مینو فرشچی در گفتگو با هنرنیوز:
تلویزیون مَحرَم خانوادههای ایرانی است؟!
11 دی 1392 ساعت 10:29
یک فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون گفت: من نمیدانم عدد ۱۳ برای سریالهای ۱۳ قسمتی از کجا وارد تلویزیون شده است چون این سریالها اگر هفتگی پخش شوند تنها برای یک فصل از سال کافی هستند درحالی که بینندگان تلویزیون با سریالهای طولانی مدت که به صورت روزانه پخش میشوند بهتر میتوانند ارتباط برقرار کنند.
مینو فرشچی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد بضاعت فیلمنامه نویسان ایرانی برای نگارش فیلمنامههای طولانی مدت افزود: نباید به هیچ عنوان در توانمندی فیلمنامه نویسان ایرانی برای نگارش سریالهای بالای ۱۰۰ قسمتی شک کنید. چون اکثر فیلمنامه نویسان ایرانی، تمام اصول فیلمنامه نویسی را به خوبی بلدند و اغلب آدمهای حساسی هستند که دردهای جامعه را بخوبی درک میکنند. اما اشکال کار این است که در مسیری که باید فیلمنامه نویسان، آثارشان را به تلویزیون برسانند قدری پیچ و خَم اضافی وجود دارد که میبایستی برطرف شود.
فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «کاغذ بیخط» اضافه کرد: در نشست هم اندیشی بین معاون سیما با فیلمنامه نویسان کشور، آقای دارابی از ساخته شدن سریالهای ۱۰۰ قسمتی برای تلویزیون خبر دادند. لذا من امیدوارم این حرفهایی که ایشان در مورد نگارش سریالهای طولانی مدت اعلام کردند جامعه عمل بپوشاند و ما بزودی شاهد نگارش و ساخت چنین سریالهایی باشیم.
این بانوی فیلمنامه نویس با اشاره به پخش سریالهای شبکههای فارسی زبان ماهواره ادامه داد: باید بپذیریم که تلویزیون مَحرَم خانوادههای ایرانی است. بنابراین اگر تلویزیون بتواند سریالهای طولانی و جذابی را تولید کند حتما تماشاگران ایرانی عوض اینکه تصاویر مخرب شبکههای فارسی زبان ماهواره را ببینند به سمت سریالهای ایرانی جذب خواهند شد.
نویسنده سریال «شمسی و مادام» تصریح کرد: اگر از مضامین قوی و نویسندگان خوب استفاده شود حتما سریالهای طولانی مدت ایرانی هم میتوانند مورد استقبال تماشاگران تلویزیون قرار بگیرند. حتی معتقدم سریالها میتوانند به گونهای نوشته شوند که سالها ادامه داشته باشند یعنی به صورت دنباله دار ساخته شوند به طوری که بازیگری وارد سریال شود یا از سریال خارج شود به شکلی که مردم با سریالها زندگی کنند و تماشاگران با این سریالها بزرگ شوند.
مینو فرشچی با اشاره به ساخت سریالهای ۱۳ قسمتی تلویزیون اظهار داشت: من نمیدانم عدد ۱۳ برای سریالهای ۱۳ قسمتی از کجا وارد تلویزیون شده است. چون این سریال اگر هفتگی پخش شود تنها برای یک فصل از سال کافی است درحالی که بینندگان تلویزیون با سریالهای طولانی مدت که به صورت روزانه پخش میشوند بهتر میتوانند ارتباط برقرارکنند و این کار شدنی است.
نویسنده سریال «بدون شرح» با بیان اینکه نگارش سریالهای ۱۰۰ قسمتی و حتی بیشتر میتواند بینندگان را جذب کند گفت: هم اکنون من با چند نفر از دیگر فیلمنامه نویسان کشور، مجموعهای را طرحی کردیم که مملو از ماجراهای علمی – تخیلی است که میتواند صدها قسمت باشد که ما درحال حاضر توانستیم ۲۰۰ خلاصه قسمت آن را طراحی کنیم. اگر این مجموعه مورد توجه تلویزیون قرار بگیرد و ساخته شود بیشک میتواند مخاطبین زیادی را جذب کند.
این فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون یاد آور شد: البته ناگفته نماند که حتما نویسندگان سریالهای طولانی مدت باید مشاورههایی برای نگارش فیلمنامههای خود داشته باشند. ضمن اینکه باید این نوع فیلمنامهها به صورت گروهی نوشته شوند. نویسندگان بسیار کمی وجود دارند که بتوانند یک موضوع را به تنهایی آن هم به صورت سریالهای طولانی بنویسند. بنابراین اگر نگارش این فیلمنامهها، گروهی کار شوند به گونهای که قسمتها و قصههای آن استخراج شوند؛ کار میتواند به صورت دنباله دار نوشته شود. ما سریالهای مشابهای با محور طنز مثل سریال «بدون شرح» که تصورمی کنم اولین طنز طولانی تلویزیون بود داشتیم که خوشبختانه خیلی هم مورد استقبال مردم قرار گرفت. این سریال ماحصل یک کار گروهی بود. من هیچ وقت تجربه نگارش این سریال را فراموش نمیکنم. چون کاراکترهای این سریال به صورت گروهی از قبل طراحی شده بودند. بنابراین هر نویسندهای با توجه بهشناختی که از کاراکترها داشت قصهای جذاب و زیبا مینوشت که بلافاصله ساخته و پخش میشد. من خودم حدود ۲۵ قسمت آن را نوشتم.
نویسنده سریال «تعطیلات خوش بگذره» افزود: اگر تلویزیون برنامه ریزی درستی داشته باشد حتما خواهد توانست ساخت سریالهای بالای ۱۰۰ قسمتی را با موفقیت پشت سر بگذارد. تلویزیون مسئول سرگرم کردن مثبت مردم است نه اینکه فقط پند و اندرز بدهد.
کد خبر: 67459
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcaoyni.49n0m15kk4.html