نگاهی گذرا به مجموعه آثار «آرشالویس آقایان» هنرمند ارمنی تبار؛
بازنمایی خاطره های «ارمنستان» به زبان رنگ و نقش
8 اسفند 1389 ساعت 14:12
نمایشگاهی از مجموعه آثار «آرشالویس آقایان» هنرمند ارمنی تبار ، عضو انجمن نقاشان ارمنستان از بیستوشش بهمن لغایت پنجم اسفندماه از ساعت 10 الی 19در نگارخانه صبا در حال برگزاری است.
«آرشالویس آقایان» متولد ایران است و پس از مهاجرت به ارمنستان به عضویت انجمن نقاشان ارمنستان درآمد. وی همچنین از پایه گذاران انجمن فرهنگی ارامنه مهاجر از ایران بوده است.
این نمایشگاه شامل حدود ۷۰ اثر در قالب طراحی و نقاشی با رنگ و روغن است در نگارخانه خیالنو در معرض دید علاقمندان قرار گرفتهاست. در مجموع آثار این نمایشگاه با فضایی شفاف خالص و ساده، حسی از نگاه کودکانه را به بیننده القا میکند. در این فضاها بازنمایی و پرداخت ساده شده طبیعت و رئالیسم فرم و فضا به وضوح پیداست.
در آثار او رنگهای شفاف و خلوص پرداخت صحنههای عامیانه گواه بر این موضوع است که صداقت پرداخت وقایع بخش لاینفک آثار اوست. نگاه تیزبین این هنرمند از اتفاقاتی پرده برمیدارد که در اطراف او به وقوع میپیوندد. فرمهای ساده، واضح و بدون اغراق او تنها بیانگر فرهنگ محیط زندگی هستند و روایت صادقانه گواهی بر این مدعاست که هنرمند در پی اغراق و کجنمایی واقعیت نیست، و تنها پردازش خلاصه شده از محیط است که با نگاهی سادهشده به نمایش درآمده است و میتوان گفت این تصاویر برگردان افکاری است که عمدتاً به تاریخ، فرهنگ و سنت های ارمنستان، فضاهای اجتماعی، بومی و مردم شناسی محلی این دیار متمركز ساخته است.
فرم ها بدون بُعد نمایی یکدست و براق را به هم میآمیزد و خاطراتی را ثبت میکند که در آنها کمتر نگرانی، خلل، اغتشاش و خشم به چشم میخورد. بازنمایی صادقانه اتفاقات بدون استفاده از زاویههای گنگ بیانگر اثرپذیری او از هنرمندان سده نوزدهم و بیستم در اروپا است.
در پرداخت نور در فضاها تأثیر هنرمندان امپرسیونیسم و پستامپرسیونیسم همچون «مونه» و «سزان» را به وضوح میتوان یافت.
استفاده از رنگهای شفاف و بدون تیرگی، سیاهی و ابهام او به روشنی گویای محیطی شاد و شاعرانه است که به نوعی برگرفته از عقیده هنرمندان سده نوزدهم اروپا از جمله «ژرژسورا» و «سینایاک» در قالب امپرسیونیسم است.
دریافتگری یا امپرسیونیسم شیوه هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور فرانسه در نیمه دوم سده نوزدهم بود. این شیوه مبتنی است بر نشان دادن دریافت و برداشت مستقیم هنرمند از دیدههای زودگذر با به کار بردن لخته رنگهای تجزیه شده و تابناک برای نمایش لرزشهای نور خورشید. در این روش اصول مکتبی طراحی دقیق و سایه روشن کاری و ژرفانمایی (پرسپکتیو) فنی و ترکیب بندی متعادل و معمارانه رعایت نمیشود.
شیوه دریافتگری به عنوان انجمنی خصوصی از سوی گروهی از هنرمندان ساکن پاریس آغاز شد . در این سبک نقاشان از ضربات «شکسته» و کوتاه قلم مو آغشته به رنگهای خالص و بدون مخلوط به جای ترکیبهای ظریف رنگها استفاده میکنند. آنها در نقاشی صحنههای زندگی مدرن در عوض جزئیات، تأثیرات کلی واضح را نشان میدهند. این تأثیرات در آثار او به خوبی نمایان است.
همچنین عدم واقع گرایی در رنگپردازی تصاویر او نزدیکی واضح به آثار هنرمندان فوویسم همچون هانری ماتیس، آندره درن دارد. عنصر رنگ در آثار نقاشان پيشگام قرن بيستم بويي فردي و شخصي گرفت. از مهم ترين دستاورد فوويستها استقلال رنگ و فرم در آثارشان بود.
در این مجموعه هنرمند خیالپردازی را کنار میگذارد و با نهایت وفاداری به تقلید واقعیت میپردازد، اما دغدغهای برای پرداخت جزئیات در آثار مشهود نیست. تقلید در طراحیهای او کمرنگتر میشود و با خیال درمیآمیزد.
مینا عبدی
کد خبر: 24276
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcaiunu.49ny015kk4.html