گزارش هنرنیوز از نشست نقد و بررسی فیلم «معبدجان»؛

گودرزی: متاسفانه نگاه کلیشه ای به سینما و تئاترمان وجود دارد

3 اسفند 1390 ساعت 17:20

شكرخدا گودرزی بازیگر فيلم سينمايی «معبد جان»گفت: متاسفانه عمده آثارسینما و تئاتر ما به دلیل نگاه تجاری برخی تهیه کنندگان به سمت گلیشه شدن رفتند که این امر باعث افت شدید کیفی آثارشده است.


به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز ؛ نشست نقد و بررسی فيلم سينمايی «معبد جان» با حضور«محمد درمنش» كارگردان فیلم، «آذر شبانی‌نژاد» طراح صحنه و لباس، «شكرخدا گودرزی»و« رضا توكلی» بازيگران فیلم و «عزيزالله حاجی مشهدی» منتقدسینما با حضور خبرنگاران سینما در سالن ۳ سينما فلسطين برگزار شد.
در اين نشست«عزيزالله حاجی مشهدی» اظهارداشت: یکی از دغدغه های شخصی من در دهه ۶۰ درخصوص فیلمهایی مثل «معبدجان» مطالبی بود که در مطبوعات می نوشتم ، مثل مطلبی که برای فیلم «هبوط» احمد رضا عتمدی نوشتم که تاثیر فراوانی در دیده شدن این فیلم داشت.
وی افزود: حرکتی که برای اکران فیلمهای فرهنگی در غالب طرح اکران فیلمهای مخاطب خاص اتفاق افتاده خیلی خوب است ، اما من به شخصه عنوان مخاطب خاص را برای این گونه فیلمها نمی پسندم چون ما را یاد بیماریهای خاص و یا چیز دیگری می اندازد. اما می توان گفت کسانی که فیلمهای متفاوت فرهنگی را می بینند دوست دارند که این طرح ادامه داشته باشند.
حاجی مشهدی تصریح کرد: آقای محمد درمنش سه دهه در سنمای ایران فعالیت داشته اند ودو دهه اول فعالیت سینمایی خودشان به عنوان فیلمبردار ومدیر تولید به فعالیت مشغول بودند و در دهه سوم هم بهکار فیلمسازی رو آوردند و تاکنون ۶ فیلم سینمایی ساخته اند که به نظرم فیلم «معبد جان» نسبت به دیگر آثا ایشان از اهمیت بالایی برخورداراست. چرا که آن را باباور وتفکر خاص خودشان ساخته اند .
وی ادامه داد: فيلم «معبد‌جان» در پی القای اين پيام است كه بين ايمان و خرافه فاصله بسيار است، چراكه خرافه نشئت گرفته از جهل است، اما ايمان بر پايه آگاهی استوار است و خرافه برداشتی ناقص از باورها است و چیزی که ما دراین فیلم می بینیم و به نوعی نشان دهنده برداشت و بهره‌برداری ناآگاهانه برخیها از دين است.
این منتقد تصریح کرد: در اين فيلم می‌بينيم كه افرادی چون سليمان نقشی كه رضا توكلی آن را بازی می‌كرد چگونه خود يا ناخودآگاه چنين تفكرات باطلی را ارائه می‌هند، هرچند در مقابل آن آدم‌هايی چون خليل (نقشی كه شهراد وثوقی آن را ايفا می‌كرد) هم هستند كه در مقابل جهل و خرافه به پا می‌خزند.
حاجی مشهدی یادآورشد: فیلم سينمايی «معبد جان»فیلمی شخصيت محور است، اما فيلمنامه به مخاطب اين امكان را نمی‌دهد كه از انگيزه قهرمان و ضد قهرمان فيلم آگاه شود و اين مسئله نقصانی است كه در تدريس فيلمنامه‌نويسی به آن اشاره می‌شود. درمجموع این فیلم می تواند در هر جایی داستان اش اتفاق بیافتد واین نشان دهند تیزهوشی کارگردان اش است.
در ادامه این نشست «محمد درمنش» هم اظهارداشت: من درابتدای ساخت این فیلم متوجه شدم كه مدير يكی از ادارات اوقاف شمال كشور درصدد است كه تعدادی درخت را كه به اشتباه در اذهان مردم مقدس شمرده می‌شود را قطع كند، عملی كه نتيجه لازم را به همراه نخواهد داشت.
وی ادامه داد: معتقدم كه در موضوعات اين چنينی نبايد برخورد فيزيكی كرد، بلكه روشنگری است كه می‌تواند جهل و خرافه را از بين برد و اين فيلم دغدغه ذهنی من بود، والا برای همه روشن است كه چنين آثاری جواب لازم را در گيشه نخواهد داد، اما اعتقاد دارم فيلمسازی رسالت ديگری هم برعهده دارد كه يكی از آنها روشنگری و راهنمايی مخاطب به سوی حق و حقانيت است.
درمنش تصریح کرد: در مجموع از ساخت این فیلم راضی هستم وامیداوارم که شرایط بهتری برای نمایش فیلمهای فرهنگی فراهم شود.
درادامه این نشست رضا توكلی بازيگر اين فيلم هم گفت: متأسفانه توجه به خرافه آگاهانه يا ناآگاهانه در برخی مناطق ديده می‌شود. اين خرافه نيز به اين دليل است كه كسی نبوده كه برای آنان روشنگری كند. فيلمی معبد جان می‌خواهد به اين مطالب بپردازد.
وی خاطرنشان كرد: برای من جای تأسف دارد كه در زمانی كه شاهديم چه فيلم‌هايی به اكران گسترده راه پيدا می‌كنند، فيلمی نظير «معبد جان» در طرح مخاطب خاص اكران می‌شود و مطبوعات هم از این گونه فیلمها حمایت کنند تا هنرمندان هم بتوانند ادامه حیات داشته باشند.
شکرخدا گودرزی بازیگر دیگر این فیلم هم طی سخنانی گفت: برای بار اول که آقای درمنش فیلمنامه این فیلم را به من دارند من از فیلم نامه ، موضوع و نقش خودم در این فیلم خوشم آمدوخوشحالم که دراین فیلم بازی داشتم ازطرفی خوشحالم که فیلمهای فرهنگی در غالب اکران فیلمهای خاص به نمایش در می آیند.
وی ادامه داد: متاسفانه در سینما وتلویزیون وتئاتر ما عمده آثار به دلیل نگاه تجاری که به آثار وجورد داردبه سمت تجاری وگلیشه شدن رفتند وباعث افت کیفی آثار در این سه عرصه شدند.از طرفی فیلمسازان ما هم مدام باید به دنیال تهیه کننده گان بروند تا آنها راضی شوند فیلم شان را تهیه کنند ویا اینکه به خارج از کشور برای ساخت فیلم مهاجرت کنند.


کد خبر: 37687

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdca0ine.49n0a15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com