آقای علی عسگری شما که متشرع و متعهد هستید به حق الناس توجه کنید! / چرا فقط درمناظره های روزهای جمعه  به فکر اقتصاد و جامعه طبقاتی می افتید؟
دربرنامه سینما روایت عنوان شد:
آقای علی عسگری شما که متشرع و متعهد هستید به حق الناس توجه کنید! / چرا فقط درمناظره های روزهای جمعه به فکر اقتصاد و جامعه طبقاتی می افتید؟
جواد طوسی منتقد کشورمان با اشاره به فاصله طبقاتی و مساله معیشتی در فیلم «ندارها» گفت: اقتصاد چه تعریفی در طول این سالها در کشور ما داشته و دارد و چرا ما باید فقط در مناظره های روزهای جمعه به فکر بیفتیم و اقتصاد را آن هم فقط در یک شکل رفتار شناسی تاکتیکی بیان کنیم؟
 
تاريخ : دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۸
به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ، شب گذشته یکصدویازدهمین برنامه سینما روایت با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقه مندان به سینما در سالن اسوه به نقدو بررسی فیلم « ندارها» به کارگردانی و حضور محمدرضا عرب ، جواد طوسی و داود مسلمی ، دو تن از منتقدین سینما اختصاص یافت.

صداو سیما « ندارها» را بدون اجازه قلع و قمع کرد!
------------------------------------------------

در این برنامه که رسول شادمانی مجری – کارشناس ، مدیریت برنامه را برعهده داشت ابتدا محمدرضا عرب کارگردان فیلم ندارها با بیان اینکه این فیلم در سال 88 فیلمبرداری شد ، سال 90 اکران گردید و سال 91 ویدئو نمایش خانگی آن ارائه شد گفت: متاسفانه همزمان با ارائه نسخه نمایش خانگی ، قاچاق آن نیز در فضای مجازی و غیرمجازی آغاز شد و شبکه های ماهواره ای نیز بدون اجازه آن را پخش کردند و صداو سیما هم لطف کرد و بدون اینکه این فیلم را بخرد آن را تکه تکه کرد و پخش کرد!

اگر حق تان خورده شده اجازه بدهید بخورند چون احقاق حق بی معنی است !
-----------------------------------------------------------------

وی از این وضعیت به عنوان سرانجام تراژیک فیلم ندارها یاد کرد و تصریح کرد: من پیشنهاد می کنم دوستان به چند جا مراجعه نکنند ؛ شورای نظارت صدا و سیما ، کمیسیون فرهنگی مجلس و دیگری سازمان بازرسی کل کشور است و اگر حق تان خورده شده اجازه بدهید بخورند چون احقاق حق در این نهادها بی معنی است !

دادگاهی به من گفت وقتی پرونده شما بایگانی شده دیگر لزومی ندارد آن را پیگیری کنید!
---------------------------------------------------------------------------------
این کارگردان سینمای ایران خاطر نشان کرد: دوسال طول کشید تا صدا و سیما پذیرفت نسبت به فیلم ندارها تخلف کرده است. حتی جالب است بدانید که یک دادگاهی به من گفت وقتی که این پرونده بایگانی شده دیگر لزومی ندارد آن را پیگیری کنید! متاسفانه کسی نیست از حقوق شهروندی ما دفاع کند. کسی نیست از تاراج رفتن سینمای ایران در شبکه های ماهواره ای جلوگیری کند. میلیاردها تومان سرمایه سینمای ایران در شبکه های ماهواره ای و شبکه های مجازی به هدر می رود و کسی جوابگو نیست؟

آقای علی عسگری شما که متشرع و متعهد هستید به حق الناس توجه کنید!
-----------------------------------------------------------------

عرب تاکید کرد: بلاخره در سال 94 صداوسیما این فیلم را به مبلغ 30 میلیون تومان خریداری کرد اما به دلیل حضور خانم هانیه توسلی که آن زمان ممنوع تصویر در تلویزیون بودند فیلم در آرشیو تلویزیون ماند و پخش نشد و جالب است که در همان زمان ، تلویزیون فیلم خط ویژه را که خانم هانیه توسلی بازی داشت را خرید و پخش کرد!! این مساله حق الناس است آقای علی عسگری ؟ شما که هم متشرع و هم متعهد هستید.

تعهدات جشنواره مقاومت سال قبل پرداخت نشده است
----------------------------------------------

وی با اشاره به جابجایی مدیریت بنیاد فرهنگی سینما روایت در هفته های اخیر به مدیر این بنیاد پیشنهاد کرد که فکری برای بهتر شدن سالن های اسوه و هم برای پروژه هایی که امثال او برای آن وقت گذاشتند مثل فیلم «ملاقات در وین » انجام بدهند و تعهدات جشنواره مقاومت سال قبل که به فیلمسازان داده شده را نیز عملی کنند.

گوش شنوا برای توجه به عدالت اجتماعی کجاست؟
----------------------------------------------------------

«جواد طوسی» رئیس انجمن منتقدین خانه سینما و یکی از دو منتقد حاضر در جلسه با اشاره به موضوع فیلم ندارها یادآور شد: یکی از نقاط برجسته انقلاب اسلامی ، توجه به «عدالت اجتماعی » بود و بعد از سپری شدن بیش چند دهه ، ما الان در سال 96 ، این عدالت اجتماعی را چگونه می خواهیم تعریف کنیم؟ این مطالبات را ما می بایست از کدام اشخاص حقیقی و حقوقی داشته باشیم؟ البته من نمی خواهم بحث را به بهانه یک فیلم ، سیاسی و شعاری کنم اما تجربه های تاریخی نشان داده است که آثار سینمایی ، به موقع شعارهای خود را به صورت عامدانه اعلام می کنند چون باید گوش شنوایی وجود داشته باشد.

سرتعظیم به آنارشیست اجتماعی
-----------------------------

وی افزود: من با سابقه قضایی که دارم وقتی چنین فیلمی را می بینم، حتما مسائل آنارشیستی لجام گسیخته داخل فیلم مرا آزار می دهد و برای من سوالی پیش می آید که جای قانونمندی عرفی و اجتماعی کجاست؟ اما نه تنها در فیلم «ندارها» بلکه در مورد آثار ملاقلی پور و کیمیایی و ... وقتی این فیلمسازان ، این آنارشیست را به حوزه های اجتماعی تعمیم می دهند من سرتعظیم فرود می آورم.

وجود رابین هودهای جامعه
-------------------------

این منتقد سینمای ایران ادامه داد: آقای عرب بدون اینکه بخواهد پز اعتراض اجتماعی سر بدهد به لحاظ خاستگاه طبقاتی نمی تواند نسبت به شرایط معاصر خودش بی تفاوت باشد. مجموعه افرادی که از سوی ایشان در فیلم انتخاب می شوند با توجه به زمینه انطباق آنان با پایگاه اجتماعی اشان ، آدم های طرد شده از جامعه هستند که می خواهند به شکل رابین هودهای زمانه و جامعه خود عمل کنند.

چرا فقط درمناظره های روزهای جمعه به فکر اقتصاد و جامعه طبقاتی می افتید؟

------------------------------------------------------------------------
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی خانواده های فرو دست فیلم ندارها تصریح کرد: اقتصاد چه تعریفی در طول این سالها در کشور ما داشته و دارد و چرا ما باید فقط در مناظره های روزهای جمعه به فکر بافتیم و اقتصاد را فقط در یک شکل رفتار شناسی تاکتیکی بیان کنیم؟ این یعنی استفاده ابزاری از مردم! این وضعیت تا کی قرار است استمرار داشته باشد؟

جا برای حضور فیلمسازانی مثل «محمد رضا عرب» تنگ است
-----------------------------------------------------

جواد طوسی تاکید کرد: معتقدم فیلمساز از نظر زبان سینما ؛ کم و بیش توانسته یک اثر موفقی را خلق کند علی رغم اینکه فیلمساز پر کاری نبوده است و فیلم بعدی ایشان همچنان در مسیربروکراسی گرفتار شده و انگار جا برای چنین فیلمسازانی تنگ است که این مساله یک نقطه ایراد است. چرا در چرخه فیلمسازی نباید یک تعادل و یک نگاه عادلانه وجود داشته باشد؟ چرا فیلمسازی که قصدش سیاه نمایی نیست نباید دغدغه و دستمایه خودش را بدون هیچ نگرانی به موقع به نمایش بگذارد تا ازآن به عنوان یک سند زنده یاد شود؟

« داوود مسلمی » منتقد دیگر سینما در این برنامه با بیان اینکه فیلم ندارها دنباله منطقی فیلم اول ایشان (ملکه زمین) است گفت: فیلمساز در ندارها ، برای ما فضایی آکنده از خشونت و تنگنا همراه با مهر و عشق و محبت خلق می کند و این کار را با همه مولفه های سینمایی انجام می دهد. آقای عرب در این فیلم ، جهان خودش را تصویر می کند ، جهانی که منعکس کننده شرایط زیستی جامعه درزمان تولید فیلم ( سال 88 ) است.

پرده های اکران آکنده از تفکرات بیمارگونه فیلمسازان ،مدیران و کارگزاران فرهنگی است

---------------------------------------------------------------------------------
وی اضافه کرد: در شرایطی که پرده های اکران آکنده از تفکرات نشات گرفته از اذهان بیمارگونه فیلمسازان ، مدیران و کارگزاران فرهنگی که صرفا افق دیدشان تنانگی است ، بی شک شرایط سینمای ایران کمتر جا برای تحقق آمیزه های هنرمندانه که بخواهند تصویری بی پرده از شرایط ارائه بدهند خواهد بود. این درحالی است که فیلم اصلا ربطی به سال تولید ندارد و همه شرایط فیلم را با قدری اوج و فرود می توان به همه زمان جامعه تعمیم داد.

آنارشیست افسار گسیخته ؛ پاشنل آشیل فیلم
-----------------------------------------------

مسلمی اظهار داشت: متاسفانه فیلمساز در مقاطعی از فیلم به آنارشیسم افسارگسسته دچار می شود که دور از ساحت هنرمندانه است و گویا نجواهای درونی فیلمساز است که می خواهد مشخص کند چه کسی حق دارد که در جایگاه حق بنشیند. که این حتی به فیلم لطمه می زند.
منطق سینمای قصه گو هنگامی که با شکل آنارشیسم افسارگسیخته ذهن سینماگر همراه می شود به سینمای او لطمه می زند و به همین دلیل فیلم ندارها برای من که فیلم «ملکه زمین» او را ستایش می کنم ، دوست داشتنی نیست. اما این امر از اهمیت این سینما نمی کاهد.

محمدرضا عرب در پاسخ گفت: تمام تلاش من این بود که به سمت آنارشیست نغلتم چون وضعیت موجود جامعه اسفناک است و اگر من می خواستم حتی یک دهم آن را به تصویر بکشم حتما فیلم سرانجام دیگری پیدا می کرد.

من آدم صریح الهجه ای هستم و مدیران از من خوششان نمی آید
-----------------------------------------------------------------

رسول شادمانی از محمد رضا عرب دلایل کم کاری وی و فاصله ای که بین تولید فیلم ندارها تا به امروز که هنوز فیلم دیگری را کارگردانی نکرده است را پرسید که او گفت: یکی از اشکالات من این است که من نسبت به «انتخاب فیلمنامه» خیلی سخت گیر هستم و دیگری این است که چرخه سینما به صورت طبیعی نمی چرخد و به همین دلیل است که من نمی توانم زود به زود فیلم تولید کنم. من فیلمسازی هستم که معمولا مدیران از من خوششان نمی آید ( هر چند که من هم از آنان خوشم نمی آید). ضمن اینکه من آدم صریح الهجه ای هستم و در هر شرایطی فیلم نمی سازم و حتما باید پول فیلم تا پایان فیلمبرداری در جیبم باشد چرا که عزت گروهم مهم است. در مهمانی تصمیم فیلمسازی نمی گیرم! و یکی از اشکال های فیلم ندارها این است که من آن ساختم اگر کسی دیگر آن را می ساخت. جماعت شبه روشنفکرکه همیشه از مردم عقب هستند این فیلم را حلوا حلوا می کردند.

شباهت « ندارها» به « گنج قارون»
--------------------------------------

جواد طوسی در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد : وقتی من فیلم «ندارها» را برای اولین بار دیدم به یاد فیلم «گنج قارون» ساخته سیامک یاسمی افتادم و در آن فیلم سکانسی است که در هتل هیلتون می گذرد و نشانه ای از جامعه است که کم کم قرار است مدرنیته جعلی را تجربه کند و باید شخصیت علی بی غم با بازی و شمایل فردین برای آشتی پذیری طبقاتی معرفی شود تا بتواند سینما رویا پردازانه را چند سالی به عنوان یک مُسکن به این جامعه تحمیل کند. لذا در فیلم ندارها ؛ هنگامی که آقا زاده به طرف شخصیت اول فیلم شلیک می کند در واقع پاسخی به سینمای رویا پردازانه سیامک یاسمی است ؛ یعنی حتی در سال 96 نه تنها این آشتی طبقاتی وجود ندارد بلکه طبقه فرا دست حتما باید طبقه فرو دست را حذف کند چون مزاحم است.

این منتقد سینمایی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های فیلم ندارها، تدوین فیلم است که به موقع خلوت و آرامش را به مخاطب هدیه می دهد.

امیدواریم سینمای ایران جایی برای طرح عدالت اجتماعی داشته باشد
--------------------------------------------------------------

وی در مورد آنارشیست مطرح شده در فیلم هم تصریح کرد: آنارشیست اگر قرار باشد به حوزه های مستبدانه و فاشیسم سرک بکشد و آنان را نقد کند چیزی بدی نیست. ضمن اینکه آقای عرب ، عدالت اجتماعی را مبتنی بر خاستگاه طبقاتی خودش مطرح می کند و امیدواریم سینمای ایران جایی برای طرح عدالت اجتماعی داشته باشد. یادمان نرود که یکی از غمخوارهای عدالت اجتماعی ، امیر نادری بود که با فیلم های سازدهنی ، تنگسیر و مرثیه عطا را به لقایش بخشید و از این کشور رفت و ما الان جای خالی او را احساس می کنیم.

داوود مسلمی هم با بیان اینکه «ندارها» فیلمی مبتنی بر مجموعه ای از تاثیرپذیریهای مثبت از سینمای اجتماعی دهه 50 سینمای ایران است ادامه داد: صحنه پردازی در سینمای آقای عرب ، هیچگاه تمایلی به تظاهر ندارد و این یکی از حُسن های فیلم است . ضمن اینکه همه قاب های ثابت فیلم از یک قواعد کلاسیک عمومی پیروی می کنند.

پخش فیلم «ترمینال غرب» در هفته آینده
--------------------------------------------

در پایان نیز ، رسول شادمانی از فیلم «ترمینال غرب» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر با موضوع هسته ای به عنوان فیلم هفته آینده سینما روایت یاد کرد.
کد خبر: 94403
Share/Save/Bookmark