چه باید بکنم وقتی غمگین و تنها هستم
تجربه‌ای تازه در روانشناسی کودک؛
چه باید بکنم وقتی غمگین و تنها هستم
کتاب «چه باید بکنم وقتی غمگین و تنها هستم» نوشته «دکتر جیمز جی. کریست» با برگردان «حسین مسنن فارسی» از سوی انتشارات «پیدایش» منتشر شده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۲

این کتاب درباره احساس غم و تنهایی است که کودکان ممکن است گاهی آن را تجربه کنند. آیا کسی هست که از رفتن دوستش، و یا دعوا کردن در مدرسه ناراحت نشود؟ این اتفاقات ممکن است هر کسی را ناراحت کند اما این به معنای آن نیست که کنترل این احساسات کار ساده ای است؛ به‌خصوص اگر تنها باشید. «دکتر جیمز جی. کریست» ضمن اشاره به این نکات در مقدمه کتاب، ساده نبودن کنترل این احساسات را از اصلی‌ترین دلایل نوشتن کتاب حاضر بیان می‌کند.

وی همچنین می افزاید: «من روان‌شناس هستم و با بچه‌های بسیاری که غمگین و تنها بوده‌اند صحبت کرده‌ام. آن‌ها برایم گفته‌اند که این احساس چطور اشتهایشان را کور می کند، باعث کم‌خوابی آن‌ها می‌شود و سبب می‌شود آن‌ها در خانه و مدرسه تنها باشند. من به این بچه‌ها کمک کردم تا درک بهتری از اوضاع دور و بر خود داشته باشند و بتوانند راه‌های سالم‌تری برای متار آمدن با احساسشان پیدا کنند. در این کتاب شما درباره بعضی از پیشنهادهایی که برای ایشان مفید بوده، خواهید آموخت.»

در این کتاب شما در مورد علامت های غمگین بودن و چیزهایی که احساس غمگینی ممکن است به شما بگوید مطالبی خواهید آموخت. مهم‌تر آنکه، متوجه خواهید شد که قادر هستید به خودتان کمک کنید. همچنین راه‌های کمتر تنها بودن و بیشتر ارتباط برقرار کردن با دیگران را در زندگی کشف می‌کنید. مجبور نیستید احساس غم و تنهایی خود را یک تنه به دوش بکشید و آن را مهار کنید.

مطالب کتاب به دو بخش کلی تقسیم شده‌اند. بخش نخست آن بر احساس غم و تنهایی تمرکز دارد که بیشتر بچه‌ها هر از گاهی آن را تجربه می‌کنند. این بخش خود از چهار فصل تشکیل شده و فصل اول آن در مورد مسائل کوچک و بزرگی است که موجب غمگینی و تنهایی بچه‌ها می‌شود. همچنین در این فصل به واکنش‌های افراد مختلف در روبه‌رو شدن با این احساسات دردناک نیز اشاره می‌شود.

فصل دوم شامل ده «غم‌کش» یا مهارت‌هایی است که شما می‌توانید در مدرسه یا خانه با هر جایی که بتوانید با غم مقابله کنید، آن‌ها را امتحان کنید. فصل سوم تمرین‌های نوشتاری ارائه می‌دهد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فراتر از غم‌کش‌ها قدم بگذارید و بتوانید احساستان را کنترل کنید.

فصل چهارم نیز به طور کامل در مورد پیدا کردن دوست و نگه داشتن آن است. این فصل شامل پیشنهاداتی در مورد پیدا کردن دوست است و مهارت‌هایی را آموزش می‌دهد که به وسیله آن‌ها می‌توانید دوست خوبی برای دیگران باشید. دکتر کریست در این فصل ارتباط برقرار کردن با دیگران را یکی از بهترین راه‌های سرعت بخشیدن به عمل‌کرد غم‌کش‌ها دانسته است.

بخش دوم کتاب بر احساسات عمیق‌تر غم و تنهایی متمرکز است، احساساتی که مشکل بتوان به تنهایی از عهده آن‌ها برآمد. شش فصل بعدی کتاب در این بخش گنجانده شده‌اند. فصل پنجم درباره داغ‌دیدگی یا احساس غمگینی عمیقی است که وقتی یک اتفاق خیلی دردناک می‌افتد، به شما دست می‌دهد. اتفاقی مانند مردن یکی از عزیزان، مردن حیوان خانگی و یا وقوع یک تغییر ناگهانی و جدی در زندگی.

نویسنده در فصل ششم درباره افسردگی صحبت می‌کند. یعنی زمانی که شما احساس غم، تنهایی و خستگی می‌کنید و قادر به انجام کاری نیستید. خبر خوشی که وی در این فصل به مخاطبان خود می‌دهد این است که می‌توانیدافسردگی را درمان کنید.

فصل هفتم درباره یکی از انواع خاص اختلال افسردگی به نام «اختلال دوقطبی» توضیح می‌دهد. اختلال دو قطبی باعث می‌شود که بعضی اوقات خیلی شاد و بعضی اوقات خیلی غمگین باشید. فصل هشتم کتاب درباره بعضی از مشکلات بزرگی صحبت می‌کند که می‌تواند با غمگینی یا تنهایی طولانی مدت یا افسردگی در ارتباط باشد. شما مطالبی در مورد پرخاشگری، اختلالات تغزیه، مواد مخدر و استفاده از الکل، سوءاستفاده و آزار خواهید آموخت و راهه ای مناسب دریافت کمک را پیدا خواهید کرد.

فصل نهم درباره احساس عدم تمایل به ادامه زندگی صحبت می‌کند که به آن «احساس خودکشی» می‌گویند. دکتر کریست توضیح می‌دهد که حتی اگر برای یک دقیقه چنین افکاری داشتید، بسیار مهم است که درباره آن با کسی صحبت کنید.

فصل دهم نیز به توصیف جلسه مشاوره می‌پردازد و نشان می‌دهد که اگر به خاطر غم و تنهایی اوقات سختی را پشت‌سر گذاشته‌اید، یا اگر مشکلات‌تان آن‌قدر بزرگ شده است که از کنترل شما خارج است، یک متخصص چطور به شما کمک خواهد کرد.

دکتر کریست به مخاطبین نوجوان خود درباره مطالعه کتاب می‌گوید: «من شما را تشویق می‌کنم تا این کتاب را با یکی از اعضای خانواده که به شما اهمیت می‌دهد، مطالعه کنید؛ برای مثال با یکی از بزرگترهای خانواده مانند والدین، پدربزرگ یا مادربزرگ، پدر خانواده یا مادر خانواده، دایی و خاله،‌عمو یا عمه». و برای این منظور بخشی را با عنوان «یادداشتی برای بزرگ‌تر ها» در انتهای کتاب قرار داده و در آن نکاتی را برای بزرگ‌ترها که مراقبت بچه‌ها را بر عهده دارند یادآور شده است. و از بچه‌ها می‌تواند حتماً این بخش را به بزرک‌ترهایشان نشان دهند.


کتاب «چه باید بکنم وقتی غمگین و تنها هستم» نوشته «دکتر جیمز جی. کریست» با برگردان «حسین مسنن فارسی» در ۱۳۲ صفحه و تیراژ ۱۵۰۰ نسخه با قیمت ۶۰۰۰ تومان از سوی انتشارات «پیدایش» منتشر شده است.

کد خبر: 74018
Share/Save/Bookmark