روحانی، رضا ناجی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است که جلیل فردی علشق فیلمسازی است که در راه ساخت فیلمش با مشکلاتی مواجه میشود….

فیلم سینمایی «باغ کیانوش»

«باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز و تهیه کنندگی محمدجواد موحد است که به عنوان اولین محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است.

این فیلم روایتی ماجراجویانه از واقعه‌ای در دهه ۶۰ دارد که داستان آن اقتباسی از کتابی با همین نام است و شهر‌های همدان، تهران و شهر قدس لوکیشن‌های اصلی این فیلم بوده اند.

شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی، مهدیه نساج، لادن ژافه‌وند، با حضور عباس جمشیدی‌فر گروه بازیگران این اثر هستند.

فیلم سینمایی «بی بدن»

این فیلم سینمایی به کارگردانی مرتضی حسینعلی زاده و تهیه کنندگی سیدمصطفی احمدی است که الناز شاکردوست، نوید پورفرج، پژمان جمشیدی، سروش صحت گروه بازیگران این اثر هستند.

«بی بدن» بر اساس داستانی واقعی به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جنایی چند ساله اخیر پرداخته و کاظم دانشی که پیش از این فیلم «علفزار» را ساخته بود و با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شده بود، در این فیلم به عنوان نویسنده حضور دارد.

فیلم سینمایی «پرواز ۱۷۵»

فیلم سینمایی «پرواز ۱۷۵» به کارگردانی محمدحسین حقیقت و تهیه کنندگی سعید شرفی کیا است که داستان انگشتر یک شهید غواص عملیات کربلای ۴ را روایت می‌کند.

جمشید هاشم پور، ثریا قاسمی، جعفر دهقان، رضا توکلی، مجید پتکی، اتابک نادری و ... گروه بازیگران این اثر هستند.

فیلم سینمایی «شکار حلزون»

«شکار حلزون» به کارگردانی محسن جسور و تهیه کنندگی مصطفی سلطانی است.

حسین پاکدل، زنده یاد حسام محمودی، فرناز زوفا، محمد رسول صفری و علی اکبر قاضی نظام گروه بازیگران این اثر هستند و در خلاصه داستان آمده است که مینو زن سرپرست خانواری که برای امرار معاش به عنوان پرستار پیرمردی مشغول به کار میشود…

فیلم سینمایی «ظاهر»

این فیلم سینمایی به کارگردانی حسین عامری و تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که روح االه زمانی، حامد محمودی، یدالله شادمانی و ... گروه بازیگران این اثر هستند.

در خلاصه داستان آمده است: ظاهر که به عنوان سرباز در برجکی نگهبانی میدهد دلداده دختری است…

فیلم سینمایی «ملکه آلیشون»

«ملکه آلیشون» به کارگردانی و تهیه کنندگی ابراهیم نورآورمحمد است که امیررضا اسماعیلی، سعید فاضل ساعتچی، نسترن سیفی، نسیم عبدی و … بازیگران این اثر سینمایی هستند.

در خلاصه داستان آمده است: پسری با پدربزرگش در جنگلی دور زندگی میکند که پدر و مادرش از بین رفته اند….

فیلم سینمایی «ببعی»

این انیمیشین سینمایی به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی و تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری است. ببعی کارکتر قهرمان است که به دنبال رویا پردازی است، ولی، چون پرنده محسوب نمیشود با مشکلاتی مواجه است…

فیلم سینمایی «رویاشهر»

«رویاشهر» به کارگردانی محسن عنایتی و تهیه کنندگی مصطفی حسن آبادی یکی دیگر از فیلم‌های منتخب فجر چهل و دوم است.

فیلم سینمایی «ساعت جادویی (سفربه تاریکی)»

«ساعت جادویی (سفربه تاریکی)» به کارگردانی محمدعلی بصیری نیک و تهیه کنندگی محمدمهدی نخعی راد است.

فیلم سینمایی «شمشیر و اندوه»

«شمشیر و اندوه» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه کنندگی مهدی جعفری است که خلاصه داستان درباره کارن کودکی ۶ ساله است که برای تحقق آزادی مبارزه می‌کند….
کد خبر: 99318
Share/Save/Bookmark