شفیع آقا محمدیان در گفتگو با هنرنیوز:

شرایط برای تاثیرگذاری فیلم‌های دفاع مقدس دشوار است

5 مهر 1393 ساعت 10:52

یک کارگردان سینمای ایران گفت: وقتی فیلم های دفاع مقدس با سختی تولید و با مشکلات زیادی اکران می شوند دیگر نمی توان خیلی روی این گونه فیلمها امیدوار بود که در آینده نقش اساسی در تولید ژانر دفاع مقدس داشته باشند.


شفیع آقا محمدیان کارگردان سینما و مسئول سابق سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد سینمای دفاع مقدس افزود: معتقدم باید فیلم های دفاع مقدس ما همزمان که در داخل کشور اکران می شوند باید در خارج از کشور هم دیده شوند اگر اینگونه باشد می توانیم مدعی باشیم که ایران توانسته است ژانر دفاع مقدس را که برگرفته از مکتب انسان سازی است را در دنیا مطرح کند.
وی اضافه کرد: برخی از فیلمسازان غیر ایرانی در مورد مستندهای شهید آوینی معتقدند این مستند ها، مستند واقعی هستند. این درحالی است که ما در مورد سینمای مستند هم، کوتاهی کردیم و این سینما که می رفت با فیلم های شهید آوینی در جهان مطرح شود به دلیل عدم استمرار، ابتر ماند و رها شد.
این کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس نیازمند به آسیب شناسی است ادامه داد: باید کارشناسان به دور هم جمع شوند و این مساله را آسیب شناسی کنند و این آسیب شناسایی نباید به صورت مقطعی باشد اگر مقطعی نباشد آنگاه است که می توان گفت فیلمسازان ما نسبت به شهدا و دفاع مقدس ادای دین کردند.
مدیر عامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصریح کرد: با وجودی که بسیاری از فیلمسازان عرصه دفاع مقدس از عدم سرمایه گذاری در فیلم های دفاع مقدس گلایه دارند اما باز هم این نوع فیلم ها را به عنوان یک ژانر قبول دارند. لذا مسئولین فرهنگی که دغدغه فیلم های دفاع مقدس را دارند باید دست به دست هم بدهند و با سیاست گذاریهای جدیدتر این ژانر را که هم اکنون شرایط برای ادامه حیات آن خیلی مناسب نیست را تقویت کنند و خوشحالیم که جشنواره فیلم مقاومت به سمت تقویت این ژانر گام بر داشته است.
شفیع آقا محمدیان یاد آور شد: باید بپذیریم که دفاع مقدس فقط منحصر به کشور ما نیست و کشورهای دیگری هم هستند که چنین شرایطی را تجربه کردند. لذا این ژانر می تواند یک ژانر فراگیر در دنیا شود - چه در نوع فیلم های مستند و چه در نوع فیلم های داستانی و حتی در تاتر – بنابراین باید برای همه گیر شدن این ژانر در دنیا تلاش کنیم که یکی از راههای آن اکران فیلم های دفاع مقدس در کشورهای مختلف است.
این سینماگر گفت: معمولا یکی از اهداف جشنواره ها در دنیا ترسیم خط فکری برای سالهای بعدی است تا بتوانند بر اساس آن خط فکری، تولید فیلم های خود را مدیریت کنند.اما ما متاسفانه در سینمای دفاع مقدس دارای مشکلات زیادی هستیم و تا زمانی که نتوانیم چنین فضایی را برای این نوع سینما ایجاد کنیم جشنواره های ما ابتر برگزار می شوند. من نمی دانم که آیا جشنواره فیلم مقاومت، سازکاری را اندیشیده است تا یک خط فکری ایجاد کند به طوری که برای سال آینده مثلا تولید ۱۰ فیلم در حوزه دفاع مقدس داشته باشد یا خیر؟ یا اینکه آیا ما در سالهای گذشته توانسته ایم چندین فیلم شاخص دفاع مقدس تولید کنیم که الان به آنان تکیه کنیم؟ پاسخ من به این سوال منفی است.
به گفته این کارگردان سینمای ایران ، برگزاری جشنواره فیلم مقاومت این حُسن را داشته است که تولید فیلم های دفاع مقدس را همواره در سطح کشور زنده نگه داشته است.
وی با اشاره به فیلم های تولید شده در حوزه دفاع مقدس افزود: متاسفانه این فیلم ها با وجودی که به سختی تولید می شوند اما از شرایط اکران خوبی برخوردار نیستند این درحالی است که ما باید تلاش کنیم به عنوان خالق این ژانر در دنیا، این نوع فیلم ها را به جهانیان معرفی کنیم. اما در عوض فیلم های دیگری از ایران آن هم با مضامینی که باب دل خارجی ها است در مجامع بین المللی مطرح می شوند لذا باید جشنواره فیلم دفاع مقدس تلاش کند تا این فیلم ها به مسیر اصلی خودشان برگردد.
کارگردان فیلم سینمایی « راننده سفیر» اضافه کرد: باید سیاستگذاران فرهنگی بویژه دست اندرکاران جشنواره فیلم دفاع مقدس علاوه بر توجه به تولید فیلم های دفاع مقدس به فکر تربیت نیرو در این زمینه هم باشند اگر شاهد این رویداد باشیم آنگاه است که می توانیم بگوئیم که جشنواره، رسالت اصلی خودش را انجام داده است وگرنه در جا زده است. وقتی یک فیلم دفاع مقدس با سختی تولید و اکران می شود نمی توان خیلی روی این گونه فیلمها امیدوار بود که در آینده نقش اساسی در تولید ژانر دفاع مقدس داشته باشند.


کد خبر: 75045

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcamwn0.49nmy15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com