معاون سابق رئیس سازمان سینمایی:
«مقاومت در برابر استکبار» محور همه موضوعات انقلابی است
13 مرداد 1393 ساعت 16:41
مهدی عظیمی میرآبادی در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: جشنواره فیلم مقاومت باید بر مبنای تولید طراحی شده باشد و جهت دهی جشنواره باید بر مبنای واقعی باشد تا براساس آن فیلم بسازیم.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت؛ مدیرعامل موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی با بیان اینکه فیلم ها باید از نظر محتوایی و کیفی مورد توجه قرار گیرند، افزود: جشنواره باید در دو عرصه فعال باشد ضمن اینکه در دوره هایی که برگزار می شود باید یک سیاست را دنبال کنند و کسانی را مورد تشویق قرار دهد که مطابق با اهداف جشنواره جلو می روند. اگر این دو مقوله مورد توجه قرار نگیرد تلاش های جشنواره بی ثمر خواهد بود.
تهیه کننده« سیب و سلما» خاطرنشان کرد: علی رغم زحماتی که دوستان برای جشنواره مقاومت می کشند اگر به این دو نکته توجه نشود جشنواره بیشتر تبلیغاتی می شود و نتیجه ای برای جامعه سینمایی در بر نخواهد داشت.
عظیمی با بیان اینکه تعداد جشنواره ها درکشور زیاد است خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم این جشنواره ها به طور موفق در کنار هم قرار گیرند باید قاعده مشخصی در یک پیکره قرار داشته باشند و متاسفانه این موضوع در جشنواره های کشور گم و تبدیل به حلقه مفقوده شده است البته در حوزه جشنواره ها، جایگاه جشنواره مقاومت و دفاع مقدس خیلی بهتر است.
معاون سابق رئیس سازمان سینمایی در ادامه افزود: جشنواره فیلم مقاومت باید بر اساس تصمیم درست، منطقی و همسو با شرایط و اهداف مورد توجه قرار گیرد و استراتژی ها تا جایی تغییر کند تا به نقطه مطلوب برسیم در غیر اینصورت تنها جشنواره ای برگزار شده که در آن آثار مورد ارزیابی قرار گرفته و عده ای دور هم جمع شده اند بنابراین باید دقت کرد تا از این موضوع پرهیز شود.
عظیمی میرابادی با بیان اینکه سینما موضوع پیچیده و حساسی است گفت: سینما یکی از موثرترین رسانه هاست و طبیعتا، قدرت های جهانی و استکباری با توجه به سینما اهداف خود آن را پیگیری می کنند و به جایگاه های قابل توجهی می رسند.
وی ادامه داد: در برخی کشورها سینما از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نقش تعیین کننده ای دارد اما در کشور ما متاسفانه به دلایل متعدد سینما مقوله ای است که نه تنها تاثیر مطلوب نداشته است بلکه حرکت رو به جلویی هم نداشته است.
معاون سابق رئیس سازمان سینمایی درباره ارزیابی عملکرد مدیران جشنواره نیز گفت: دبیران ۱۲ دوره قبل باید ببینند اهدافی که در دوره های قبلی نوشتند و بحث کردند آیا نسبت به این اهداف حرکت رو به جلویی داشتند که در اینصورت موفق بوده اند و در غیر اینصورت در برنامه هایشان باید تجدیدنظر کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اهداف جشنواره مقاومت این است تا میزان توجه روی موضوع را در جشنواره ارزیابی کنند و متوجه شوند که تا چه اندازه مطلوب بوده است و اینکه تا چه اندازه در جامعه سینمایی از نظر تولید فیلمنامه و نمایش موفق بوده ایم.
عظیمی میرابادی همچنین خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم مقاومت یک سینمای عام است که باید همواره متولیان و مسئولان همواره به آن نگاه مثبت داشته باشند.
معاون سابق فعالیت های سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی همچنین گفت: شاید به جرات به توان گفت که ماجرای انقلاب اسلامی و موضوع دفاع مقدس با قضیه عاشورا محور مشترکی دارند که آن محور مشترک مربوط به «مقاومت در برابر استکبار» است. حال می تواند این نشانه های استکبار، در افراد خودش را نشان دهد یا ممکن است در ساختارها و یا در دولت ها و حکومت ها تجلی پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در مورد سینمای دفاع مقدس، حرف زدن ساده نیست، افزود: اینکه بگوئیم مثلا این سینما به فلان مساله بستگی دارد و اگر این مساله درست شد پس سینمای دفاع مقدس هم درست می شود به عنوان مثال یک مقطعی بحث بود که چرا از فیلمهای دفاع مقدس پشتیبانی لازم نمی شود اما بعد دیدیم که از یک فیلمی نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان پشتیبانی نظامی شد اما خروجی آن خروجی نبود که بتواند مخاطبین حتی متوسطی را جذب کند لذا همیشه پشتیبانی، نتیجه اش به ساخت فیلم های خوب نمی انجامد.
وی با بیان اینکه فیلم هایی بودند که حمایت شدند و فیلمسازان مطرحی هم آنها را ساختند اما فیلم خوبی از آب درنیامدند تصریح کرد: برای ساخت یک فیلم خوب باید شرایط زیادی محقق شود و به همین دلیل است که فیلمسازی یک کارسخت و پرخطری در دنیا محسوب می شود.
عظیمی میرآبادی همچنین گفت: فیلمنامه یکی از عناصری است که باید مورد توجه قرار بگیرد اما عنصر دیگر، بحث سیاست گذاری درمورد سینمای دفاع مقدس و رابطه ارگانیک و منظم با نهادهایی است که در مورد سینمای دفاع مقدس تصمیم گیری می کنند که گاهی این تصمیم گیری ها با همدیگر هم در تضادند در حالی که باید با همدیگر هماهنگ باشند. از سوی دیگر باید منابع مالی منظم و معینی برای ساخت فیلم های دفاع مقدس تعریف شود و به گونه ای نباشد که برای یک فیلمی، حداقل بودجه هم داده نشود اما به یک فیلم دیگر، چند برابر هزینه داده شود لذا تعریف سینمای دفاع مقدس از الزامات برنامه ریزی کشور است که هنوز اتفاق نیفتاده و خیلی دیر شده است.
کد خبر: 73858
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcaaan0.49nem15kk4.html