حمایت سینماگران از شفاف‌سازی در سینما/ نحوه هزینه‌کرد بودجه اعلام شود
حمایت سینماگران از شفاف‌سازی در سینما/ نحوه هزینه‌کرد بودجه اعلام شود
ما فیلمسازان اگر بدانیم بودجه سازمان سینمایی و بنیاد فارابی هر سال چقدر است، بر اساس همان بودجه درخواست می‌دهیم و انتظاراتمان منطقی‌تر می‌شود. ضمن اینکه سوءاستفاده‌ها هم کمتر می‌شود.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۴۵
به گزارش هنرنیوز ، اعتبارات پیش‌بینی شده برای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری و مؤسسات مرتبط با آن در سال جاری بیش از ۲۴۵ میلیارد تومان تعیین شده است و جزئیات این مبالغ در ۶ جدول مجزا منتشر شد.

طبق جدول‌های ارائه شده، برای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ۳۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، انجمن سینمای جوانان ایران ۳۷ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان، بنیاد سینمایی فارابی ۷۵ میلیارد و ۲۶۲ میلیون تومان،موسسه سینما شهر ۶۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، خانه سینما ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و سایر فعالیت‌ها۶۰ میلیارد و ۶۵۴ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. مجموع ارقام موجود در این جدول‌ها (اعم از سقف اعتبار ناخالص، سهم استان و منابع داخلی) بیش از ۲۴۵ میلیارد تومان می‌شود.

سازمان سینمایی طی ماه‌های اخیر، رویه شفاف‌سازی در هزینه‌ها را پیش گرفته و هزینه جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر را هم اعلام کرده است. این روند اگرچه نقص‌هایی دارد و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، اما اقدام مثبتی تلقی می‌شود. پیرامون این موضوع با ۳ کارگردان سینما گفت‌و‌گو کردیم.

حسن برزیده، کارگردان سینمای ایران در این باره می‌گوید: موضوع شفاف‌سازی باید سال‌ها پیش در کشورمان اتفاق می‌افتاد و هرچقدر شفاف‌سازی در وزارتخانه‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی بیشتر باشد بهتر است.

او معتقد است: با شفاف‌سازی، مسئولین و مدیران امتیاز بزرگی به دست می‌آورند و آن همراهی مردم با آنهاست که موجب می‌شود اعتماد مردم به آنها بیشتر شود. اگر شفاف‌سازی سال‌ها پیش در کشور ما و به ویژه در سینما اتفاق می‌افتاد، قطعاً بی‌اعتمادی و شایعات بین سینماگران و مسئولین سینما به وجود نمی‌آمد.

به گفته کارگردان «مزارشریف»؛ شفاف‌سازی در حوزه سینما اقدام مهم و بزرگی است اما باید تداوم داشته باشد.

یکی از مزایای شفاف‌سازی این است که پس از شفاف‌سازی و اعلام میزان بودجه‌ها، فیلمسازان هر حوزه‌ای مطالبات خود را بر اساس همان میزان مطرح می‌کنند. ضمن اینکه می‌دانند هر سال بودجه تنها به افراد خاصی تعلق نمی‌گیرد.

حمید بهمنی، کارگردان «گلوگاه شیطان» در این باره می‌گوید: موضوع شفاف‌سازی باید سال‌ها قبل در سینمای ایران اتفاق می‌افتاد تا دچار بهم ریختگی، اختلافات و رانت نشود.

وی ادامه می‌دهد: ما فیلمسازان اگر بدانیم بودجه سازمان سینمایی و بنیاد فارابی هر سال چقدر است، بر اساس همان بودجه درخواست می‌دهیم و انتظاراتمان منطقی‌تر می‌شود. ضمن اینکه سوءاستفاده‌ها کمتر می‌شود، چون سازمان‌ها و نهادهای مربوطه باید گزارش کار بدهند و خروجی و ورودی تولیدات باید با هم همخوانی داشته باشد.

این فیلمساز دفع مقدسی می‌گوید: فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس هزینه‌های بسیار بالایی دارد، به همین دلیل هم بنیاد سینمایی فارابی قدرت ریسک حمایت ندارد اما اگر بودجه مناسبی در اختیار داشته باشد، با خیال راحت‌تری می‌تواند به فیلمسازان در این حوزه کمک کند.

بهمنی پیشنهاد کرده است: حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی از کسانی که سال‌ها پشت درهای سازمان منتظر دریافت کمک برای ساختن فیلم هستند، دعوت به همکاری کند.

سیدمسعود اطیابی هم که این روزها «تگزاس۲» را در سینماهای کشور روی پرده دارد، می‌گوید: نکته مهم پیرامون شفاف‌سازی بودجه نهادهای سینمایی این است که نظرات سینماگران هم شنیده شود و تنها در حد ارائه ارقام و آمار نباشد.

او ضمن تشکر از رئیس سازمان سینمایی بابت این موضوع معتقد است: شفاف‌سازی نباید تنها به صرف اعلام رقم بودجه باشد بلکه نحوه هزینه‌کرد آن هم مهم است. انتظار ما سینماگران از رئیس سازمان سینمایی این است که نظرات سینماگران حرفه‌ای و فعال را بشنود.

فارس
کد خبر: 97374
Share/Save/Bookmark