جواد مزد آبادی در گفتگو با هنرنیوز:

تله فیلم «فریادهای خاموش» در راستای فیلم‌های سیاسی ساخته شده است

19 فروردين 1393 ساعت 10:46

کارگردان تله فیلم «فریادهای خاموش» گفت: این نخستین تله فیلم در طول تاریخ تلویزیون ایران است که در ۴ کشور تصویر برداری شده است و از کمترین عوامل تولید در خارج از کشور بهره‌مند بوده است.


گفت و گو از مجید معافی- جواد مزد آبادی کارگردان تله فیلم «فریادهای خاموش» که در روز ۱۳ فروردین از شبکه دوم با موضوع کشتار مسلمانان می‌انمار پخش شد در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد ساخت این تله فیلم افزود: این تله فیلم در راستای فیلم‌های سیاسی که چند مدتی است از سوی مدیریت رسانه ملی اعلام شده ساخته شده است که شاید به جرات می‌توان گفت که تله فیلم «فریادهای خاموش» اولین تله فیلم تلویزیون ایران است که در ۴ کشور تصویر برداری شده است واین امر، کار را برای ما به شدت سخت‌تر کرده بود. 

وی اضافه کرد: اگر چه پیش از این هم، تله فیلم‌هایی در کشورهای دیگر کار شده بود اما این تله فیلم‌ها معمولا در یک یا دو کشور ساخته شده بودند اما ما برای ساخت این تله فیلم به ۴ کشور مالزی، لائوس، می‌انمار و تایلند سفرکردیم آن هم در یک شرایط بسیار بحرانی و حساسیت برانگیزی که کشوری مثل می‌انمار با آن درگیر بود. چون هر لحظه امکان داشت گروه فیلمبرداری مورد حمله بودائیان افراطی قرار بگیرند. ما حتی شاهد تیراندازی مستقیم به گروه بودیم که خوشبختانه آسیبی به کسی نرسید. 

مزد آبادی تصریح کرد: اگر چه بحث نسل کشی مسلمانان فقط مربوط به کشور می‌انمار نیست و در کل دنیا هراز گاهی با این جنایات روبرو هستیم اما جا داشت که در مورد این موضوع حساس سیاسی و دینی، فیلمی ساخته شود. لذا ما در کنار ساخت یک فیلم مستند به نام «فریادهای روهینگیاه»، یک تله فیلم هم همزمان به نام «فریادهای خاموش» ساختیم. این درحالی بود که ما برای ساخت یک فیلم مستند به میانمار رفته بودیم اما خوشبختانه دامنه تحقیقات می‌دانی که راجع به این موضوع انجام داده بودیم خیلی زیاد بود و این امر، کمک خوبی برای ساخت فیلم مستند و تله فیلم بود. ولی ابهاماتی که برای ما در این مورد وجود داشت این بود که هیچ خبرنگاری؛ هیچ گزارش و خبری از این جنایات به بیرون مخابره نکرده بود و هیچکس نمی‌دانست که این نسل کشی به چه علتی است. 

کارگردان تله فیلم «فریادهای خاموش» یاد آور شد: با توجه به اینکه سفر به کشور میانمار کار خطرناکی بود ما مجبور شدیم با یک گروه کاملا محدود به این کشور برویم که برای ساخت این تله فیلم و فیلم مستند ما به ۴ کشور سفرکردیم و شاید این فیلم، رکوردار کمترین عوامل پشت صحنه یک تله فیلم درطول تاریخ تلویزیون هم باشد. ما این فیلم را با ۵ نفر که دو نفر آنان بازیگر فیلم بودند در کشور می‌انمار و سه کشور دیگر ساختیم. اگر چه در تهران برخی دیگر از بازیگران حرفه‌ای به جمع ما اضافه شدند اما ما تنها با ۵ نفر این تله فیلم را در این کشور‌ها ساختیم. من خودم علاوه برکارگردانی، تصویر برداری فیلم را هم برعهده داشتم. دستیار کارگردان نیز، کار صدابرداری را انجام می‌داد و یک نفر هم تولید کار را برعهده داشت واین فیلم با توجه به اینکه چهلمین کار من بود اما تجربه بسیار بزرگی برای من محسوب می‌شود. 

این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه اگر گروه همدل و هم قسم نبودند امکان ساخت این فیلم وجود نداشت اظهار داشت: ما دو سفر به کشور میانمار برای تولید این تله فیلم داشتیم که سفر دوم ما همزمان با سفر اوباما به کشور تایلند و میانمار بود لذا سخت گیریهای زیادی در فضای شهر نسبت به خبرنگاران و بویژه ایرانیان وجود داشت چرا که ما نیز در آن کشور به شکل و شمایل یک خبرنگار فعالیت می‌کردیم. حتی ما در فرودگاه بانکوک، ساعت‌ها توسط پلیس معطل شدیم تا به سوال‌های آنان که چرا شما همزمان با سفر اوباما وارد تایلند شده‌اید پاسخ دهیم. 

مزد آبادی گفت: متاسفانه تلویزیون در موضوعات سیاسی و فضاهای بحرانی، فعالیت کمی در عرصه تولید فیلم داشته و ساخت این نوع فیلم‌ها می‌تواند مسیر را بگشاید. ما سعی کردیم با ساخت تله فیلم «فریادهای خاموش» و فیلم مستند «فریادهای روهینگیاه» شناخت مردم ایران را نسبت به کشور میانمار و نسل کشی که در این کشور رخ داده است را افزایش دهیم. 

وی افزود: ما هنگامی که پلان‌های فیلم مستند را می‌گرفتیم بلافاصله برخی از پلان‌های تله فیلم را هم در‌‌ همان لوکیشن می‌گرفتیم اما سختی کار ما مربوط به جنگل‌ها و باتلاق‌های کشور لائوس بود. به طوری که راهنمای خارجی که همراه ما بود همواره به ما هشدار می‌داد تا مراقب کروکودیل‌ها و مارهای سمی در جنگل‌ها و باتلاق‌ها باشیم. این درحالی بود که من در‌‌ همان باتلاق‌ها نشسته بودم و مشغول نوشتن فیلمنامه برای تله فیلم بودم تا بتوانیم درآن فضا، تمام پلان‌های مورد نظر را ضبط کنیم. 

وی با بیان اینکه این کار تجربه جدیدی بود که کشف و شهود خاصی را برای من و گروه به همراه داشت اضافه کرد: هنگامی که از سفر برگشتیم و با توجه به راش‌ها و طراحی که برای فیلمنامه داشتیم سکانس‌های ایران را ضبط کردیم و از بازیگرانی مثل شهرام عبدلی، حسن اسدی و خانم حدیث تهرانی نیز استفاده کردیم. 

مزد آبادی با اشاره به سفر خانم اشتون به تهران یاد آور شد: هنگامی که خانم اشتون به ایران سفر کرده بود. بچه‌های جشنواره عمار تعدادی از فیلم‌هایی که در مورد ظلم و ستم امریکا به مسلمانان بود را به اوهدیه دادند تا آنان را ببیند که فیلم مستند «فریادهای روهینگیاه» هم یکی از این فیلم‌ها بود.


کد خبر: 70383

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcaeen0.49nwa15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com