لایه پنهانی جنگ را نشان دادم/قبل از ساخت فیلم جنگی وصیت نامه خود را بنویسید
«ده نمکی» در کارگاه انتقال تجربه عنوان کرد؛
لایه پنهانی جنگ را نشان دادم/قبل از ساخت فیلم جنگی وصیت نامه خود را بنویسید
مسعود ده نمکی معتقد است ساخت فیلم جنگی بسیار سخت است.و پیشنهاد کرد قبل از ساخت فیلم جنگی حتما وصیت نامه خود را بنویسید!
 
تاريخ : چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۲
به گزارش هنرنیوز ، روز چهارمین کارگاه انتقال تجربه با حضور مسعود ده نمکی، سعید الهی مجری و برگزارکننده برنامه و علاقه مندان به این حوزه در سالن 3 پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

ده نمکی در ابتدای بحث خود گفت: سابقه و تجربه کارگردانان فیلم های دفاع مقدس، ارزشمند است زیرا در ایران فیلم جنگی واقعا در شرایط جنکی باید ساخته شود. شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که بتوانیم کارگردانانی که تا به حال فیلم دفاع مقدسی ساخته اند را برای تجربه جوانان تازه وارد به این حوزه تخلیه اطلاعات کنیم.

وی در ادامه افزود: دیدن مراحل پشت صحنه یک فیلم جنگی، آموزش خوبی برای انتقال تجربه است. شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که جوانان بتوانند در کارگاه های عملی، تجربه اندوزی کنند.

ده نمکی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی به فکر فیلمسازی افتاد، اظهار کرد: فیلمسازی من بر می گردد به آخرین روز جنگ، زمانی که قطع نامه را اعلام کردند و ما باورمان نمی شد که جنگ تمام شده است. من 6 ماه بعد از اعلام قطع نامه به تهران برگشتم. در همان قطار برگشت بود که فکر می کردم این تجربه هایم را یا باید بنویسم و یا باید فیلم بسازم.


وی در ادامه افزود: بعد از مدتی نشریه چاپ کردم به نام شلمچه، وقتی آن را بستند جبهه را چاپ کردم و وقتی جبهه را بستند، صبح را چاپ کردم اما نمیخواستند من بنویسم برای همین به سراغ ساخت مستند رفتم و «فقر و فحشا» را ساختم. بخشی از فیلم سازی من بر می گردد به دلخوری از برخی فیلم های جنگی. در جشنواره ها، به فیلم های روشن فکر ضد جنگ که جنگ را برادر کشی میدانند جایزه داده شد. به یکی دو کارگردان و تهیه کننده ایده فیلم هایم را گفتم و آنها استقبال نکردند پس به این نتیجه رسیدم که خودمان رفتیم و جنگیدیم و خودمان باید فیلم بسازیم.

کارگردان فیلم سینمایی «اخراجی ها» با بیان اینکه کسانی که از یک سری فیلم های دفاع مقدسی و یا فیلم های من ایراد می گیرند، مقصر نیستند، جنگ را در شهرک سینایی دفاع مقدس دیده اند و تصوری از جنگ ندارند. همه طیف آدمی در جنگ بود و من لایه پنهانی جنگ را نشان دادم.

وی در ادامه افزود: فرهنگ شوخی جبهه چند جلد کتاب است، چرا اگر کتاب باشد خوب است و اگر به فیلم تبدیل شود خیلی ها معترض می شوند؟ امام گفتند جبهه دانشگاه آدم سازی است. خوب خیلی ها با هر نگاه و تفکری به جنگ می رفتند و آدم بیرون می آمدند.

ده نمکی با بیان اینکه بخش سخت سینمای جنگ، سینمای کمدی جنگی و از آن سخت تر کمدی تراژدی است گفت: سعی کردم این کار را به بهترین نحو انجام دهم اما اشک ها و لبخند های مردم را در فیلم هایم دیدم.

کارگردان فیلم سینمایی «اخراجی ها2» با یادآوری خاطره شهادت مرحوم جواد شریفی راد گفت: ساخت فیلم جنگی بسیار سخت است. ما سعی کردیم جلوه های ویژه را به بهترین نحو نمایش دهیم و متاسفانه آن اتفاق افتاد. نمیدانم چرا اگر آتش نشانی در حین ماموریت جانش از دست برود شهید حساب می شود اما کسی که برای فرهنگ این مرز و بوم می جنگد شهید حساب نمی شود؟ به شما دوستان پیشنهاد می کنم قبل از ساخت فیلم جنگی وصیت نامه خود را بنویسید.

ده نمکی با بیان اینکه اولین بار مستند «فقر و فحشا» لایه های اجتماعی خاصی را نشان داد گفت: من نسبت به جامعه و اتفاقاتی که در آن می افتد بی تفاوت نبودم، مستند فقر و فحشا به رسوایی2 رسید که من در فیلم گفتم اگر خودتان را تکان ندهید خدا تکانتان می دهد. معنی این جمله واضح است.

وی در ادامه افزود: مشکل جامعه ما این است که نسبت به فساد های اجتماعی مانند رشوه، اختلاس و غیره بی تفاوت شده ایم. مشکل ما این است که همه انقلاب را به دیگر کشور ها صادر کردیم و چیزی برای خودمان نگذاشتیم.

کارگردان فیلم سینمایی «رسوایی» اظهار کرد: در تمامی ابعاد انقلاب اسلامی می توان با نسل جوان گفت و گو کرد و سینما این قابلیت را دارد که منعکس کننده این حرف ها باشد. هرکسی عمیق تر حرف بزند شناخت بیشتری دارد. پس باید برای عمیق حرف زدن شناخت داشته باشیم.

ده نمکی در پایان گفت: نمی دانم ده نمکی فردا کجا باشد دعا می کنم عاقبت بخیر شود. بدانید اگر روزی ببینم فیلم هایم بین مردم محبوبیت ندارد دیگر فیلمسازی نخواهم کرد.
کد خبر: 92973
Share/Save/Bookmark