تفاهم‌نامه مشترک شهرداری،ارتش و میراث فرهنگی
مسجد جامعی در در دومین تهرانگردی سال ۹۳؛
تفاهم‌نامه مشترک شهرداری،ارتش و میراث فرهنگی
دومین برنامه کشف تهران احمد مسجد جامعی در سال ۹۳ روز جمعه ۲۹ فروردین ماه همزمان با روز ارتش جمهوری اسلامی و در آستانه میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در منطقه ۷ تهران برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
به گزارش هنرنیوز، در دومین تهران‌گردی سال ۹۳، رئیس شورا شهر و همراهان به بیمارستان ۵۰۲ ارتش رفتند و با اهدای شاخه گل به فرماندهان, پزشکان و بیماران بستری در این بیمارستان, روز ارتش را نیز به آنها تبریک گفتند.


تفاهم‌نامه مشترک شهرداری،ارتش و میراث فرهنگی

طی این بازدید مسجد جامعی از یک ساختمان ۹۰ ساله دیدن کرد که مطابق معیارهای میراث بازسازی و مرمت نشده بود. رییس شورای شهر این بنا را کم اهمیت‌تر از کلاه فرنگی ندانست و بر حفظ آن تأکید کرد.

در این بخش قرار شد تفاهم‌نامه مشترکی بین شهرداری، ارتش جمهوری اسلامی و میراث فرهنگی منعقد و بر اساس این تفاهم ‌نامه ساختمان تاریخی این مرکز درمانی حفظ و مرمت شود. همچنین بهسازی و زیباسازی منظر بیرونی این مرکز با همکاری شهرداری انجام خواهد شد.


مرمت و بازسازی مراکز مذهبی و آموزش و پرورش اقلیت‌های مذهبی


مسجدجامعی و همراهان طبق روال برنامه‌های پیشین، دیداری با اقلیت‌های مذهبی منطقه داشتند. آن‌ها با حضور در کلیسای آشوری، عید پاک را به کشیش، خادمان و شهروندان مسیحی تبریک گفتند و سپس به کنیسایی واقع در منطقه رفتند و در دیدار با تعدادی از نمایندگان اقلیت یهودی در این منطقه، درگذشت یوسف کهن همدانیان، پیشوای یهودیان ایران را تسلیت گفتند. در این دیدار‌ها برخی از مشکلات محلی و عمرانی اقلیت‌ها مطرح و قرار شد این مشکلات با اولویت بندی و همکاری شهرداری مرتفع شود.


هدیه اولین شماره آلیک به مسجد جامعی

مسجدجامعی و گروه همراه همچنین با حضور در دفتر رورزنامه آلیک، یکی از باسابقه‌ترین روزنامه‌های کشور، ضمن تبریک عید پاک به روزنامه‌نگاران مسیحی برای حل برخی از درخواست‌های آنان از جمله مشکل کاغذ و چاپ راهکارهایی را پیشنهاد داد.

در این بخش روزنامه‌نگاران آلیک نخستین شماره این روزنامه را به مسجد جامعی هدیه دادند. ‌


بخش مهمی از برنامه کشف تهران این هفته جنبه میراثی داشت و رئیس شورای شهر با حضور در کارگاه‌های صنایع دستی با هنرمندان شاغل در این گارگاه‌ها دیدار و گفت‌و‌گو کرد.


دیدار از خاندان کاشی‌کار ۱۰۳ ساله

کارگاه تولید کاشی هفت رنگ خاک نگار مقدم با سابقه ۱۰۳ سال فعالیت در تهران و گارگاه تراش سنگ‌های قیمتی از جمله گارگاه‌هایی بودند که مسجد جامعی و گروه کشف تهران در آن‌ها حاضر شدند و از این همه هنر و ذوق نهفته در این مکان‌های کوچک لذت بردند.

مسجد جامعی بر برگزاری مراسم بزرگداشت این خانواده تأکید کرد. نگار مقدم هم توضیح داد کاشی‌کار سر در باغ ملی توسط اجداد وی انجام شده است.


حضور در موزه نقاشی پشت شیشه

همچنین مسجد جامعی و گروه کشف تهران در بخشی از برنامه این هفته در مراسم بزرگداشت روز بناهای تاریخی که با اهتمام سازمان میراث فرهنگی و با هدف حفظ بناهای ارزشمند تاریخی تهران برگزار شده بود شرکت کردند.

در این مراسم رئیس شورای شهر گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی تهران ارائه داد و گفت: «تهران یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که چند هزار بنای ارزشمند تاریخی در محدوده آن نیاز به ثبت، مرمت و حفاظت دارند. بسیاری از مظاهر تمدن در ایران مثل نخستین روزنامه، نخستین اتومبیل و بسیاری از نخستین‌های دیگر از این شهر آغاز شده و میراث فرهنگی و بناهای تاریخی این شهر باید به دقت مورد توجه و حفاظت قرار گیرد.»

موزه عکس‌خانه شهر نیز یکی از مکان‌هایی بود که گروه کشف تهران و جلودارشان از آن بازدید کردند. موزه‌ای که در آن بسیاری از تصاویر قدیمی تهران و ابنیه تاریخی آن و همچنین ادوات قدیمی عکاسی نگهداری می‌شود.


کاربری فرهنگی – هنری به سالن بلااستفاده موزه قصر

مسجدجامعی همچنین با حضور در چند سالن بلااستفاده در حاشیه باغ موزه قصر اعلام کرد این فضا بزودی کاربرد فرهنگی هنری پیدا خواهد کرد و پس از بازسازی احتمالاً با نام تماشاخانه قصر به روی علاقه مندان فرهنگ و هنر گشوده خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که می‌توان از این فضا برای سالن اجلاس و سالن‌های چند منظوره بهره برد.

صدمین سالگرد دانشگاه خوارزمی چگونه برگزار می‌شود؟


مسجد جامعی و همراهان سپس به دانشگاه تربیت معلم رفتند. دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی) از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور به شمار می‌آید که برخی از ساختمان‌های آن جنبه تاریخی و میراثی دارند.

رئیس شورای شهر پس از استماع گزارش رئیس دانشگاه، پیشنهاد داد برای بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس این دانشگاه مراسم ویژه‌ای ترتیب داده شود و با اهتمام مسئولان دانشگاه، میراث فرهنگی و همچنین شهرداری منطقه شرایط حفظ و مرمت ساختمان‌های تاریخی و همچنین ایجاد موزه دانشگاه فراهم آید.

او تأکید کرد: برای برگزاری یکصدمین سالگرد تاسیس این دانشگاهباید برنامه‌ای تدوین و تحویل هیئت دولت شود تا آنها برای برگزاری این جشن برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشند.


کد خبر: 70724
Share/Save/Bookmark