با درک درست از«زندگی ایرانی – اسلامی» می توان آن را ترویج کرد
حمید بهمنی در گفتگو با هنرنیوز:
با درک درست از«زندگی ایرانی – اسلامی» می توان آن را ترویج کرد
یک کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی ایرانی – اسلامی در راستای توجه به فرهنگ خودی است گفت: هنرمندی می تواند منعکس کننده واقعی این اندیشه باشد که خودش این توصیه را به درستی شنیده و درک کرده باشد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۶
حمید بهمنی کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد سبک زندگی ایرانی – اسلامی افزود: از آنجایی که توجه حضرت آقا نسبت به مسائل جامعه بسیار دقیق و کارشناسی است لذا ایشان این احساس نگرانی نسبت به فرهنگ غیرخودی را سالها است که بیان کردند اما هنرمندی می تواند منعکس کننده واقعی این اندیشه باشد که خودش این توصیه را به درستی درک و شنیده باشد آنگاه است که می تواند این سبک زندگی را در آثار هنری خویش ترویج کند.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به سینما بابت توجه به سبک زندگی ایرانی نمره ای اختصاص بدهیم حتما این نمره از ۲۰ کمتر از ۱۰ خواهد بود. به عنوان نمونه اگر بخواهیم جشنواره فیلم فجر را نماد سینمای ایران در طول یکسال گذشته در نظر بگیریم خواهیم دید که اکثریت این فیلم ها در حوزه سبک زندگی ایرانی – اسلامی نبوده اند. یعنی زندگی ایرانی که همراه با حفظ آیین ها، رفتارهای صحیح ایرانی و برگرفته از نگاه مذهبی است در کمترین فیلم ها وجود داشته است.اما برعکس، هر چه فیلم ساخته شده در جهت مخالف این اندیشه بوده است و متاسفانه رفتارهای زنان و مردان فیلم نسبت به همدیگر یا نوع چینش محیطی زندگی ، نوع دیالوگها و نوع دکوپاژ اکثر این فیلم ها به هیچ عنوان در راستای سبک زندگی ایرانی – اسلامی نبوده است و دلیلش هم این است که به نظر می رسد یک نوع شیفتگی بی جهت در سینمای ایران نسبت به فرهنگ غرب شکل گرفته است.
کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» درعین حال ادامه داد: اما در کنار بسیاری از فیلمسازان که تن به شیفتگی غرب دادند هستند فیلم هایی مثل «چ» و « شیار ۱۴۳» که تقریبا می توان گفت بالای ۸۰ درصد در راستای مفهوم سبک زندگی ایرانی حرکت کردند بویژه فیلم « شیار۱۴۳» که کاملا نشات گرفته از سبک زندگی ایرانی – اسلامی است.
حمید بهمنی در پاسخ به این سوال که چگونه سینماگران می توانند سبک زندگی را در فیلم هایشان منعکس کنند اظهار داشت: باید دغدغه سبک زندگی جزو مطالبات و اندیشه های کارگردان و تهیه کننده باشد.اگر اینگونه باشد طبق ضرب المثلی که می گوید« آنچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند» می تواند تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال هنگامی که دوربین وارد حریم خانه می شود باید بداند که رفتار زن و مرد نسبت به نامحرم چگونه باشد یا جنس دیالوگها، نوع پوشش افراد و حتی نوع انتخاب غذاها باید بر اساس سبک زندگی ایرانی انتخاب شده باشند. ما در همه فیلم ها نوع لباس پوشیدن، غذا خوردن و رفتارهای اجتماعی مردم را می بینیم و همین مجموعه رفتارها است که سبک زندگی را تشکیل می دهند اما آیا سبک زندگی ایرانی در همه این فیلم ها رعایت می شوند؟ مهمترین چیزی که در اکثر فیلمها نادیده گرفته شده و از آن فاصله گرفته ایم «بحث دین باوری» است. ما در بیشتر فیلم های ایرانی «تشرع» به معنای واقعی را نمی بینیم.یعنی امر به معروف و نهی از منکر، خمس ، نماز، روزه و دیگر دستورات اسلامی در آنان دیده نمی شوند. در حالی که این مسائل، هم جزو آرمانها و هم ، جزو سبک زندگی ایرانی است.
کارگردان فیلم سینمایی« گام های شیدایی» با بیان اینکه باید سینمای ما غیر از اینکه قصه خودش را مطرح می کند. ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی را نیز در دستور کار خویش داشته باشد گفت: بخش اعظم گرفتاری ما در حوزه سبک زندگی به خاطر این است که ما این نوع سبک زندگی را در تلویزیون نمی بینیم و این در حالی است که ماموریت اصلی برنامه های تلویزیون تبلیغ سبک زندگی است اما این برنامه ها۱۸۰ درجه مخالف این جریان هستند. اما در عوض ما شاهد فیلم هایی با مضامین ناامیدی ، خیانت ، بی بندوباری ، تبیین نادرست جایگاه والدین و بسیاری دیگر از این دست مسائل در تلویزیون هستیم. مثلا ما در فیلم ها می بینیم که فرزندان رفتارهای نادرستی در مقابل والدین خود دارند درحالی که در سبک زندگی ایرانی – اسلامی، اصلا چنین چیزی وجود ندارد لذا معتقدم تلویزیون سهم بیشتری در ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی به مخاطبین دارد.
این کارگردان سینمای ایران تاکید کرد: بایستی دولتمردان ما شرایطی را برای فیلمسازان مهیا کنند تا آنان با کمال آرامش و با پشتوانه مناسب وارد این میدان شوند ضمن اینکه وزارت ارشاد و نهادهایی که موظف به حمایت از سبک زندگی هستند باید بدانند که مثلا اگر قرار است در فیلم هایشان یکی از دستورات دینی را تبلیغ کنند نباید این تبلیغ به شکل شعار مطرح شود چرا که تبدیل به ضد تبلغ می شود.
کد خبر: 75684
Share/Save/Bookmark