مسیر پرچالش پیش روی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
به بهانه انتخاب عباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم؛
مسیر پرچالش پیش روی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
سید‌عباس صالحی با ۲۴۲ رأی موافق به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رأی اعتماد را از مجلس گرفت،‌ او از امروز در طبقه چهارم ساختمان بهارستان با حوزه‌ای گسترده و پرچالش روبروست.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۸
به گزارش هنرنیوز ‌ مراسم رأی اعتماد به وزرای دولت دوازدهم ظهر امروز، 29 مردادماه، پس از بررسی برنامه‌های پیشنهادی وزرا در خانه ملت به پایان رسید. پس از اتمام بررسی برنامه‌ها و اظهارات موافقان و مخالفان وزرا کار رای ‌گیری برای اعتماد و یا عدم اعتماد به وزرا آغاز و تمامی وزیران پیشنهادی روحانی به جز بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو رأی اعتماد از مجلس گرفتند.

در این میان سید‌عباس صالحی گزینه معرفی شده برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با 242 رأی موافق و 25 رأی مخالف به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم انتخاب شد. اما سید‌عباس صالحی کیست؟

سید‌عباس صالحی شریعتی متولد 1342 در مشهد و دارای تحصیلات دکترای فلسفه است؛ وی دروس مقدماتی را در مدرسه آقای موسوی‌نژاد و دروس سطح را در خدمت حجج اسلام صالحی، مدرسی و فلسفی گذراند، در حوزه علمیه قم از دروس آیت‌الله وحید خراسانی بهره‌مند شد، همچنین در مباحث فلسفی از ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی و حسن‌زاده آملی بهره برده است.

سردبیری مجله حوزه، مسئول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، عضو هیئت مدیره و عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی،‌ مدیر مسئول نشریه پژوهش‌های قرآنی، مدیر مسئولی و سردبیری نشریه «پگاه»‌، موسس سایت «دین آنلاین»‌ و... از مهمترین سمت‌های اجرایی و علمی سید‌عباس صالحی بوده است. صالحی در دولت یازدهم سکان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را در دست داشت،‌ معاونتی که در ابتدای تحویل بالغ بر 60 میلیارد تومان بدهی داشت. او در حالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحویل می‌گیرد که کارنامه‌ای درخشان از خود در معاونت فرهنگی برجای گذاشته است.

اما سید‌عباس صالحی به لحاظ شخصیتی چندین ویژگی دارد،‌ اول اینکه صالحی را نه می‌توان اصلاح‌طلب دانست و نه اصول‌گرا‌، او مشی خاص خود را در برخورد با مسائل دارد، دوم اینکه صالحی روابط خوبی با مراجع دارد و از این منظر چالش‌هایی که در سال‌های اخیر میان مسائل فرهنگی کشور و مراجع پیش آمده تا اندازه قابل توجهی قابل رفع است،‌ صالحی حساسیت‌برانگیز سخن نمی‌گوید،‌ او اهل گفتمان منطقی است و تلاش می‌کند مشکلات را با گفت‌وگو و تعامل حل کند.خبرگزاری تسنیم‌، پیشتر در این گزارش به ویژگی‌ها و فعالیت‌های او در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در چهار سال گذشته اشاره کرده است.

اما حضور سید‌عباس صالحی در مقام وزارت متفاوت با حضورش در معاونت فرهنگی خواهد بود، به باور بسیاری از منتقدان صالحی در معاونت فرهنگی موفق بود چرا که از بدنه خود فرهنگ تزریق شده بود،‌ او اما در حوزه سینما و تئاتر شاید نتواند راه به جایی ببرد. ارائه برنامه‌ای کلی توسط او به مجلس‌، شاید یکی از دلایل این انتقادات باشد. در مقابل موافقان صالحی معتقدند که شخصیت منحصر به فردی که او دارد می‌تواند بسیاری از گره‌های کور حوزه فرهنگ را باز کند.

واقعیت این است که اگرچه سید‌عباس صالحی چهره محبوبی برای اهل فرهنگ به شمار می‌رود‌، اما راه دشواری پیش رو دارد،‌ او معتقد است که پیمودن این راه با هم‌افزایی با دستگاه‌های فرهنگی کشور و گفت‌وگو و تعامل ممکن خواهد بود. صالحی گفت‌وگو را راه‌حل رسیدن به نقط اعتدالی می‌داند و به آن امیدوار است. صالحی پیشتر در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود که بهبود فضای کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر، تحکیم حقوق مادی و معنوی اصحاب فرهنگ و هنر و گسترش حضور در ارتباطات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی ایران چند اولویت مهم‌اش است که در دوران وزارت آن‌ها را پیگیری می‌کند.

او هم‌چنین هم در صحن علنی مجلس و هم در گفت‌وگو با تسنیم بر عمل به دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ تاکید داشت‌، وی دغدغه‌های رهبری در حوزه فرهنگ را به چند دسته تقسیم کرده و می‌گوید:‌ رهبر معظم انقلاب از دو زاویه طبعاً نگاهشان در حوزه فرهنگ اهمیت دارد، یک زاویه جایگاه رسمی ایشان است، به اعتبار شخصیتی که به عنوان ولی فقیه سیاست‌های جمهوری اسلامی در همه حوزه ها از جمله فرهنگ مسئولیت و نگرش هایی دارند و به تبع چون انقلاب اسلامی ما انقلابی است که هویت فرهنگی داشته، ولی فقیه چه در زمان امام و چه در زمان حضرت ایشان، مسئولیت‌های مضاعفی در تبیین و پیگیری این سیاست‌های کلی دارد. اما در کنار این مسئله ایشان به عنوان یک شخصیت فرهنگی و آشنا و مسلط به حوزه‌های مختلف از حیطه‌های فرهنگی هم تعلق خاطر دارند،‌ به همین دلیل پیگیری دیدگاه‌ها و نظرات ایشان اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند.

سید‌عباس صالحی از امروز کار خود را در طبقه چهارم ساختمان بهارستان آغاز می‌کند‌، باید دید نگاه گفت‌وگو محور صالحی برای حوزه پرچالش فرهنگ پاسخگو خواهد بود یا نه؟

تسنیم
کد خبر: 95051
Share/Save/Bookmark