محمدرضاعرب ؛

جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران نیاز به دبیرخانه ثابت دارد

30 ارديبهشت 1391 ساعت 13:13

محمدرضا عرب کارگردان سینما گفت: توليد آثارسينمايي و ویدیویی بخش زيادي اش در جشنواره ها تجلي مي يابند و جشنواره ها، مضاف براينكه ويترين و قاب فرهنگي جامعه هستند كمک مي كنند به ارتقای نگاه سطح فكري اقشارمختلف جامعه و حرکت آن در مسیری رو به بالاست.


به گزارش هنرنیوز ؛ محمدرضا عرب در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران با بیان این مطلب افزود: این در حالی است که فرصت جشنواره و رقابت در آن، فضایی است سازندگان فیلم ها را مجاب مي كند كه به شكل دقيق تري آثارشان را توليد كنند.
وی ادامه داد: جشنواره ها به نظر من کارکرد دوسويه دارند. يك سوی این کارکرد معطوف به توليدكنندگان آثارهنري است و سوي ديگر، مخاطبين اين آثار. براي همين وجود اين جشنواره ها در هرجامعه ايي توسعه فرهنگي و هنري واجتماعي را به دنبال دارد.
این فیلمساز با بیان اینکه مستقل شدن بخش ويديويي از جشنواره فجر اتفاق خوبي است به شرطی که تداوم پیدا کند خاطرنشان ساخت: فیلم های مستند هم،زمانی مستقل شد و برگشت به فجر يعني جشنواره فجركه امسال سال سي ام اش است يك جشنواره سي ساله است و ديگر نبايد آزمون و خطا بكند.
وی اضافه کرد: اساسا بودن فیلم ویدیو یا کوتاه و مستند در جشنواره فجر يك مزيت دارد و نبودنشان هم مزيت هاي ديگري دارد. اينكه اساسا، اين جشنواره ها مستقل مي شود خود توليدكنندگان آثار جدي تر به آثارشان نگاه مي كنند.
عرب اظهار داشت: من برگزاری جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران را به فال نيك مي گيرم و معتقدم اين بخش ها همه بايد از فجر جدا شوند، مستقل شوند و روي پاي خودشان بایستند، دبيرخانه ثابت و بودجه ثابت داشته باشد.
وی افزود: وقتي مي گویيم توليد آثارويديويي، متاسفانه، همه ياد تله فيلم هاي می افتند بعد از ظهرها، فقط براي روي آنتن رفتن ساخته شدند با متر و معيارهاي پخش. ولی، وقتي جشنواره ايي مستقل و متمرکز برایش برگزار گردد، طبيعتا، توليدكنندگان اين آثار با شناسنامه بهتري اين آثار را توليد خواهند كرد.
این کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه جشنواره فیلم ویدیویی تهران بايد دبيرخانه ثابت داشته باشد و به صورت مستمر و جدي برگزارشود و يك ساله نباشد و تداوم داشته باشد و بتواند روي پاي خودش بایستد. تاکید کرد: هر نوع جشنواره و رويداد فرهنگي به ارتقای سطح فرهنگي وهنري جامعه كمك مي كند ولي اينكه ما در اين آثار ببينيم كدام انها مناسب اكران هست و آن را اكران بكنيم خيلي موافق نيستم چون فكرمي كنم يك كارگردان فيلم بلند سينمايي از ابتداي امر مي داند فيلمش براي پرده سينماست يا نمايش خانگي يا شبكه هاي تلويزیوني.

وی معتقد است جشنواره نمي تواند تعيين كننده باشد كه اين فيلم مي تواند روي پرده برود يا نه. خود تهيه كننده، فيلم نامه نويس و كارگردان كه در واژگان من به اين سه نفر مي گويم فيلم ساز، اينها، هستند كه تكيلف خودشان را روشن مي كنند كه اساسا براي چه نوع مخاطبي فيلم مي سازند.
عرب با اشاره به لزوم برخورداری جشنواره از يك دبيرخانه ثابت و جدي و يك دبير ثابت اضافه کرد: من اعتقاد ندارم دبيرجشنواره تغيير كند. دبيرها بايد ثابت باشند. كار جشنواره كار طولاني و زمان بر و پرانرژي است. فكر نمي كنم هيچ دبيري زودتر از ده سال در دنيا از جشنواره اش نتيجه گرفته باشد.
شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران از ۲۸ خرداد تا ۲ تیر به همت موسسه رسانه های تصویری با همکاری سازمان سینمایی کشور و به دبیری محمدرضا عباسیان برگزار می شود.
متن اين مطلب در سايت جشنواره به ادرس www.tivff.comمنتشر مي شود.


کد خبر: 41015

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcamwny.49n6615kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com