خالقان زیبایی در سینما با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند
در افتتتاحیه جشنواره فیلم فجر توسط ایوبی مطرح شد؛
خالقان زیبایی در سینما با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند
مراسم افتتاحیه جشنوارهٔ فیلم فجر با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از هنرمندان در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۰


ابتدا باید اشاره کرد که جشنواره فیلم جر با ۴۵ دقیقه تاخیر شروع شد سپس نماهنگی از پیامبر (ص) پخش شد و صدای مرحوم فرهاد حال و هوای خاصی را در جشنواره بر پا کرد. طبق روال معمول دبیر جشنواره گفت: جشنواره فجر می‌تواند نقطه آغازی برای همدلی باشد. دهه فجر ایام نوروز سینمای ایران است و ما در حال حاضر در این ایام قرار داریم. امیدواریم در پایان این مراسم همه دوستان با شور و اشتیاقی که درابتدا مشهود است کار خود را به پایان رسانند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در یک سال گذشته هنرمندان زیادی را از دست دادهدایم کلیپی از این هنرمندان پخش شد. و در ادامه داوران بخش‌های مختلف معرفی شدند و دوباره کلیپی از فیلم اولی‌ها به نمایش در آمد.

بعد از این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌هایی گفت: خوشحالم که در یک سال گذشته با درایت و فهم و سکوتی به جا در برابر کسانی که تلاش داشتند آرامش سینما را بر هم بزنند به درستی رفتار کردید. امیدوارم با همین روند بتوانیم فضای مثبت و صمیمی را در سینما ایجادکنیم. از دکتر ایوبی تشکر می‌کنم که فضای پر از اعتمادی را در سینما به وجود آوردند و نتیجه آن فیلم‌های درخشانی بود که در طول امسال ساخته شد. یکی از ویژگی‌های جشنواره فجر امسال حضور جوانان است و آ «‌ها باید بدانند که اگر اتفاق خوبی در سینما می‌افتد آن را مرهون سینماگران پیشکسوت هستند.

جنتی خطاب به علی ربیعی درخواستش را اینگونه مطرح کرد: که از ایشان درخواست می‌کنم که توجه ویژه‌ای به هنرمندان کشور در حوزه خدمات درمانی‌ای که باید به آن‌ها ارائه شود و به خصوص بیمه بیکاری اهالی سینما داشته باشند. باید در این حوزه کار جدی انجام شود. البته تا امروز هم در کارهای انجام شده مرهون زحمات ایشان و سازمان تامین اجتماعی بوده‌ایم.

وی در ادامع گفت: دلیل اینکه بخش بین الملل جدا شد این بود که آن‌ها تحت تاثیر بخش ملی قرار می‌گرفت و این نمی‌توانست کمک خوبی برای سینمای ما باشد. البته در سال جاری جشنواره‌های استانی کمتر برگزار شد اما این سیاست را پیش خواهیم گرفت که جشنواره‌های بین ملی را به استان‌ها ببریم. وی در ادامه از علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی خواستار شد که به وضعیت درمانی هنرمندان بیش از این اهمیت داده شود.

ربیعی درادامه به روی سن آمد و گفت: به نظرم سینمای ایران صدای مردم ایران بوده است. و همین که برگزاری جشنواره با ایام فجر عجین شده نشان دهنده فرهنگی است که نسبت به قبل از انقلاب دچار تحول گسترده‌ای شده است. فیلم رسانه‌ای است که تخیلات بشر را نمایش می‌دهد. در این عرصه می‌توانید آن‌ها را با دیگران در میان بگذارید. در این فضا می‌تان طرح سوال کرد و به پاسخ آن با کمک مردم نزدیک شد. سینمای ایران بعد از انقلاب به درستی به نقد‌هایی اجتماعی روی آورد و همیشه به آرمان‌های انقلاب و امام وفادار بوده است.
حجت الله ایوبی نیز طی سخنانی گفت: امروز سینماگران برای سی و سومین‌بار مردم ایران را و همه مردم جهان را به تماشا می‌خوانند. جشنواره فیلم فجر جشن خواستن، توانستن، جشن پیروزی لبخند بر اخم و قهر است. پس به تماشا بنشینید تا دریابید اندازه فاصله یک لبخند را.

ایوبی که به دلیل طولانی شدن مراسم افتتاحیه از خواندن کامل متنی که آماده کرده بود خودداری کرد، در بخشی از سخنانش مطرح کرد: دست سینمای ایران پر است؛ پر از لبخند به زندگی و خلاقیت. جشنواره امسال جشن قدرت‌نمایی جوانان ایرانی است. در ادامه باید بگویم سال جای مانند همیشه حرف و حدیث‌هایی داشت اما به نظرم آن را باید سال سلام سینما نامید چرا که مردم با گیشه‌ها ارتباط خوبی برقرار کردند.

رییس سازمان سینمایی گفت: در ‌‌نهایت به وزیر راه و رفاه اجتماعی گفت: این خالقان زیبایی با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. آن‌ها در شرایطی که مورد تشویق قرار می‌گیرند نگران روزهای تنهایی خود هستند که چه بر سر آن‌ها خواهد گذشت. در آن زمان هیچ کس حتی بقال سرکوچه هم ممکن است آن‌ها را نشناسد.

بزرگداشت محمد علی کشاورز (بازیگر قدیمی)، حسین جعفریان (فیلمبردار) و لابراتوار‌ها نیز در این برنامه برگزار شد و برگزیدگان بخش اقلام تبلیغاتی جشنوارهٔ فیلم فجر نیز معرفی شدند.

مجری این مراسم احسان کرمی بود و کارگردانی آن را حمیدی‌مقدم برعهده داشت.

این مراسم که نسبتا طولانی شده بود، برخلاف همیشه بصورت زنده از تلویزیون پخش نشد و فقط شبکه‌های رادیویی از جمله رادیو تهران به پخش زنده بخش‌هایی از آن اقدام کردند.

در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر هنرمندانی همچون سید مهدی شجاعی، خسروسینایی، ابوالحسن داودی، بهرام رادان، نیکی کریمی، باران کوثری، ویشکا آسایش، ستاره اسکندری، آنا نعمتی، هانیه توسلی، همایون اسعدیان‌، گلاب آدینه، ‌بیژن امکانیان، عبدالحسن برزیده، زرین‌دست، مصطفی کیایی، پژمان بازغی، نوید محمدزاده، جعفر صانعی مقدم، احمد رمضان‌زاده، آزیتا موگویی، منصور لشکری قوچانی، سعید آقاخانی، الهام کردا، علی سرتیپی، رویا تیموریان، رویا نونهالی، مهتاب کرامتی، هومن سیدی، حسین یاری، معین کریم‌الدینی، محسن خان جهانی، محمد رضا اصلانی و... حضور دارند.
کد خبر: 78843
Share/Save/Bookmark