ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما مثل یک کالای تزیینی است
فرهاد حسن‌زاده در گفتگو با هنرنیوز؛
ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما مثل یک کالای تزیینی است
فرهاد حسن زاده نویسنده کودک و نوجوان گفت: به نظر می رسد که در بحث سیاست گذاری، نگاهی که به ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد یک نگاه سمبولیک است یعنی ادبیات کودک در کنار سایر اقلام دیده می شود در حالیکه باید خیلی جدی به آن نگاه شود.
 
تاريخ : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۶

حسن زاده در گفتگو با خبرنگار گروه ادبیات و ادبیات هنرنیوز درباره حوزه نقد ادبیات کودک و نوجوان گفت: در سالهای اخیر تعداد از مراکز پژوهشی درصدد پرورش این حوزه برآمده‌اند، دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز به تاسیس رشته ادبیات کودک و نوجوان پرداخته‌اند که این رشته حتی در مقطع دکتری هم به پذیرش دانشجو مبادرت کرده است و این مسئله نشان از توجه دانشگاه های کشور به ادبیات کودک و نوجوان دارد؛ چه بسا توجه مراکز آکادمیک به ادبیات کودک و نوجوان منجر به تقویت نقد ادبی و پژوهش در حوزه ادبیات کودک و نوجوان شود؛ نیز پایان نامه های کارشناسی ارشد که بر مبنای ادبیات کودک و نوجوان شکل گرفته است باب خوبی را برای پژوهش در این راستا گشوده است. 

وی با انتقاد از اینکه ادبیات کودک و نوجوان از طرف نهادهای سیاست گذاری فرهنگی کشور، چندان جدی گرفته نمی شود اظهار داشت: کار نقد و پژوهش، کاری است که به حمایت نیاز دارد اما متاسفانه جامعه روشنفکری و هنرمند ما به دلیل مسائل اقتصادی نمی روند هزینه کنند و کتاب نقد ادبیات کودک و نوجوان را بخرند لذا لازم است که این جریان از جایی حمایت بشود. 

وی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر تنها نشریه ای که در این زمینه منتشر می شود، «پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان» است که آقای مهدی حجوانی مدیر مسئول و علی اصغر سیدآبادی سردبیر آن است، این نشریه چند سال است که دارد چاپ می شود البته گاهی وقفه‌ای در آن افتاده است و این مسئله هم باز به عدم حمایت‌ها بر میگردد، و متاسفانه مراکز و نهادهای فرهنگی هم که باید در جهت حمایت، این تیراژ ها را خریداری کنند این کار را نمی کنند و نشریه ها دچار آسیب می شوند. 

حسن زاده تصریح کرد: دانشگاه شیراز چند سال است که هر دو سال سمیناری با محو.ریت ادبیات کودک و نوجوان برگزار می کند و اردی بهشت ماه سال آینده چهارمین دوره این سمینار برگزار می شود که درباره رمان نوجوان است، این سمینار پیوند و تعاملی بین دانشگاه و نویسندگان کودک و نوجوان و منتقدین است، اگرچه این موضوعی است که هرچه به آن پرداخته شود باز هم جای کار دارد، اما اگر بودجه های عمومی دولت و نهادهای خصوصی قدرتمند بتوانند از ادبیات کودک و نوجوان حمایت کنند قطعا شکل اتفاقات و جریان ها در این حوزه بسیار متفاوت و علمی تر و به روزتر خواهد بود. 

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک ونوجوان درباره حوزه‌های پژوهشی ادبیات کودک بیان کرد: تا جاییکه اطلاع دارم که کارهای زیادی در حوزه پژوهش در دست انجام است و در بحث پایان نامه ها بر روی مباحث خوبی تمرکز و تحقیق شده است ولی فکر می کنم که ادبیات کودک و نوجوان ما نیاز دارد که بهتر دیده شود بنابراین باید در خبرها و برنامه هایی که تولید می شود بیشتر به این موضوعات پرداخته شود. 

حسن زاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر ادبیات کودک و نوجوان شکل تزیینی دارد گفت: به نظر می رسد که در بحث سیاست گذاری، نگاهی که به ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد یک نگاه سمبولیک است یعنی ادبیات کودک در کنار سایر اقلام دیده می شود در حالیکه باید خیلی جدی به آن نگاه شود. 

وی با انتقاد از کم توجهی به بحث کتابخوانی در مدارس گفت: بحث کتابخوانی در مدارس موضوعی است که همواره مورد تسامح واقع شده است و آموزش و پرورش موظف شود بحث کتابداری و کتابخانه را نه به شکل فرمایشی و بخشنامه‌ای بلکه به گونه ای خلاقانه در دستور کار قرار دهد. 

حسن زاده از انتشار رمان تازه اش خبر داد و گفت: رمان «زیبا صدایم کن» تازه ترین اثر من است که توسط کانون پرورش فکری کودک و نوجوان تا پایان امسال منتشر می شود. 

وی درباره این اثر توضیح داد: این اثر یک رمان اجتماعی واقع گرا است که داستان پیچیده ای ندارد و ماجرای یک روز یک پدر و دختر در خیابان های تهران است که بیانگر مسائل بچه‌های طلاق و کار است برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است.

کد خبر: 78203
Share/Save/Bookmark