سازمان میراث فرهنگی از مسئولان شهری شیراز شکایت کرد
همزمان با اعزام هیأت ویژه میراث فرهنگی به شیراز؛
سازمان میراث فرهنگی از مسئولان شهری شیراز شکایت کرد
در جلسه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی با مقامات و مسئولان شهر شیراز ضمن اعلام شکایت این سازمان از مقامات این شهر به دلیل تخریب خانه‌ی « پورنواب» بر شناسایی و پیگیری عاملین تخریب شبانه خانه دختر فتحعلی‌شاه قاجار تأکید و فرمانداری و یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس مکلف به پیگیری این موضوع شد.
 
تاريخ : شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۱
مریم اطیابی- در حالی که شب پنج‌شنبه فعالان میراث فرهنگی از تخریب دوباره خانه پور نواب خبردادند، گروه کارشناسی سازمان میراث فرهنگی شامل کارشناس حقوقی، محمدجواد عباباف - مدیرکل حراست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور،سیاوش صابری - مدیرکل محوطه‌ها و بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور – پنج‌شنبه شب به شیراز راهی شیراز شدند و ساعت ۱ بامداد جمعه در محل تخریب حضور یافتند و دستور توقف تخریب خانه‌ی «پور نواب» را صادر کردند. 

هرچند این خانه ثبتی نیست اما از کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی این بنا واجد شرایط ثبت ملی است. 

از سویی در جلسه عصر جمعه کارشناسان و مسئولان دفتر مرکزی سازمان میراث فرهنگی با مدیر کل مسکن و شهرسازی، فرماندار، مدیر کل دفتر فنی استانداری، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی و معاون میراث فرهنگی استان فارس بر شناسایی و پیگیری عاملین تخریب شبانه خانه دختر فتحعلی‌شاه قاجار تأکید شد و فرمانداری و یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس مکلف به پیگیری این موضوع شدند.

به گزارش هنرنیوز، پرونده ثبتی این خانه از مدتی قبل در اداره کل میراث فرهنگی شیراز تهیه و جهت ثبت به تهران ارسال شده که متأسفانه هنوز به ثبت نرسیده است. اما از آنجا که این پرونده موجود است مسئولان میراث فرهنگی ابراز امیدواری می کنند که بر اساس آن  دوباره زنده‌سازی بخش‌های تخریب شده به صورت کلی امکان پذیر است از این رو در جلسه عصر جمعه این وظیفه به مسکن و شهرسازی محول شد.

در حالی طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ (ع) تا کنون باعث تخریب بخش‌هایی از بافت تاریخی شیراز شده است که طرح توسعه مجموعه‌های مذهبی باید به تصویب مراجع عالی برسد اما تاکنون این طرح توسعه شاه چراغ (ع) به تصویب سازمان میراث فرهنگی کشور نرسیده است. در جلسه مذکور همچنین مقرر شد طرح توسعه و ساماندهی شاهچراغ پس از بررسی توسط کارشناسان فنی در سازمان میراث فرهنگی و در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شود که دستورات لازم مبنی بر توجه کارشناسان راه و شهرسازی به چارچوب‌های قانونی میراث فرهنگی صادر شد.

در این جلسه همچنین مشخص شد با وجود آن که برای تخریب و اجرای هر طرحی در محدوده‌های تاریخی باید به صورت رسمی از میراث فرهنگی استعلام شود اما درباره خانه پورنواب چنین استعلامی انجام نشده است.

از سوی دیگر میراث فرهنگی فارس به صورت رسمی در شعبه ۲۱ بازپرسی عمومی و انقلاب شیراز از شهرداری و سازمان راه و شهرسازی شکایت کرده است. این در حالی است که هنوز مقصر اصلی تخریب بنای دوره زندیه پورنواب مشخص نشده است و اداره کل راه و شهرسازی فارس نیز از موضوع این تخریب اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

در حالی این اقدامات از سوی سازمان میراث فرهنگی و مسئولان شهری شیراز پیگیری شد که سلطانی‌‌فر  روز پنج شنبه در پنج نامه جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استاندار فارس و تولیت آستان حرم احمد بن موسی (ع)، توقف آنی روند تخریب بافت تاریخی شیراز را خواستار شده اما با این وجود بار دیگر نیروهای خودسر در همان روز با ضرب و شتم یگان حفاظت میراث فرهنگی و فعالان این حوزه دست به تخریب این خانه زدند که با حضور هیئت ویژه میراث فرهنگی این اقدام متوقف شد. 

به گفته‌ی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی اعزام شده به شیراز، هم اینک بیش از ۵۰ درصد این خانه تخریب شده است. 

خانه «پور نواب» یک خانه U شکل است که یک یال U ، دو سوم هشتی، بخش عمده ایوان و پایه‌های ستون‌دار آن طی چند روز اخیر به طور کلی تخریب شده است. این خانه در حالی دوبار مورد تعرض قرار گرفته است که برخی شنیده‌ها عاملین تخریب را به تولیت شاهچراغ نسبت می‌دهند هرچند مسئولان شاهچراغ این اتهام را رد می‌کنند.
کد خبر: 74784
Share/Save/Bookmark