بی توجه ای مسئولین به انیمیشن /  بسیاری از انیمیشن ساز ها ، کشور را ترک کردند / انیمیشن متولی خاصی ندارد
گزارش هنرنیوز از رونمایی پوستر و تیزر انيميشن سينمايي «شاهزاده روم»؛
بی توجه ای مسئولین به انیمیشن / بسیاری از انیمیشن ساز ها ، کشور را ترک کردند / انیمیشن متولی خاصی ندارد
تهیه کننده فیلم سینمایی انیمیشن «شاهزاده روم» تاکید کرد : متاسفانه وضعیت انیمیشن در کشور به دلیل سوء مدیریت ها و عدم توجه مسئولین به این صنعت در کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیست و خیلی از کاربلدهای این حوزه از کشور خارج شدند.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۳
به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز، صبح امروز در خبرگزاری ایسنا نشست خبری رونمایی از پوستر و تیزر انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» با حضور هادی محمدیان کارگردان ، حامد جعفری تهیه کننده و حسن ایوبی تدوین گر این انیمیشن برگزار گردید.

حامد جعفری تهیه کننده انیمیشن «شاهزاده روم» در این نشست با اشاره به مراحل تولید این فیلم سینمایی گفت: از اواخر سال 1391 مؤسسات فرهنگي‌هنري هفت‌سنگ و سلوک‌افلاکيان به عنوان دو مؤسسه شناخته شده در حوزه توليد انيميشن کشور، با عنايت به اهداف مشترکي که داشتند، مذاکراتي را با يکديگر در خصوص همکاري و توليد مشترک برخي از آثار آغاز نمودند.

وی افزود: مذاکرات بين دو مؤسسه تقريبا يک سال به طول انجاميد و نهايي شدن اين مذاکرات مصادف شد با پيشنهاد ايده فيلم سينمايي شاهزاده روم و اين چنين شد که فرايندهاي مربوط به اين پروژه آغاز گشت. تهیه کننده فیلم سینمایی انیمیشن شاهزاده روم اضافه کرد: پس از نهايي شدن توليد پروژه توسط مؤسسات يادشده، اواسط آذر ماه سال 1392 کار نگارش متن فيلم‌نامه زير نظر شوراي نويسندگان هر دو مؤسسه آغاز شد و تا اواخر دي ماه نيز به طول انجاميد. اين کار توسط تيمي از نويسندگان به سرپرستي آقاي هادي محمديان و با اخذ مشاوره تاريخي از دکتر رجبي‌دواني و دکتر مطهري‌نيا (از اساتيد گروه معارف دانشگاه امام صادق عليه‌السلام) و مشاوره مذهبي از حجت‌الاسلام ودود (از اساتيد حوزه دارالسلام تهران) انجام شد.

این تهیه کننده با بیان اینکه بلافاصله پس از اتمام فيلم‌نامه و به دليل فشردگي زماني و با توجه به اينکه کارگرداني اثر هم بر عهده‌ي آقاي محمديان قرار داشت، کار دکوپاژ توسط ايشان آغاز شد ادامه داد: به طور همزمان استوري‌برد پروژه طراحي و پياده‌سازي شد که اين کار در اواخر بهمن ماه نیز به پايان رسيد.

حامد جعفری تصریح کرد: همزمان با اتمام بازنويسي‌هاي فيلم‌نامه و اتمام کار دکوپاژ، براي دريافت پروانه ساخت اثر نيز اقدام شد، که سرانجام پس از طي مراحل قانوني و جمع‌آوري مدارک و تأييدات صنفي، پروانه ساخت آن نيز توسط سازمان سينمايي کشور صادر شد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه به گفته کارشناسان حوزه انیمیشن ، یکی از نجات بخش ترین صنایع در عرصه سینما تولید انیمیشن است و ما در همین راستا حرکت کردیم گفت: شاهزاده روم در طول 15 ماه تولید گردید در حالی که معمولا تولید یک اثر سینمایی انیمیشن در دنیا 3 سال زمان می برد. ضمن اینکه ما این فیلم را با دو میلیارد تومان تولید کردیم ( 700هزار دلار) در حالی که پایین ترین تولید فیلم انیمیشن در جهان 10 میلیون دلار است. بنابراین تولید این انیمیشن درحوزه کیفیت و تولید فیلم های انیمیشن یک گام به جلو محسوب می شود.

به گفته وی این انیمیشن به خاطر کیفیت بالایش از سوی جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر قرار گرفته است.




حامد جعفری تاکید کرد :متاسفانه وضعیت انیمیشن در کشور به دلیل سوء مدیریت ها و عدم توجه به این صنعت در کشور از وضعیت خوبی برخوردار نیست و خیلی از کاربلدهای این حوزه از کشور خارج شدند یا قصد خروج دارند و ما با تولید این کار سعی کردیم از خروج برخی از این دوستان جلوگیری کنیم و آنان را به کارکردن در کشور دلگرم سازیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی انیمیشن شاهزاده روم با بیان اینکه در مسئولین ما دغدغه جدی و کافی در حوزه تولید انیمیشن وجود ندارد خاطر نشان کرد : مهمترین دلیل آن نبود متولی جدی در این حوزه در کشور است .

وی از اکران نسخه عربی این فیلم در لبنان خبر داد و اضافه کرد: این اکران با حضور وزیر فرهنگ لبنان همراه بود ضمن اینکه این فیلم علاوه در کشور لبنان در عراق ، کویت و ساحل عاج نیز اکران داشته است و خوشبختانه در لبنان بعداز 50 نمایش توانسته است رتبه ششمین فیلم پرفروش این کشور را کسب کند.

این تهیه کننده یادآور شد: گویا نهادهای فرهنگی خیلی علاقه ای به ورود به حوزه انیمیشن ندارند و هیچ نهادی در تولید این اثر با ما مشارکت نداشته است و اگر نهادی هم کاری برای این فیلم انجام داده؛ هزینه هایش را دریافت کرده است.

جعفری گفت: ما برای تولید این انیمیشن دچار سختی های فراوانی شدیم و هنوز هم بدهی داریم اما از سوی دیگر ، برای ما این یک افتخار است که همه هزینه های این پروژه را بدون حمایت از هیچ نهادی پرداخت کردیم.

وی تاکید کرد:معتقدم کسانی که در حوزه سینما و فرهنگ فعالیت می کنند باید از دسته بندی ها و جناح بندی ها پرهیز کنند و ما هم سعی کردیم این امر را رعایت کنیم و اثری را تولید کردیم که متعلق به همه اقشار جامعه باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی انیمیشن شاهزاده روم با اشاره به زمان اکران این فیلم یاد آور شد: این فیلم قرار بود بعد از فیلم «شیفت شب» خانم نیکی کریمی به سرگروهی سینما آزادی اکران شود اما چون فیلم محمد0(ص) همچنان بر روی اکران است و مشخص نیست چه زمانی اکران آن به اتمام می رسد لذا تصمیم گرفتیم از گروه خارج شویم و با مساعدت شورای صنفی مقرر شد این فیلم به صورت آزاد در 13 آبان اکران خودش را آغاز کند.

وی از برنامه ویژه برای اکران مدارس خبر داد که متعاقبا اعلام خواهد شد. جعفری از آغاز کمپین این پروژه خبر داد و از رسانه ها خواست که از این اثر حمایت کنند.

این تهیه کننده خبر داد بیش از 105 نفر در تولید این انیمیشن مشارکت داشتند. این هنرمند گفت: ما به همه نهادهای فرهنگی نامه زدیم و خواستار حمایت آنان از تولید فیلم شدیم اما برخی نهادها خواسته هایی را داشتند که انجام آن برای ما مقدور نبود بنابراین ترجیح دادیم این فیلم را به تنهایی تولید کنیم.

حامد جعفری در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« دلیل انتخاب قصه فیلم چه بود در حالی که ما در کشور قصه های ایرانی و بومی زیادی داریم و آیا پرداختن به موضوعی مثل مسیحیت به خاطر بازار بین المللی فیلم بوده است؟» گفت: ما تاکنون در کشور، کارهای انیمیشن که به قصه های ایرانی و بومی بپردازند داشتیم. اما یکی از مهمترین وجه تمایز این فیلم با دیگر پروژه ها ، بحث «کیفیت» است و اینکه این کار چقدر می تواند در دنیا پخش شود. ما همین الان از چندین کشور و چند جشنواره معتبر دعوت نامه برای حضور این فیلم داریم ضمن اینکه این فیلم برای اکران کشورهای خارجی به زبان انگلیسی دوبله و زیرنویس شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که پرسید« چرا این فیلم قبل از اینکه در ایران اکران شود در لبنان اکران شده است؟» یاد آور شد: با توجه به اینکه کشور لبنان یک کشور تعدد ادیانی است لذا ما می خواستیم ببینیم در کشورهایی که اختلاف ها پررنگ تر است این فیلم چه بازخوردی خواهد داشت. بنابراین وقتی این فیلم در لبنان اکران شد. وزیر فرهنگ این کشور گفت من خوشحالم که فیلمی از ایران در این کشور اکران می شود که موضوع آن بین ادیانی است و می خواهد ما را حمایت کند.


هادی محمدیان کارگردان فیلم شاهزاده روم هم در این نشست گفت: اگر این پروژه موفق شود کار برای ادامه بقیه دوستانی که در حوزه انیمیشن فعالیت می کنند امیدوار کننده تر خواهد شد و سینمای ایران باور خواهد کرد که می تواند فیلم انیمیشن هم داشته باشد.

وی با بیان اینکه این فیلم به صورت سه بعدی ساخته شده است و یک ملودرام تاریخی است که 55 کاراکتر و 35 لوکیشن دارد ادامه داد: برای اولین بار است که در سینمای ایران یک فیلم انیمیشن به صورت حرفه ای صداگذاری می شود.

محمدیان تصریح کرد: قصه این فیلم یک قصه جذاب و عاشقانه ترین داستان شیعه است که موضوع بین ادیانی دارد و ما سعی کردیم دین اسلام و مسیحیت را در این فیلم نزدیک تر کنیم.

به گفته وی، استانداردهای سینما در حوزه انیمیشن در این اثر به خوبی رعایت شده است. کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن «شاهزاده روم» از دوبله این کار قبل از ساخت خبر داد و این کار را در بهتر تولید شدن این اثر سینمایی بسیار مفید ذکر کرد.

محمدیان تاکید کرد: ما دوست داریم سینمای ایران دارای انیمیشن باشد چرا که این نوع فیلم ها معمولا پتانسیل جذب مخاطب را دارند و سبب می شوند تجربه دسته جمعی رفتن سینما توسط کودکان با والدین تقویت شود.از سوی دیگر، بُعد تکنیکی سینما با ورود فیلم های انیمیشن ارتقاء می یابد. به گفته این کارگردان ، انیمیشن می تواند به عبور برخی از خطوط قرمز که معمولا در سینمای ایران بی دلیل ایجاد شده کمک کند.

حسن ایوبی تدوینگر این اثر سینمایی نیز در این نشست گفت: خوشحالم که در این اثر سهیم هستم ضمن اینکه شروع کار من در کانون پرورش فکری با انیمیشن تک فریم بود و به همین خاطر حضورم در این کار یک تجربه شیرین بود.

وی با بیان اینکه دست اندرکاران این فیلم تلاش کردند این اثر انیمیشن با استاندارد بالایی تولید شود افزود: کار کردن در این فیلم یک تجربه منحصر بفردی برای من بود چرا که در ایران خیلی شاهد ساخت چنین کارهای حرفه ای نیستیم.

این تدوینگر سینمای ایران تصریح کرد: معمولا در انیمیشن برداشت اضافه ای وجود ندارد و می شود با خورد کردن ، تعویض و تغییر پلان ها ، کار را انجام داد و اگر کمبودهایی هم به لحاظ تصویری وجود داشته باشد امکان گرفتن پلان های جدید وجود دارد.

وی با بیان اینکه امیدوارم این فیلم عاقبت خوبی داشته باشد خاطر نشان کرد: معتقدم فیلم انیمیشن در کشور ما هنوز یک موضوع نونهالی است و از رسانه ها می خواهم که در حمایت از آثار انیمیشن ایرانی کوشاتر باشند.

حسن ایوبی گفت: فرهنگ کودکان ما با دیدن فیلم های انیمیشن ها شکل می گیرد و باید توجه جدی تری به تولید این نوع فیلم ها داشته باشیم. به گفته وی در انیمیشن می توان به خیلی از خیال پردازی ها رسید و از ممیزیها عبور کرد.

وی ادامه داد: معمولا بهترین بستر برای سینماگرانی که می خواهند فعالیت سینمایی خود را در خارج از کشور ادامه دهند حوزه انیمیشن و جلوه های ویژه بصری است.

ایوبی با بیان اینکه متاسفانه مسئولین سینمایی توجه ای به آثار انیمیشن ندارند گفت: در حالی که حوزه انیمیشن در دنیا یک کار سود آوری محسوب می شود اما در ایران به این حوزه هیچ توجه ای نمی شود!.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« معمولا در کارهای غیر انیمیشین تعامل بین کارگردان با تدوین گر اگر از زمان فیلمنامه نویسی و فیلمبرداری باشد نتیجه کار بهتر خواهد شد در حوزه انیمیشن این تعامل از چه مرحله ای باشد بهتر است؟» گفت: وقتی صحبت از ریتم می شود معمولا تمام این بار بر دوش تدوین گر انداخته می شود در حالی که ریتم به قبل از تدوین برمی گردد و مرسوم این است که چون ریتم از فیلمنامه شروع می شود وقتی تعامل بین کارگردان ، نویسنده و تدوین گر وجود داشته باشد تدوین گر تصمیم گیریهایی که می خواهد در مرحله تدوین اعلام کند در مرحله فیلمنامه بیان خواهد کرد و در نیتجه خروجی کار و ریتم بهتر خواهد شد. خوشبختانه در انیمیشن این تعامل نتیجه بهتری خواهد داشت و یکی از افسوس های یک تدوین گر در هنگام تدوین این است که ای کاش، فلان پلان را می داشتیم ودر کارهای غیر انیمیشن گرفتن پلان بعد از اتمام فیلم، کار سختی است اما در انیمیشن این امکان وجود خواهد داشت.

لازم به ذکراست که عوامل اصلي اين فيلم سينمايي بدین شرح است: کارگردان: هادي محمديان، تهيه‌کننده: حامد جعفري،جانشين تهيه: محمدجواد جنتي،تهيه شده در: گروه هنرپويا (کنسرسيوم مؤسسات فرهنگي هنري هفت‌سنگ و سلوک‌افلاکيان)، مديرتوليد: مهدي پاکدل،مشاوران تاريخي و مذهبي: دکتر رجبي‌دواني، دکتر مطهري‌نيا و حجت‌الاسلام ودود،مدير دوبلاژ: استاد ناصر طهماسب، موسيقي: آريا عظيمي‌نژاد، تدوين: حسن ايوبي، صداگذاري و ميکس: حسين مهدوي،مدير تبلیغات و اطلاع رسانی: هادي اسماعيلي

کد خبر: 83621
Share/Save/Bookmark