درخواست برای حضور بیشتر هنرمندان در اماکن خیریه / توجه جدی تر صدا وسیما به بحث سالمندان / کمک های نقدی و غیرنقدی مهمترین نیازهای کهریزک
در نشست آسایشگاه کهریزک مطرح شد؛
درخواست برای حضور بیشتر هنرمندان در اماکن خیریه / توجه جدی تر صدا وسیما به بحث سالمندان / کمک های نقدی و غیرنقدی مهمترین نیازهای کهریزک
معاون امور مشارکتها و مدیرامورحقوقی موسسه خیریه کهریزک در پاسخ به هنرنیوز گفت: ما همیشه از حضور و مشارکت هنرمندان استقبال می کنیم و لازم است هنرمندان حضور بیشتری در اماکن خیریه داشته باشند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۴
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری نحوه مشارکت مردم در 5 سال گذشته و برنامه های آتی حوزه مشارکت های مردمی موسسه خیریه کهریزک باحضور نادر مرادی معاون امور مشارکتها و مدیرامورحقوقی موسسه خیریه کهریزک برگزار گردید.

مرادی در این نشست با بیان اینکه موسسه خیریه کهریزک در سال 51 توسط شادروان دکترحکیم زاده بنیانگذاری شده است و هم اکنون توسط هیات مدیره به صورت خیریه و غیرانتفاعی اداره می شود گفت: در حال حاضر علاوه بر اینکه در این آسایشگاه از 1750 معلول و سالمند بستری در واحد تهران نگهداری می شوند از حدود 800 سالمند، معلول و کودک نیز در استان البرز هم نگهداری می شود و کهریزک به جز این دو آسایشگاه ، شعبه دیگری ندارد.

وی با اشاره به وسعت آسایشگاههای کهریزک و محمد شهر کرج ادامه داد: وسعت آسایشگاه کهریزک تهران 42 هکتار می باشد و آسایشگاه محمد شهر کرج نیز بیش از 60 هزار متر بنا دارد و چون در حال حاصر در حال ساخت و نیمه تمام می باشد این آسایشگاه نیازمند کمک های مردمی است و اگر بانیانی برای این امر پیدا شوند می توان بخش سالمندان آن را وسعت بیشتری بخشید.

معاون امور مشارکتها و مدیرامورحقوقی موسسه خیریه کهریزک با بیان اینکه امروزه آسایشگاه کهریزک به هرنوع کمک مردمی نیازمند است تصریح کرد : اما مهمتراز نیاز امروز آسایشگاه ؛ نیاز فردای جامعه ما است که «رسیدگی به سالمندان» است.

وی خبر داد حدود 15 سال آینده ، جمعیت سالمندان کشور با یک بحران روبرو خواهد شد و از هم اکنون می توان با برنامه ریزی به راحتی از این بحران عبور کرد.

نادر مرادی ، بحث سالمند شاد، مستقل ، دلگرم ، امیدوار، برنامه دار و تلاش درحوزه های فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی را از تدابیری دانست که می بایست از سوی مسئولین جامعه برای جمعیت سالمند صورت بگیرد.

این مسئول آسایشگاه کهریزک یاد آور شد: باید سازمانهای مردم نهاد به کمک سالمندان بیایند و آسایشگاه کهریزک این آمادگی را دارد تا تجربه های خودش را در اختیار مردم و ان جی اوها قرار دهد و لازم است سازمانهای مردم نهاد فعالیت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

مدیرامورحقوقی موسسه خیریه کهریزک گفت : ما باید تلاش کنیم تا «فرهنگ رسیدگی به سالمندان» را که امروزه متاسفانه ارزش های خودش را از دست داده است را تقویت کنیم و ارزش سالمند را در جامعه افزایش دهیم. این درحالی است که رسول اکرم(ص) در مورد سالمندان فرمودند:« یک سالمند در میان قوم خودش همچون پیامبری در میان امتش می باشد».

وی خطاب به مردم اظهار داشت: توصیه ما به مردم این است که سالمندان خودشان را در میان خانواده نگهداری کنند و تنها سالمندانی را به آسایشگاهها معرفی کنند که واقعا تنها ، بی بضاعت و مجبور به حضور در آسایشگاه باشند.

مرادی با بیان اینکه ما در آسایشگاه کهریزک 5 گروه سالمند را نگهداری می کنیم گفت: اول گروه ، سالمندانی هستند که در کهریزک بستری و بی بضاعت هستند و توان حضور در آسایشگاههای خصوصی را ندارند. گروه دوم ، سالمندانی هستند که در منازل خودشان زندگی می کنند و آسایشگاه با ارسال تیم خصوصی برای معاینه و مراقبت به منازل آنان مراجعه می کنند و با آموزش به خانواده آنان؛ سعی می کنند سطح آموزش از سالمند را افزایش دهند. اما گروه بعدی ، سالمندانی هستند که از مراکز روزانه و از کلاسهای مختلف آسایشگاه استفاده می کنند و بعد از خوردن ناهار ، شب هنگام به منزل خود برمی گردند. و گروه چهارم ، سالمندانی هستند که نیکوکارند و ملک خودشان را بعد از فوت به آسایشگاه اهدا می کنند و آنان هم در سطح حمایت ما قرار دارند و ما خدماتی را در منازل آنان به این عزیزان انجام می دهیم. و گروه آخر؛ نیکوکارهای ما هستند که چون تنها هستند ما سوئیت هایی به ابعاد مختلف را در اختیار آنان می گذاریم و آنان نیکوکارانی هستند که به کهریزک کمک کردند اما به دلیل تنهایی و سالمندی در این مکانها زندگی می کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: این 5 گروه سالمندی را می توان در همه سطح کشور گسترش داد.

معاون امور مشارکتها و مدیرامورحقوقی موسسه خیریه کهریزک با بیان اینکه هزینه هر مددجو در آسایشگاه کهریزک حدود دو میلیون و 500 هزار تومان است و ما تقریبا 2500 مددجو را تحت پوشش داریم اظهار داشت: هزینه امسال ما حدود 75 میلیارد تومان پیش بینی شده است و من از مردم تشکر می کنم که همچنان کمک های نقدی و غیرنقدی خود را نسبت به کهریزک فراموش نمی کنند به گونه ای که آسایشگاه توانسته تاکنون امورات خودش را با همین کمک های مردمی سپری کند.

به گفته وی در 5 سال گذشته به طور متوسط درآمدهای کهریزک بیشتر از مخارج آن بوده است و سیر سعودی داشته است.

وی با اشاره به سال گذشته تصریح کرد: در سال 94 ، 74 میلیارد تومان درآمد داشتیم که 28 درصد کمک های نقدی ، 12 درصد کمک های غیرنقدی، 14 درصد کمک های بهزستی و کمیته امداد ، 3 درصد کمک های مددجویان و خانواده های آنان بوده ، 2 درصد از طریق اجناس دست دوم بوده که ما آنان را فروختیم و به نفع آسایشگاه استفاده کردیم ، 7درصد مربوط به سایر درآمدها بوده ، 4 درصد متعلق به مراکز درمانی ، 28 درصد مربوط به املاک اهدایی بوده است. این درحالی است که در مورد هزینه های سال 94 ، 63 میلیارد تومان هزینه داشتیم که 54 درصد هزینه پرداخت پرسنل بوده ، 37 درصد مربوط به هزینه های عمومی بوده ( البته امیدواریم در آینده هزینه های عمومی ما به صفر برسد) ، 5 درصد مربوط به هزینه استهلاک بوده و 4 درصد هزینه کمک به سایر خیریه ها بوده است.

به گفته نادر مرادی ؛ مردم برای هر نوع کمکی می توانند با شماره 42114 با آسایشگاه کهریزک تماس بگیرند و این درحالی است که کهریزک به هر نوع کمک های نقدی و غیرنقدی نیز نیازمند است.

وی خبر داد کهریزک آماده دریافت تمام اجناس دست دوم شهروند بویژه در ایام عید را دارد و مردم می توانند در این زمینه با شماره تلفن 88495056 تماس بگیرند.

معاون امور مشارکتها و مدیرامورحقوقی موسسه خیریه کهریزک با بیان اینکه مردم برای اهدای املاک می توانند با شماره تماس 88827734 تماس بگیرند افزود: همه مردم می توانند به صورت روزانه به صورت کمک های نیروی انسانی به سالمندان کمک کنند.

مرادی تاکید کرد: توصیه می کنم آن کسانی که قصد انجام خیر را دارند در قصد خود سرعت ببخشند چون ممکن است فردا دیر باشد.

وی در پاسخ به خبرنگار هنرنیوز که درمورد مهمترین نیازهای کهریزک پرسید گفت: مهمترین نیازهای ما « کمک های غیرنقدی» مثل مواد غذایی، مواد شوینده بهداشتی ، پارچه و حتی وجه نقد است. چرا که آسایشگاه همیشه در نقدینگی مشکل دارد و پرداخت حقوق ماهیانه پرسنل یکی از مشکلات همیشگی ماست. ضمن اینکه در بخش های بیمه ، پرداخت پول آب و برق و گاز هم دچار مشکل هستیم و در این زمینه نیازمند کمک های دولت هستیم.

این مسئول کهریزک ، کمک های دولتی را حدود 14 درصد عنوان کرد و یادآور شد: ما نیازمند این هستیم که دولت در مخارجی مثل پرداخت هزینه های آب ، برق و گاز ما را بیشتر کمک کند.

وی از شبکه های مختلف صدا وسیما خواست تا با جدیت بیشتری به بحث سالمندان بپردازند و حتی خبر داد لازم است بحث سالمند شاد در یکی از برنامه های خندوانه مطرح شود.

نادری در مورد مشارکت هنرمندان در کارهای خیریه کهریزک که مورد سوال خبرنگار هنرنیوز بود تصریح کرد: خوشبختانه اکثر برنامه های هنری و شاد کهریزک به کمک هنرمندان کشور در کهریزک اجرا می شود و هنرمندان همواره در مراسم های مختلف ما , حضور فعالی داشتند. ضمن اینکه ما همیشه از حضور و مشارکت هنرمندان استقبال می کنیم و لازم است که هنرمندان حضور بیشتری در اماکن خیریه داشته باشند چرا که آنان می توانند سهم مهمی در جذب کمک های مردمی نسبت به اماکن خیریه داشته باشند.
کد خبر: 94133
Share/Save/Bookmark