مهرداد غفارزاده؛

تلاش کردم فیلم«گیرنده» از حواشی سیاسی به دور باشد

7 بهمن 1391 ساعت 14:00

مهرداد غفارزاده کارگردان فیلم«گیرنده» گفت: وقتی درباره نامه های مردم به رئیس جمهور صحبت می کنیم درباره جنبه های سیاسی آن هم باید بحث شود اما من تلاش کردم که فیلم سینمایی«گیرنده» از حواشی سیاسی به دور باشد تا در عوض بتوانم حرف های مد نظرم را بیان کنم.


به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی برنامه هفت سینمایی؛ نقد فیلم سینمایی «گیرنده» با حضور مهرداد غفارزاده کارگردان فیلم و مسعود فراستی منتقد برنامه بخش پایانی مجله تصویری هفت بود.

در ابتدا غفارزاده با بیان اینکه ایده فیلم را از خبر یکی از روزنامه ها گرفته است، عنوان کرد: وقتی درباره نامه های مردم به رئیس جمهور صحبت می کنیم درباره جنبه های سیاسی آن هم باید بحث شود اما من تلاش کردم که این فیلم از حواشی سیاسی به دور باشد تا در عوض بتوانم حرف های مد نظرم را بیان کنم. تا قبل از نمایش فیلم البته حرف و حدیث هایی وجود داشت که فیلم سیاسی است و قرار است از یک مقطع ریاست جمهوری ستایش کند که زمان اکران این حرف ها منتفی شد.

وی با توضیح چگونگی حضورش در عرصه فرهنگ با حضور در مسجد جواد الائمه ادامه داد: در مورد این فیلم قطعا محافظه کاری داشته ام ولی نه در حدی که به داستان صدمه بزند. فکر می کنید فضا به اندازه ای باز است که بتوان چنین چیز هایی را به راحتی مطرح کرد؟ اما من تلاش کردم حرف هایی را که می توانیم زد را در فیلم نشان دهم. اما معتقدم که نام بردن از اسم رئیس جمهور در یک فیلم نشان دهنده سیاسی بودن آن نیست.

غفارزاده افزود: فکر می کنم این سوژه را باید به همین شکل می نوشتم و اگر قرار بود همه خرده قصه ها به داستان اصلی برسد این چند پارگی بیشتر ارائه می شد. معتقد بودم که محور داستان باید حفظ شود و داستان های حاشیه ای در خلال آن روایت شود. دوره داستان نویسی در حال حاضر دوره ایجاز و اختصار است و مردم دوست دارند با یک کد به تصور مد نظر برسند. اگر مضمون نامه ها در فیلم مطرح می شد با یک نگاه سطحی روبرو می شدیم.

فراستی نیز در بخشی از نقد این فیلم عنوان کرد: قصه فیلم در حال حاضر بی بو و خاصیت شده و نامه هایی که قرار بود به رئیس جمهور برسد تشخص پیدا نکرده اند. بهتر بود بر کیلویی بودن نامه ها تاکید می شد. محافظه کاری در قصه نوشتن وارد شده که همین قضیه در فیلم سازی هم دست کارگردان را بسته است چون خط قصه در اصل سیاسی است. قصه فیلم به طرح تبدیل نشده و بیشتر خرده قصه های فردی روایت می شود که در خدمت ۱۵۰ کیلو نامه ای که قرار است به دست رئیس جمهور برسد نیستند.

وی افزود: ۸۰ درصد افراد فیلم حضور اضافی دارند و تعادل را برقرار نمی کنند اولین مشکل فیلم، فیلمنامه است که به اصل قضیه که رساندن نامه ها به رئیس جمهور است توجهی نمی کند. محتوا و خواسته های مردم نیز بیان نمی شود و لحن نامه ها هم مشخص نیست. این قصه اصلش باید کمدی می شد که نیست و حتی تبدیل به یک درام تند سیاسی اجتماعی جذاب هم نشده است. بنابراین در نهایت همه چیز نقض غرض می شود و موضع فیلمساز مشخص نیست.

در بخشی از صحبت های این دو گزارش مردمی درباره فیلم نیز پخش شد.
نظر سنجی برنامه نیز اختصاص به طرح این سئوال داشت که به نظر شما مهمترین شاخصه برپایی فیلم فجر کدام است که در پایان از میان گزینه های حضور فیلم های خوب، کشف فیلمسازان جدید، داوری های عادلانه، منظم بودن برنامه های جشنواره ، گزینه ۱ با بیش از ۵۶ درصد بیشترین رای را از آن خود کرد.


کد خبر: 53346

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcaienm.49ney15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com