ناگفتههای حاتمیکیا از «به رنگ ارغوان»
9 اسفند 1388 ساعت 16:44
حاتمیکیا که بعد از رفع توقیف «به رنگ ارغوان»، حضور فیلم در جشنواره فجر و پس از آن اکران، همچنان ترجیح میدهد در مورد این کار چندان صحبت نکند. این کارگردان گفتوگویی با مجله «ایران دخت» انجام داده است.
مطلع گفتوگو و اشاره ابتدایی مطلب نشان از آن دارد که حاتمیکیا سختگیریهای خود را در گفتوگو در جریان این مصاحبه هم اعمال کرده است. در ابتدای این متن آمده: «مصاحبه را فرستادیم حاتمیکیا بخواند. او نیمی از مصاحبه را به انتخاب خود و با لحنی تازه و از نو نوشت و برای ما فرستاد. این گفتوگو همانی نیست که ما انجام دادیم و برای حاتمیکیا فرستادیم. پاسخهای او با همان لحن است که خود او فرستاده و بخشهای زیادی از گفتوگو را به میل خود حذف کرده است. و بسیاری از سوالهای ما هم به دلیل این حذفها بیپاسخ ماند.»
کارگردان «به رنگ ارغوان» در بخشی از این گفتوگو درباره تاثیر قتلهای زنجیرهای روی او برای ساخت چنین فیلمی و نوشتن فیلمنامهای در فضای «به رنگ ارغوان» اظهار داشت: «همین چند روز پیش داشتم از اتوبان همت میگذشتم که چشمم به پوستر بزرگ حاج همت افتاد که به چند جای آن رنگ پرتاب کرده بودن. اتوبان جای وایستادن نبود و من شاید در چند ثانیه این تصویر رو دیدم و پشت سرش متوجه شدم دارم اشک میریزم. اینجا از نظر من فیلم حاتمیکیا کلید خورد. سینما از نظر من همینه؛ یه لحظه، یه آن.»
او ادامه داد: «نقطه عطف تشکیلات امنیتی بعد از انقلاب، شاید با قتلهای زنجیرهای کلید خورد. بحثی به اسم امنیت. اگر «آژانس شیشهای» تکیهاش روی واژهای به اسم «مصلحت» بود، توی «ارغوان» واژه «امنیت» برایم پررنگ شد. «امنیت» یعنی چی از چه منظری؟ «ارغوان» تفسیر امنیت از دید «فرهنگ»هِ.»
این کارگردان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تلاشهایش برای آزاد کردن «به رنگ ارغوان» از توقیف، گفت: «اگرم تحقیرمون کنید مطمئن باشید نسلی با ما بزرگ میشه که شیره تحقیر لابهلای فریمها بهش تزریق میشه. کاش میدونستن این چه بلای بزرگیه. فکر میکنم تخته کردن یه فیلم فروشگاهِ که بالاش اعلامیه آویزون کنن که این بابا به علت تخلف تا اصلاع ثانوی تعطیله. من از این منظر کتمان نمیکنم که حتماً توی فریم به فریم فیلمهای بعدیم این خاطره بد تاثیرشو گذاشته. بالاخره این پرونده از نظر من مثل فایل باز توی کامپیوتره که بخشی از حافظه کامپیوتررو درگیر کرده.»
او ادامه داد: «من با اونایی که میگن روند من با این «ارغوان» به سکته افتاده موافقم. من محصول شرایطم با همه عرض و طول و ارتفاعش.»
حاتمیکیا درباره «دعوت» و اینکه برخی آن را خارج از مسیر فیلمسازی او میدانند، گفت: «اصلاً قبول ندارم. اصلاً ریل و مسیری در کار نبوده که من ازش خارج بشم. آقا، من به گواه سینمایی که تا حالا توش کار کردم، با کمال فروتنی میگم که آقایون و خانومها من خودم مسیر خودم هستم. حالا چه خوشتون بیاد یا بدتون بیاد.»
کد خبر: 8191
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdca.onak49n665k14.html