ابراهیم اصغری:

برای تقویت سینمای مقاومت نباید تنها به برگزاری جشنواره بسنده شود

24 اسفند 1401 ساعت 10:32


ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما همزمان با برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: جشنواره فیلم مقاومت ویترین نهادهای نظامی است از این رو آن ها برای تقویت این حوزه نباید تنها به برگزاری جشنواره بسنده کنند و لازم است تدبیر جدی برای تولید و اکران این آثار نیز داشته باشند!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اشنوگل» و «تک تیرانداز» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: به عنوان نمونه هزینه استفاده از امکانات شهرک سینمایی دفاع مقدس بسیار بالا است و متولیان درخواست بودجه زیادی می کنند! گاهی این مطالبات آن ها آنقدر زیاد است که سازندگان فیلم ها ترجیح می دهند به جای کرایه برخی لوازم و تجهیزات، هرآنچه را می خواهند از بازار خریداری کنند چون فاکتورهای شهرک سینمایی دفاع مقدس بسیار بالا است و باید برای حمایت از سینماگران دغدغه مند حوزه مقاومت و دفاع مقدس این هزینه ها کاهش پیدا کرده و یا کلا از بین برود.

وی ادامه داد: بی تردید جشنواره فیلم مقاومت و دفاع مقدس جشنواره خوبی است و تأثیرات مثبتی دارد و تجلی بخش فیلم های مقاومت در داخل و خارج از کشور است اما این جشنواره در روند تولید سینمای دفاع مقدس و ارتقای سطح کیفی فیلم های دفاع مقدس به تنهایی اثرگذار نیست. ما برای تقویت سینمای مقاومت و دفاع مقدس به دو نکته مهم نیازمندیم؛ یک اینکه این جشنواره با توجه به اینکه به نیروهای مسلح وابسته است باید دسترسی فیلمسازان و تهیه کنندگان و عوامل سینما به تجهیزات نظامی مورد نیاز فیلم های دفاع مقدس آسان شود و این بخش را به لحاظ مالی ساپورت کنند. یکی از مشکلات تولید فیلم های دفاع مقدس و پاشنه آشیل آن بخش های نظامی است که باید از سینما حمایت کنند.

این سینماگر با بیان اینکه هزینه های گزاف تولید فیلم های دفاع مقدس و مقاومت امروز این به عهده تهیه کنندگان افتاده اظهار داشت: در اساسنامه ای که برای حمایت و صیانت از سینمای دفاع مقدس و مقاومت موجود است جایی مثل شهرک دفاع مقدس که احداث شده باید حمایت گر فیلمسازان این حوزه باشد اما متأسفانه در حال حاضر این روند معکوس شده است.

اصغری خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که تجهیزات تولید فیلم های سینمایی بسیار فرسوده و کهنه و از کار افتاده شده اند و این کار را برای فیلمسازان این حوزه سخت می کند و هزینه ها را افزایش می دهد و باعث افزایش روزهای فیلمبرداری می شود. به عنوان مثال کاری که طبق برنامه ریزی ۳ روز باید فیلمبردرای داشته باشد به حدود ۳ برابر می رسد چون سلاح و تجهیزات و خودرو و... مناسب نیست و روز به روز هم اوضاع بدتر می شود و هزینه های زیادی از دست اندرکاران پروژه ها گرفته می شود. این مرکز بنا شده که حمایت گر فیلم های دفاع مقدس باشد نه اینکه با هزینه های گزاف بازدارندگی ایجاد کند!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شماره ده» و «شور شیرین» متذکر شد: بخش کلانی که پشتیبانی شهرک سینمایی دفاع مقدس را بر عهده دارد باید از سینماگران این حوزه حمایت کند. بنیاد روایت و سازمان بسیج باید به این مسأله ورود کنند. مشکلات شهرک خیلی اذیت کننده شده و همین باعث می شود خیلی افراد از ساخت فیلم دفاع مقدس و مقاومت پشیمان شوند.

وی ادامه داد: نهادهای نظامی که ویترین شان جشنواره مقاومت است نباید به برگزاری این جشنواره بسنده کنند آن ها باید برنامه ریزی کنند برای اکران، باید تدبیر داشته باشند برای تولید؛ نیمی از مخاطبان این گونه سینمایی کسانی هستند که شاغل در نهادهای نظامی هستند و باید سازوکاری را تعریف کنند که مردم در خانه ها که سال ها است به سینما نمی روند جذب شوند و بیایند و این فیلم ها ببینند، باید این چرخه درست دنبال شود.

اصغری در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی در این راستا چیست اظهار داشت: قطعا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هم نقش مهمی در این راستا دارند اما نهادهای نظامی باید بیش از آن ها از تولید فیلم هایی با محوریت مقاومت اسلامی و دفاع مقدس حمایت کنند.
تهیه و تنظیم : بابک الطافی


کد خبر: 99102

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcau6no.49now15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com