یادداشتی بر نمایشگاه گروهی نقاشی؛

اندیشه های شرقی از دریچه هنر مدرن

2 خرداد 1390 ساعت 14:22


نمایشگاه گروهی نقاشی سجاد حبیبی، امیر جامه بزرگ و مریم هدایت پور در نگارخانه آثار به نمایش در آمد.
هنر از رنج آدمی زاده می شود و با دین در می آمیزد. در لباسی از فرهنگ، درتعامل با روح مخاطب است. این اندیشه هنگامی روشن خواهد شد که از دریچه روح هنرمند به این آثار بنگریم. آن گاه در خواهیم یافت که هنر فریادی است برآمده از جان هنرمند ، هدفی دارد به اندازه درک مخاطب و بی گمان دریچه ای تازه است به جهان والا.
اگر از جنبه ظاهر به این آثار بنگریم تفاوت نگاه این سه هنرمند را به جهان واقع به وضوح مشاهده می کنیم. دنیایی با ظاهری یکسان از دریچه ی نگاه هر هنرمند به گونه ای متفاوت رخ نمایی می کند. هنرمند نگاهی فردی به جهان واقع دارد و نکاتی را در شهود خویش ادراک می کند که از دید عموم پنهان مانده است. در نگرش هر یک ازین هنرمندان نیز نکته ای قابل مشاهده است که معرف نگرش فردی و عرفان شخصی هنرمند است.
ارتباط اندیشه های هنرمند معاصر با مقوله رنگ چیزی فراتر از اندیشه هنرمند غربی است. با علم به این نکته که فراسوی اندیشه هنرمند شرقی به رنگ، فلسفه ای است که از عرفان مذهبی و اعتقاد انسان شرقی مایه می گیرد.
این گونه نگرش در آثار سجاد حبیبی به وضوح قابل مشاهده است. نگرش خالص و ساده گرای انسان شرقی با نقطه نظر او در این امر که « انسان نه در کنار طبیعت که جزئی از آن است» در نقاشی های وی مشهود است. این اندیشه، در هم کناری با اتفاق، اثری دلپذیر به همراه داشته است. اگرچه در این میان نقصانی حاصل از کم تجربگی دیده می شود، تعامل مثبت این اندیشه تصویری، با خلوص ذهن پویای هنرمند بسیار اثرگذار است. در این جا هنرمند به دنبال نمادهای متفاوت و رنگارنگ زندگی معاصر نیست، بلکه به چیزی فراتر از واقع می اندیشد. طبیعت را به کناری می نهد و وضوح خیال و عرفان را به تصویر می کشد. در چنین بازتابی می توان نوعی تمرکز و شهود را به نظاره نشست.
در آثار امیر جامه بزرگ، نوعی نگاه فردی از ابهام به وضوح پیداست. کاوش های ضمیر نا خود آگاه هنرمند در خویشتن خویش و در چالش با تیرگی های جهان واقع، و بازنمود نگرانی های وی در برخورد با دنیای معاصر. این نگرش گرچه از نوعی ذهنیت عمیق مایه می گیرد، برخوردی شهودی با رنگ و نقش را رقم می زند و بیننده را به ابهامی ژرف فرا می خواند. تلخی تکرار در روزهای کسل کننده زمستانی و نفوذ رنگ های خاکستری در لایه های درونی ذهن مخاطب اثری عمیق، دارد. در آثار او ذهنیتی برگرفته از سنت دیده می شود که نقطه قوت آثار اوست. استفاده از نقوش اصیل و باستانی ایرانی که برگرفته از اندیشه ژرف نیاکانی مان را یادآوری می کند. هنر او از واقع مایه می گیرد، لیکن خیال را به تصویر می کشد.
در گستره متنوع گونه های پرداخت تصاویر در میان هنرمندان، آثار مریم هدایت پور به گونه ای نگارگری می ماند. می توان رد پای سنت های تصویری کهن ایران را در این آثار به وضوح مشاهده کرد. پرداختی دقیق و با ظرافت از یک تصویر ذهنی.
مجموعاً آثار هنرمندان، در این نمایشگاه تجمع باورهای گوناگون هنرمندان جوانی است که در چنین مجموعه ای گرد هم آمدند و هدف آن ها دست یابی به پاسخ های مشترک با مخاطبان خویش است.

مینا عبدی


کد خبر: 27516

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcaimnu.49n0615kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com