توجه جامعه شناسانه «سردار سلیمانی» به مردم سوریه / اگر از جنگ ننویسیم، دشمنان بر علیه ما خواهند نوشت
در نشست «خاتم سلیمانی» بیان شد:
توجه جامعه شناسانه «سردار سلیمانی» به مردم سوریه / اگر از جنگ ننویسیم، دشمنان بر علیه ما خواهند نوشت
دکتر امیرمحمد عباس نژاد گفت: سردار سلیمانی برای نگارش کتاب «ایرانیان آمدند» پیشنهاد کرد از روایت های مردمی و برگرفته از تفکرات عاشورایی استفاده کنم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۳
به گزارش هنرنیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ویژه برنامه "خاتم سلیمانی" از سلسله نشست های تخصصی ادبیات مقاومت به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با حضور دکتر امیرمحمدعباس نژاد نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری و خانواده شهید شهروز مظفری نیا مسئول تیم حفاظت شهید سلیمانی، یکشنبه ۱۴ دی ماه در فضای مجازی برگزار شد.

لزوم ذائقه شناسی در ادبیات مقاومت و پایداری

در این نشست دکتر امیرمحمد عباس نژاد با اشاره به ادبیات پایداری از این نوع ادبیات به عنوان یک ژانر مهم یاد کرد و گفت: مقاومت شاکله ادبیات پایداری است و رویکردش با مقاومت، آزادگی و حق جویی است و ادبیاتی که هم اکنون ذیل ادبیات مقاومت تولید می شود همه برگرفته از ادبیات عاشورایی است.

​این نویسنده با بیان اینکه ما در ادبیات اسارت، شاهد رزمنده بدون اسلحه در مقابل نیروهای تا بن مسلح هستیم و روابط انسانی که در این جا اتفاق می افتد بهترین نوع روابط انسانی است، گفت: شکنجه گری به نام کاظم که شکنجه گر مرحوم ابوترابی در عراق بود بعد از سقوط صدام به ایران می آید و از ایشان حلالیت می طلبد و در جنگ سوریه به شهادت می رسد و این زیبایی های جنگ است که باید به تصویر کشیده شود. اگر ما در مورد جنگ ننویسیم دشمنان ما می نویسند و البته برعلیه ما خواهند نوشت.

وی با اشاه به ذائقه شناسی مخاطب در ادبیات مقاومت گفت: بزرگترین مشکل این است که به ذائقه مخاطب توجه نمی کنیم و بیشتر به دنبال نوشتن برای ذائقه افراد خاص هستیم. درحالی که اگر با توجه به ذائقه مخاطب بنویسیم بی شک، خوبی ها و شیرینی های جنگ را خلق خواهیم کرد. ما هیچ وقت از پشت جبهه ها به درستی و با توجه به زیبایی هایی که داشته، یاد نکردیم.

دکتر امیرمحمد عباس نژاد ادامه داد: من پژوهشی در مورد ازدواج دختران زمان جنگ با رزمندگان انجام دادم و این ازدواج یک نگاه شیرین به جنگ است اگر این نگاههای شیرین به زندگی که در زمان جنگ وجود داشت هم اکنون هم در زندگی امروزی ما جاری بود، حتما آمار طلاق نیز کاهش می یافت چرا که در آن زمان، نگاه صرف به مادیات وجود نداشت بلکه یک نگاه مذهبی و ملی حاکم بود. لذا نقش هایی که دختران ۱۷ – ۱۸ ساله ما در آن دهه ایفا کرده بودند شیرین ترین لحظات آن دهه محسوب می شوند. این درحالی است که جنگ ما، جنگ مردمی بود و اگر حضور مردم در جنگ دیده شود و نوشته شود حتما جنگ ها زیباتر خواهند بود.

نگاه جامعه شناسی سردار سلیمانی به مردم سوریه

دکتر امیرمحمد عباس نژاد با اشاره به کتاب «ایرانیان آمدند» که قرار است در هفته جاری و به همت انتشارات خط مقدم راهی بازار نشر شود، گفت: این کتاب در مورد عملیات آزاد سازی دو شهر شیعه نشین سوریه است که به سفارش حاج قاسم سلیمانی نوشته شده است.

​وی ادامه داد: سال ۹۶ وقتی قرار شد این کتاب نوشته شود، حجت الاسلام علی شیرازی که در نیروی قدس حضور داشت من را با سردار سلیمانی آشنا کرد و سردار با توجه به کتاب های قبلی من، پیشنهاد نوشتن این کتاب را داد و من هم با جان و دل این پیشنهاد را پذیرفتم.

این نویسنده ادبیات پایداری افزود: سردار سلیمانی برای نگارش این کتاب، نکات ریز و کلیدی را به من گوشزد کردند که حاکی از نگاه جامعه شناسی ایشان بود و مهمترین مطلبی را که به من گفتند این بود که روایت هایی را که می خواهید بنویسید حتما روایت های مردمی و برگرفته از تفکرات عاشورایی باشد. لذا من ۱۰ روز در سوریه بودم و با وجود فضا به شدت امنیتی آنجا، سعی کردم همه جای سوریه را بگردم تا بتوانم فضای نگارش کتاب را بدست آورم. اما موضوع درد ناک در سوریه این بود که کار فرهنگی صورت نگرفته بود و به سختی به دلیل فضای نظامی که حاکم بود توانستم خودم را درآن محیط ثابت کنم. پیشنهاد سردار سلیمانی این بود که ۱۰ روز برای تحقیق و نگارش این کتاب کم است و باید حداقل دو ماه در سوریه بمانم.

کتاب «ایرانیان آمدند» را به ساحت مقدس حضرت زهرا (س) تقدیم کردم

وی تصریح کرد: وقتی دوباره به سوریه سفر کردم و شروع به نوشتن خاطرات عملیات آزاد سازی نُبل و الزهرا کردم و با توجه به شرایط حاکم در سوریه، کار برای من سخت بود اما با توسل به حضرت زهرا (س) توانستم این کتاب را به پایان برسانم و به همین جهت این کتاب را به ساحت مقدس حضرت زهرا (س) تقدیم کردم.

به گفته وی، این عملیات با حضور ۱۵۷ نفر رزمنده ایرانی دهه ۷۰ و ۸۰ رخ داد این درحالی بود که این منطقه تحت پوشش نظامی ۸ کشورعربی و اروپایی بود و این کتاب روایت رشادت های این ۱۵۷ نفر است.

در این نشست مادر و فرزند ۹ ساله شهید شهروز مظفری نیا مسئول تیم حفاظت شهید سلیمانی، حضور داشتند و مادر این شهید درباره خصوصیات اخلاقی و منش و سبک زندگی فرزندش نکاتی بیان کرد.

​یادآوری می شود این نشست از طریق صفحه مجازی کتابخانه‌های عمومی تهران به آدرس (instagram.com/tehranplir)، آپارات (aparat.com/tehranpl/live) و پورتال اداره کل (tehranpl.ir) به صورت زنده پخش شد.
کد خبر: 98274
Share/Save/Bookmark