خشایار الوند در گفتگو با هنرنیوز:

دو قسمت از مجموعه «پایتخت» نوشته شده است

9 آذر 1392 ساعت 11:59

خشایار الوند گفت: دو قسمت از نگارش مجموعه« پایتخت» به پایان رسیده است و با تکمیل شدن پنج قسمت از آن کار را کلید می زنیم.


خشایار الوند در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که چرا در کار‌های طنز زن‌ها محور داستان نیستند؛ گفت: در کارهای طنز شخصیت‌ پردازی نداریم که حالا بخواهیم در مورد ابعاد آن حرف بزنیم. در کار‌های طنز بیشتر نقش‌ها در حد تیپ هستند. مواردی که باید بیشتر رعایت کنیم در هنگام نوشتن برای کتاراکتر یک خانم بسیار بیشتر است از آقایان. در طنز چون نویسنده مجبور است برای خنداندن مخاطب نقش‌ها را در موقعیت‌های ناجوری قرار بدهد که در مورد خانم‌ها باید موارد زیادی را رعایت کنیم. طبیعاتاً خانم‌ها در یک فضایی که به این شکل است در محوریت فیلم قرار نمی‌گیرند اما در نقش‌های فرعی راحت‌تر می‌شود کار کرد. وی در ارتباط با نوع متن مجموعه «پایتخت» گفت: اما در مجموعه پایتخت که مشغول نوشتن متن آن هم هستیم کمی جریان متفاوت است. در آنجا ما یک خانواده تشکیل دادیم. سعی شده است با توجه به فضای طنز کار کاراکتر‌ها به شخصیت تبدیل شوند. زن قصه ما تا حدود زیادی به شخصیت نزدیک است اما باز هم محرک داستان است نه اینکه در راس قرار بگیرد. در مجموع زن‌ها در کار‌های طنز می‌توانند عامل محرک قهرمان باشند اما اینکه بتواند کار را به تنهایی جلو ببرند و در راس قرار بگیرند کمی مشکل است.

وی در ادامه گفت: نه اینکه ممیزی وجود داشته باشد در مجموع در فرهنگ ما هم یک چیز‌هایی وجود دارد که ما خیلی از شوخی‌ها را نمی‌توانیم با جنس زن انجام دهیم. مثالی بزنم شما فکر کنید در یک صحنه اگر قرار باشد یک کیک به صورت خانمی برخورد کند قبل آن باید ده کیک به صورت آقا برخورد کند تا در ‌‌نهایت آن اتفاق بیافتد. البته این یک مثال ساده دم دستی بود که زدم منظورم این است که حساسیت‌ها بالا است.

الوند در ارتباط با فضای کارهای درام این گونه توضیح داد: البته که در کار‌های درام و جدی دستمان باز‌تر است و بیشتر می‌توان روی کاراکترهایی که مربوط به خانم‌ها می‌شود کار کرد. البته این نکته را باید بگویم خانم‌هایی که به عنوان کارگردان وارد این حوزه شدند به قدری از زاویه فمنیستی به مرد‌ها و دنیا نگاه کرده‌اند که در واقع فیلم‌های زن محور ما تبدیل شدند به یک سری فیلم فحش محور به مرد‌ها. این کارگردانان هم به اشتباه نتوانستند فیلم‌های زن محور را در جامعه به درستی جا بیاندازند.

این هنرمند افزود: ما باید یاد آور بشویم تا زمانی که خانم‌ها در جامعه کمرنگ باشند و مسئولیت‌های مهم را به عهده نگیرند نمی‌شود در سینما هم خیلی به آن‌ها پرداخت. وقتی حقوق زن‌ها به درستی رعایت نمی‌شود وقتی در دولت یک جامعه زن‌ها مسئولیت‌های مهمی ندارند همه این‌ها تاثیراتش را سینما می‌گذارد. با این همه وعده و وعید اعتدال باز هم در کابینه دولت رعایت نشده است. در جامعه هم همین طور است. زن وقتی در اجتماع محوریتی ندارد معلوم است که در قصه هم نمی‌تواند خیلی جایگاه خاصی داشته باشد. ابتدا یک اتفاقی باید در جامعه بیافتد و بعد آن اتفاق در هنرمند و آثارش تاثیر بگذارد.

نویسنده فیلم سینمایی «کیش و مات» در ارتباط با گفتن حقیقت در فیلم نامه‌ها گفت: گزارش واقعیت که هنری نیست و این احتمالاً بیشتر کار مستند ساز است. اما اگر حقیقت را بتوانیم در فیلم نامه‌ها بیاوریم کار مهم و درستی کرده‌ایم. اینکه چرا نمی‌توانیم، بحث دیگری است، که باید دلیلش را در یک جلسه کار‌شناسی بررسی کنیم. سینما هنر گرانی است که باید به بازگشت سرمایه فکر کرد. یک بخشی از موضوعات فیلم نامه به تقاضایی که در جامعه وجود دارد برمیگردد. فیلم نامه نویس باید توجه کند که دغدغه مردم و جامعه چیست.

وی در ارتباط با دولتی بودن سینما گفت: سینمای ما در ظاهر خصوصی است اما در کل دولتی است و دولت حمایت می‌کند و در قبال این حمایت‌ها خاصه‌هایی را هم دارد، که این خاصه‌ها ممکن است فیلم نامه نویس را از مسیر خودش دور کند. اما اگر حمایت‌ها به درستی انجام شود قطعاً موجب رشد سینما می‌شود اتفاقی که تقریباً در دهه هفتاد افتاد. شما فکر کنید که بیست نفر بروند جلوی سینما و فیلمی را پایین بیاورند و بدون توجه به نظر هفتاد میلیون نفر دیگر که این فیلم را می‌بینند و دوست دارند و یا اینکه حوزه هنری به عنوان جایی که یک جانبه تصمیم می‌گیرد و فیلم‌هایی را که دوست ندارد اکران نمی‌کند فیلم‌هایی که از وزارت مجوز دارند و جالب است که خود ارشاد هم نمی‌تواند کاری کند.

وی در ادامه افزود: خوب همه این نا‌هماهنگی‌ها موجب از بین رفتن سینما و مخاطبانش می‌شود. سرمایه گذاران هم از سینما فراری می‌شوند و دیگر به آن به یک صنعت پول ساز نگاه نمی‌شود. سرمایه گذار اگر نعل بکی بخرد بعد از یک سال سود بیشتری می‌برد تا اینکه بیاید در سینما سرمایه گذاری کند. بنابراین در این سینمای جهان سومی که سر سالن، پروانه نمایش، اکران و خیلی چیز‌های دیگر باید بجنگی بیش از این انتظار نمی‌رود.

الوند در ارتباط با نگارش مجموعه «پایتخت» گفت: در حال حاضر مشغول به نگارش کار مجموعه «شوخی کردم» هستم و همچنین «پایتخت» که با محسن تنابده تا به امروز دو قسمت از کار را نوشتیم. اما به دلیل این که همزمان من و محسن تنابنده سر چند تا کار هستیم. قرار گذاشتن برای اینکه یک جا جمع بشویم برایمان سخت است. اگر تعداد قسمت‌‌هایمان به پنج عدد برسد کار را کلید می‌زنیم. نحوه نگارش و موضوع به نوعی است که اگر شرایط برای حضور در ترکیه فراهم شود ادامه قصه را در آنجا پیش می‌ببریم


کد خبر: 66379

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcaoeni.49ni015kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com