بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب جهان
در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت؛
بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب جهان
هر سال نمایشگاه های کتاب بسیاری در سراسر دنیا برگزار می شود. بسیاری از این نمایشگاه ها جنبه تجاری دارند و در بازار بین المللی نشر و کتاب بسیار تعیین کننده و با اهمیت هستند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰

مهم ترین نمایشگاه تجاری کتاب دنیا که قرارگاه بزرگ ترین ناشران سراسر جهان است، نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. فرانکفورت همیشه محل فروش حق ترجمه کتاب های ناشران سراسر جهان بوده است. نمایندگان شرکت های انتشاراتی که مسئولیت فروش حق چاپ کتاب ها را برعهده دارند، در طی ۵ روز و نیم برپایی نمایشگاه، اوقات پر مشغله ای را پشت سر می گذارندو در قرارهای نیم ساعته ای که هر انتشاراتی برگزار می کند، این نمایندگان به معرفی و عرضه کتاب های شرکت متبوع خود می پردازند.

این ارتباطات نقشی حیاتی در بازار کتاب در بقیه سال بازی می کند. به وسیله این قرارهای حضوری در حقیقت ناشران شناخت بیشتری از همدیگر و شرکت های انتشاراتی که حقوق کتاب های خود را به آنها می فروشند، پیدا می کنند. ‌این جشنواره در زمینه فروش و توزیع کتاب ها هم دارای اهمیت است. تعداد زیادی از ویراستارهای انتشاراتی های بزرگ هم در خرید و فروش کتاب ها شرکت دارند و به دنبال کتاب هایی می گردند که در طی نمایشگاه یا بعد از آن خریداری کنند.

نمایشگاه دیگری که از اهمیت تجاری برخوردار است نمایشگاه کتاب لندن است که به عنوان بهترین نمایشگاه بهاره شناخته شده و خصوصاً مورد توجه ناشران اروپایی است. این نمایشگاه نسبت به فرانکفورت در مدت زمان کوتاه تری برگزار می‌شود و فشردگی کمتری طی برپایی آن وجود دارد.

اکسپوی کتاب آمریکا هر سال در یک شهر آمریکا در آغاز ژوئن برگزار می شود و کاملاً از اهمیت بین المللی برخوردار است؛ اما اخیراً نشان داده که تمایل بیشتری به ادامه ویژگی سابق خود یعنی تبدیل شدن به یک نمایشگاه تجاری آمریکایی دارد.
از سوی دیگر نمایشگاه هایی همانند نمایشگاه کتاب کلکته تمرکز و توجه خود را بر روی بازدید عموم مردم قرار داده اند.
در این مطلب به اختصار به معرفی چند نمونه از نمایشگاه های معتبر کتاب در کشورهای مختلف دنیا پرداخته ایم.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت

نمایشگاه کتاب فرانکفورت بزرگ ترین نمایشگاه تجاری کتاب جهان از لحاظ تعداد شرکت های انتشاراتی شرکت کننده در آن است که اواسط اکتبر هر سال در فرانکفورت آلمان برگزار می شود. نمایندگان انتشاراتی ها و شرکت های چندرسانه ای سراسر دنیا به منظور مذاکره در زمینه حق چاپ و مجوز کتاب ها به نمایشگاه کتاب فرانکفورت می آیند.

نمایشگاه توسط یک شرکت از ناشران آلمانی و صنف کتاب فروشان سازمان دهی می شود و با بیش از هفت هزار ناشر شرکت کننده از ۱۰۰ کشور و ۲۸۶ هزار بازدید کننده، بزرگ ترین نمایشگاه جهان است و مطمئناً مهم ترین نمایشگاه در بازار بین المللی کتاب محسوب می شود؛ اگرچه نمایشگاه کتاب تورین با ۳۰۰ هزار بازدیدکننده در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ نمایشگاه کتاب فرانکفورت را پشت سر گذاشت.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت علاوه بر اینکه یک اتفاق مهم در بازار عرضه کتاب است، نقش مهمی نیز در سهولت مذاکرات فروش حق انتشار و مجوز بین المللی کتاب ها دارد. بازدیدکنندگان این فرصت را پیدا می کنند که اطلاعات مورد نیاز خود را برای خرید و فروش در بازار نشر، در این نمایشگاه به دست بیاورند. ناشران، آژانس ها، فروشندگان کتاب، کتابخانه داران، دانشگاهیان، گرافیست ها، تهیه کنندگان فیلم، مترجمان، نقاشان، مؤسسات حرفه ای و بازرگانی، هنرمندان، نویسندگان، شرکت های سازنده برنامه های کامپیوتری و چند رسانه ای و خدمات دهندگان همگی در این نمایشگاه شرکت می کنند.

در سال ۲۰۰۶ بیش از ۱۱ هزار روزنامه نگار از ۶۶ کشور اخبار نمایشگاه را که بیش از هفت هزار شرکت کننده مستقل و ۱۸۳هزار بازدیدکننده تجاری را در کنار یکدیگر قرار داده بود،‌گزارش کردند.

تاریخچه نمایشگاه کتاب فرانکفورت به بیش از ۵۰۰ سال پیش بازمی گردد. اندکی بعد از اینکه گوتنبرگ چاپ با حروف متحرک را در شهر مینز (Mainz، که فاصله کمی با فرانکفورت دارد) اختراع کرد، اولین نمایشگاه کتاب توسط کتاب فروشان محلی آن‌جا برگزار شد. این نمایشگاه که تا پایان قرن هفدهم میلادی مهم ترین نمایشگاه کتاب اروپا بود، در دوران روشنگری بنابر دلایل سیاسی و فرهنگی جای خود را به نمایشگاه کتاب لایپزیگ داد. بعد از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۹ اولین نمایشگاه کتاب در کلیسای سنت پاول برگزار شد و از آن به بعد دوباره موقعیت برجسته خود را به دست آورد.

روزنامه «گاردین» در یکی از شماره های خود در مطلبی با عنوان «اتفاقی در کنار دریا» پیشینه برگزاری نمایشگاه را در فرانکفورت توضیح داده است:
«فرانکفورت مملو از جمعیت است. هیچ اتاقی برای اقامت خالی نمانده است. ناشران کتاب های خود را با صدای بلند تبلیغ می کنند و قراردادها بر سر میزهای شام بسته می شود. کتاب های آشپزی و رمانس های عاشقانه بیشترین خرید را دارند. جنگ مسافرت ها را محدود کرده، اما نمایشگاه به کار خود ادامه می دهد و پر رونق است.»

این تصویری است که هانری اشتاین، هجونویس و چاپگر فرانسوی، از فرانکفورت ارائه می دهد؛ اما نه از آخرین نمایشگاه در سال ۲۰۰۷، بلکه تصویری مربوط به نمایشگاهی در بیش از ۴۰۰ سال پیش!

فرانکفورت از سال ۱۲۴۰ میلادی میزبان نمایشگاه های دوسالانه بود؛ نمایشگاه هایی که در آن طلا، نوشیدنی، سوسیس‌های ایتالیایی، ادویه جات و خیلی چیزهای دیگر به فروش می رسیدند. اگرچه مارتین لوتر این نمایشگاه را رد می کرد، اما در سال ۱۵۱۹ در یکی از همین بازارها ۱۴۰۰ نسخه از کتاب او توسط یک روحانی به نام یوهان راک به فروش رسید.

حتی پیش از اختراع چاپ هم نسخه های دست نویس در نمایشگاه های فرانکفورت به فروش می رفتند، اگرچه اولین نمایشگاه رسمی کتاب در سال ۱۴۸۵ شکل گرفت و اولین کاتالوگ کتاب به منظور فروش در یک نمایشگاه توسط جرج ویکله در سال ۱۵۶۴ (سال تولد شکسپیر) برای نمایشگاه فرانکفورت آماده شد.

توماس کوریت که در سپتامبر سال ۱۶۰۸ از فرانکفورت دیدن کرد، چنان شگفت زده شد که اظهار کرد هرگز این حجم عظیم کتاب را در هیچ یک از سفرهای خود در هیچ نقطه از جهان ندیده است.

شهر فرانکفورت از لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسبی برای برگزاری نمایشگاه داشت. قرار گرفتن در کناره رودخانه که به راین دسترسی داشت، امکان حمل و نقل امن کتاب ها را از طریق دریا فراهم می کرد. انتقال زمینی با خطر حمله راهزنان همراه بود.

در قرن شانزدهم میلادی نمایشگاه جنبه بین المللی پیدا کرده بود و نقش مهمی در تجارت کتاب داشت و در آن زمانی که جنگ، مسافرت بین قاره ها را محدود کرده بود، نمایشگاه فرصت مناسب و مهمی برای ملاقات تجار و دلالان با یکدیگر بود. نویسندگان و اندیشمندان نیز از دانشگاه به عنوان محلی برای مباحثه استفاده می کردند.هانری اشتاین که در سال ۱۵۷۴ از نمایشگاه دیدن کرده بود، از آن به عنوان یک «نمایشگاه-دانشگاه» نام برد و جوحاکم بر آن را با آتن قدیم مقایسه کرد. احتمالاً وی کمی هم اغراق کرده باشد، زیرا تجارت چاپ در حال ورشکستگی او در فرانسه، نیاز مفرطی به پشتیبانی داشت که می توانست توسط بازار بین المللی فرانکفورت تأمین شود.

بنابراین یک مقاله ستایش آمیز در وصف نمایشگاه برای مقامات شهر نوشت که در سال ۱۹۱۱ توسط جیمز وست فال از لاتین ترجمه شد. اما فراتر از انگیزه های تجاری، خصلت بین المللی و فرامرزی نمایشگاه و محرک های روشنفکرانه آن بود که اشتاین را هیجان زده کرد. او می نویسد: «این‌جا همه می توانند از صدای زنده بسیاری از انسان های قابل ستایش که از مکتب های مختلف دور هم جمع شده اند، لذت ببرند. این‌جا در اغلب شب ها شما می توانید در مغازه های کتاب فروشی صدای آنها را بشنوید در حالی که با یکدیگر در مورد فلسفه بحث می کنند؛ با همان جدیتی که سقراط و افلاطون در جلسه‌های بحث خود به مجادله می پرداختند.»

فروشگاه های کتاب فروشان و چاپخانه های ثابت فرانکفورت مرکز اصلی فعالیت ها بودند؛ فعالیت هایی نظیر ملاقات با کتاب فروشانی که نام شرکت انتشاراتی خود را بر روی یک تخته می نوشتند و در کنار خود قرار می دادند؛ ناشرانی که معمولاً از فرانسه، ایتالیا، سوئیس، آلمان و البته سرزمین های بسیار دورتر می آمدند. همان طور که اشتاین می گوید: «همان قدر که لباس ها و رفتارهای متفاوت می بینی، زبان های عجیب که به آن صحبت می شود، می شنوی.»

کتاب ها به منظور سهولت در حمل و نقل به صورت ورقه ورقه و صحافی‌نشده فروخته می شدند. آثار مذهبی و علمی به مانند کتاب های عرفان و منطق به فروش می رسیدند.

البته نمایشگاه های سبک تری هم وجود داشتند. به عنوان مثال از میان ۹۱۸۵ کتابی که توسط مایکل هایدر در نمایشگاه سال ۱۵۶۹ فراهم شده بود، مجموعه کتاب های داستانی بیشترین فروش را داشتند.

اگرچه حتی در زمانی که جنگ در اروپا ارتباط عادی بین شهرهای بزرگ را سخت کرده بود، کتاب فروشان و دلالان کتاب تلاش زیادی برای سفر به فرانکفورت انجام می دادند و اگر مسافرت خطرناک به نظر می رسید، حداقل نماینده ای می فرستادند، اما جنگ ها‌عوارض و خسارات خود را بر روی نمایشگاه کتاب برجا گذاشت. جنگ‌های قرن شانزدهم به همراه مالیات های جدیدی که بر کتاب ها بسته می شد و سانسور شدید کمیسیون عالی کتاب در فرانکفورت، منجر به نزول سریع تعداد شرکت کننده ها شد؛ تا قرن هفدهم که کتاب فروشان قایق های خود را به مقصد بازار لایپزیگ به دریا انداختند. کاتالوگ نمایشگاه هر سال باریک‌تر و باریک‌تر شد و بالاخره در سال ۱۷۴۹ برگزاری نمایشگاه متوقف شد تا سال ۱۹۴۹، بعد از جنگ جهانی دوم که نمایشگاه کتاب فرانکفورت احیا شد.

امروزه این نمایشگاه اهمیت و ارزش گذشته خود را به دست آورده و احتمالاً هنوز هم اشخاصی وجود دارند که با اشتاین هم عقیده باشند که، «رفتن از فرانکفورت با افسوس همراه است و بازگشت به آن با خشنودی.»

نمایشگاه کتاب لندن

نمایشگاه کتاب لندن یک نمایشگاه تجاری نشر کتاب است که مارس هر سال در لندن برگزار می شود. این نمایشگاه اگرچه به بزرگی نمایشگاه فرانکفورت نیست اما در سال های اخیر از لحاظ اهمیت و اندازه رشد بسیاری داشته و در حال حاضر ۲۳ هزار ناشر، فروشنده کتاب، بنگاه ادبی،‌کتابخانه دار و اصحاب رسانه از بیش از ۱۰۰ کشور در آن حضور می‌یابند. ناشران با هدف معرفی و عرضه عنوان های آینده خود و فروش حق فرعی فروش و حق ترجمه کتاب ها و دیگر نشریاتشان به لندن می‌آیند. نمایشگاه کتاب لندن در مقایسه با نمایشگاه کتاب فرانکفورت از اهمیت کمتری در خارج از مرزهای کشور خود برخوردار است.

این نمایشگاه تا پیش از سال ۲۰۰۶ در مرکز نمایشگاه المپیا برگزار می شد، اما در سال ۲۰۰۶ به مرکز نمایشگاه اکسل (Excel) در داکلند لندن منتقل شد. به دنبال واکنش های نه چندان خوب شرکت کنندگان به مکان جدید، نمایشگاه در سال ۲۰۰۷ به غرب لندن بازگشت. نمایشگاه سال ۲۰۰۸ نیز در مرکز نمایشگاه اولزکورت برگزار خواهد شد. نمایشگاه کتاب لندن پایگاه اصلی جامعه نشر جهانی برای کتاب فروشان، ناشران و کتابخانه داران سراسر جهان در فصل بهار محسوب می شود.

نمایشگاه کتاب کلکته

نمایشگاه کتاب کلکته نمایشگاهی زمستانی در کلکته هند است. این نمایشگاه چون تجاری نیست، در نوع خود منحصر به فرد است.
جشنواره کتاب کلکته که بزرگ‌ترین نمایشگاه غیرتجاری کتاب دنیا، بزرگ ترین نمایشگاه کتاب آسیا، و بعد از نمایشگاه کتاب فرانکفورت و لندن، سومین محل گردهمایی سالیانه کتاب است، نه با هدف گردآوری جامعه فروش کتاب، بلکه به منظور استفاده عامه مردم راه اندازی شده است. بسیاری از مردم کلکته این نمایشگاه‌کتاب را بخش اصلی شهر خود می دانند و دیدن مردمی که هر روز از نمایشگاه دیدن می کنند اصلاً غیرمعمول نیست. موفقیت نمایشگاه کتاب کلکته باعث به وجود آمدن نمایشگاه‌های زیادی در شهرهای کوچک تر غرب بنگال شده است. طبق گفته مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت، شهرت نمایشگاه کتاب کلکته نقش مهمی در نامزدی هند برای عنوان «مهمان افتخاری» نمایشگاه فرانکفورت در سال ۲۰۰۶ داشته است.

اکسپوی کتاب آمریکا

اکسپوی کتاب آمریکا (که در جامعه نشر کتاب به نام BEA معروف است) بزرگ ترین نمایشگاه تجاری کتاب سالیانه آمریکا است. BEA اغلب در اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن طی ۴ روز در یک شهر بزرگ برگزار می شود. تقریباً تمامی انتشاراتی های بزرگ ایالات متحده آمریکا و بسیاری از انتشاراتی های خارج از کشور آمریکا در این نمایشگاه غرفه هایی دارند که در آن به معرفی کتاب های خود می پردازند. انتشاراتی ها از نمایشگاه به عنوان فرصتی برای معرفی عنوان های آینده و فروش کتاب های خود، برقراری ارتباط با همکاران و خرید و فروش حق فرعی چاپ و حق انتشار بین المللی کتاب ها (البته نه در حد و اندازه مذاکرات حقوقی که در ماه اکتبر در فرانکفورت انجام می گیرد) استفاده می کنند. نویسندگان، کتابخانه داران و خریداران جزء کتاب نیز در این نمایشگاه شرکت می کنند.

BEA در سال ۲۰۰۶ در واشنگتن دی‌سی و در سال ۲۰۰۷ در نیویورک برگزار شد و در سال ۲۰۰۸ در لس آنجلس و سال ۲۰۰۹ دوباره در نیویورک برگزار خواهد شد. در سال های گذشته BEA اغلب در شیکاگو برگزار می شد.

جشنواره ملی کتاب

جشنواره ملی کتاب، جشنواره ای آمریکایی است که توسط کنگره، هر ساله در واشنگتن دی‌سی برگزار می شود. این جشنواره در اوایل پاییز، ده ها هزار نفر از مردم را به خود جذب می کند (در سال ۲۰۰۵، ۱۰۰ هزار نفر در جشنواره حضور پیدا کردند) و بیش از ۵۰ نفر از نویسندگان، تصویرسازان و شاعران ملل مختلف به منظور امضای کتاب ها و دیگر فعالیت ها به جشنواره دعوت می شوند. در ضمن مسئولان کتابخانه های سراسر کشور به عنوان نماینده هر ایالت به جشنواره دعوت می شوند.

نمایشگاه کتاب جهانی

نمایشگاه کتاب جهانی که در دهلی نو برگزار می شود، قدیمی ترین نمایشگاه کتاب هند است. این دوسالانه که در سال ۱۹۷۲ آغاز به کار کرد، در اوایل فوریه توسط مؤسسه ملی کتاب هند (NBT) برگزار می شود. نمایشگاه کتاب جهانی بزرگ ترین نمایشگاه کتاب هند با جنبه های غالب اقتصادی محسوب می شود و بازار های در حال رشد کشورهای همسایه را نیز حمایت می کند. هندوستان در محدوده نشر به زبان انگلیسی در رتبه سوم قرار دارد. ۱۱هزار ناشر در حدود ۹۰۰ هزار عنوان کتاب به بیش از ۱۸ زبان در سال در هندوستان به چاپ می رسانند.

اما انتشارات عمده هندوستان به زبان هندی است. در سال ۲۰۰۶، ۱۲۹۴ شرکت کننده در فضایی به مساحت ۳۸هزار مترمربع نشریات خود را عرضه کردند و یک میلیون نفر نیز از آن بازدید کردند. کشورهای آمریکا، بنگلادش، نپال، پاکستان، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانکا و آلمان از شرکت کنندگان در این جشنواره بودند. در سال ۲۰۰۴، ۱۲۰۵ شرکت کننده در فضایی به مساحت ۵۴۶/۳۲ مترمربع حضور داشتند. هندوستان به علت رشد چشمگیر بازار، اولین کشوری است که برای دومین بار عنوان مهمان افتخاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت را دریافت کرد. این اتفاق برای اولین بار در سال ۱۸۸۶ افتاد.

نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره

نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره در مصر، بزرگ ترین اتفاق در نوع خود در خاورمیانه محسوب می شود. این نمایشگاه اغلب در اواخر ژانویه در محل نمایشگاه بین المللی شهر قاهره برگزار می شود میلیون ها کتاب از هر موضوع قابل تصور در این نمایشگاه ارائه می شود که بسیاری از آنها نیز با تخفیف اساسی به فروش می رسد. اغلب کتاب ها به زبان عربی هستند اما غرفه هایی نیز وجود دارند که کتاب هایی به زبان انگلیسی، فرانسه و ایتالیایی و نرم افزارهای کامپیوتری در آنها عرضه می شود. سخنرانی هایی نیز توسط نویسندگان و متفکران مهم و برجسته عرب در طی جشنواره انجام می شود.

نمایشگاه بین المللی کتاب قاهره یکی از فعالیت های فرهنگی اصلی خاورمیانه است که با بیش از ۳هزار نفر شرکت کننده و ۳ میلیون بازدید کننده بین المللی در سال، یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های جهان بعد از فرانکفورت حساب می شود. این نمایشگاه در سال ۱۹۶۹ با هدف نزدیک کردن جامعه عرب زبان به کتاب های خارجی شروع به کار کرد و در همان دوره های آغازین به پایگاهی فرهنگی برای جلب روشنفکران، ناشران، نویسندگان و کتاب دوستان سراسر دنیا تبدیل شد. در کنار مجموعه کتاب های روشنفکری، علمی و ادبی که عرضه می شوند، اتفاقات هنری، سینمایی و موسیقایی و بحث بین سخنگویان معتبر و شناخته شده جهان نیز بخشی از برنامه های جشنواره است.

نمایشگاه بین المللی کتاب ابوظبی

نمایشگاه بین المللی کتاب ابوظبی حرفه ای ترین، بلند پرواز ترین و رو به رشدترین نمایشگاه خاورمیانه و آفریقای شمالی است. ابوظبی موتور محرک توسعه حرفه ای و تجاری صنعت نشر در منطقه است و در مسیر توسعه طولانی مدت تجارت جهانی کتاب در حرکت است.

نمایشگاه بین المللی کتاب ابوظبی تحت مدیریت شیخ محمد بن زاهد النهیان، ابتکار تجاری مؤسسه «کتاب» است که سازمان فرهنگ و میراث ابوظبی را به نمایشگاه کتاب فرانکفورت ارتباط می دهد.

«کتاب» هدف توسعه کتاب و صنعت نشر و ترویج مطالعه را در ابوظبی و کشورهای عرب همسایه دنبال می کند و بر بین المللی ساختن نمایشگاه کتاب ابوظبی و توسعه فرصت های ارتباطی بین جامعه نشر عرب و بین‌الملل تمرکز کرده است.

نمایشگاه کتاب لایپزیگ

نمایشگاه کتاب لایپزیگ دومین نمایشگاه کتاب بزرگ آلمان بعد از نمایشگاه کتاب فرانکفورت محسوب می شود. این نمایشگاه هر سال طی ۴ روز در بخش شمالی لایپزیگ برگزار می شود و به این علت که اولین گردهمایی بزرگ سال محسوب می شود، نقش مهمی در بازار کتاب دارد و اغلب انتشارات جدید برای اولین بار در این نمایشگاه عرضه می شوند. نمایشگاه کتاب لایپزیگ در سال ۱۶۳۲ از نظر تعداد کتاب های عرضه شده در آن، بالاتر از نمایشگاه فرانکفورت قرار گرفت و عنوان بزرگ ترین نمایشگاه کتاب آلمان را از آن خود کرد و تا سال ۱۹۴۵ که فرانکفورت این عنوان را بازپس گرفت، در همان جایگاه باقی ماند.

این نمایشگاه در زمان جمهوری دموکراتیک آلمان مکان مهمی برای گردهمایی و ملاقات کتاب دوستان و کتاب فروشان شرق و غرب آلمان بود و پس از یکی شدن آلمان شرقی و غربی به مکان جدیدی نقل مکان کرد که این جا به جایی باعث ایجاد تحولی در نمایشگاه شد.
امروزه هدف نمایشگاه در وهله اول عموم مردم و توجه اصلی نمایشگاه معطوف ارتباط بین نویسندگان و بازدیدکنندگان است.
در طی نمایشگاه چندین جایزه ادبی مهم آلمان اهدا می شود: جایزه نمایشگاه کتاب لایپزیگ (۲۰۰۲-۲۰۰۴؛ جایزه کتاب آلمان)، جایزه کتاب لایپزیگ برای فهم اروپایی. همچنین نامزدهای جایزه ادبیات جوان آلمان در این نمایشگاه اعلام می گردد.

نمایشگاه بین المللی کتاب هاوانا

نمایشگاه بین المللی کتاب هاوانا جشنواره کتاب کوبا با تمرکز معرفی کتاب های تازه انتشاریافته است. این جشنواره برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ برگزار شد و اکنون بین ماه های فوریه و مارس هر سال برگزار می شود. اغلب کتاب هایی که در نمایشگاه بین المللی کتاب هاوانا به فروش گذاشته می شوند در موضوع سیاست و ایدئولوژی اند.

نمایشگاه کتاب هنگ کنگ

نمایشگاه کتاب هنگ کنگ توسط مؤسسه توسعه تجاری هنگ کنگ در اواسط ژوئیه هر سال در مرکز گردهمایی نمایشگاه هنگ کنگ برگزار می شود و در طی آن کتاب، سی‌دی و دیگر نشریات چندرسانه ای به نمایش درمی‌آیند و فروخته می شوند.

اگرچه این نمایشگاه در ابتدا به عنوان بازار کتاب بین المللی بنیان گذاشته شد، اما اکنون به بازاری منطقه ای تبدیل شده است که مردم هنگ کنگ می توانند در آن کتاب هایی با قیمت های کاهش یافته خریداری کنند.

کتاب های داستان، افسانه، لطیفه، نثر، کتب مرجع و غیره به زبان های مختلفی نظیر چینی، انگلیسی و ژاپنی به فروش می رسند. در گذشته، کتاب های طنز هم در این جشنواره حضور داشت اما استقبال از این بخش به حدی بود که جشنواره ای جداگانه مختص کتاب های طنز در هنگ کنگ به راه افتاد.

نمایشگاه بین المللی کتاب تورین

نمایشگاه بین المللی کتاب تورین بزرگ ترین نمایشگاه تجاری کتاب ایتالیا است که سالی یک‌بار در اواسط ماه مه در تورین برگزار می شود. این جشنواره که در سال ۱۹۸۸ با نام «سالن نمایش کتاب» بنیان گذاشته شد، به عنوان یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های کتاب دنیا با بیش از ۱۲۰۰ شرکت کننده و ۳۰۰ هزار بازدید کننده در سال، در کنار نمایشگاه کتاب فرانکفورت قرار می گیرد.

نمایشگاه بین المللی کتاب بوئنس آیرس

نمایشگاه بین المللی کتاب بوئنس آیرس آوریل هر سال در بوئنس آیرس آرژانتین برگزار می شود و یکی از ۵ نمایشگاه بزرگ دنیا است که علاوه بر اینکه مورد قبول جامعه ادبی است، مورد توجه مردم نیز قرار می گیرد. 

آذین خشنود شریعتی

کد خبر: 75224
Share/Save/Bookmark