سهم موسیقی از تعطیلات تابستانی؛/2/
تعطیلات، بهانه ای برای آموزش موسیقی کم ارزش
27 تير 1390 ساعت 14:22
با شکل گیری تفکری به نام وقت آزاد چیزی که به ذهن متبادر می شود استفاده از این فرصت است؛ آموزش موسیقی هم برای این برای دستیابی به این هدف مفید به نظر می رسد اما به چه شکل و در چه سطحی؟
دیر زمانی است که وقتی در باب آموزش موسیقی سخن به میان می آید، اولین متصدیانی که برای آن قابل تصور است آموزشگاه های خصوصی می باشند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان موسیقی همراه با سایر مواد درسی تدریس می گردد. به عنوان مثال در آمریکا و در سال 1980 دو ایالت آموزش هنر را اجباری کرده بودند و حال قریب به 29 ایالت آموزش موسیقی اجباری برای فارغ التحصیلان دارند.
میزان اهمیتی که خانواده ها برای آموزش موسیقی قائل هستند متفاوت است، عده کمی از آنان آموزش مستمر را در طول سال در نظر می گیرند اما در اغلب موارد آموزش موسیقی تنها بهانه ای برای پر کردن اوقات فراغت است که کیفیت و شکل آموزش چندان اهمیت ندارد، همین دید برای آموزش، آموزشگاه هایی خلق می کند که تنها پاسخگوی اینگونه نیازها باشد.
در ابتدا حضور چنین آموزشگاه هایی، با این تفکر که به هر حال در راستای گسترش این هنر عمل می کنند، مفید به نظر می رسد، غافل از این که در واقع چنین نیست. آموزشگاه های موقتی که در این ایام مانند قارچ شکل گرفته و زیاد می شوند بهای موسیقی و ارزش این هنر را به درستی درک نکرده و بدیهی است که نتوانند به درستی منتقل کنند. همین امر از کیفیت آموزش می کاهد.
از طرف دیگر افزایش عرضه در مقوله آموزش کار سایر مراکز، که به صورت حرفه ای این مقوله را دنبال می کنند را با مشکل رو به رو می کند. آموزش حرفه ای موسیقی نیاز به فضایی آکوستیک و مدرسانی قابل قبول دارد که این موضوع هزینه آموزش را افزایش می دهد. حال اگر موسسه ای به کار آموزش غیر حرفه ای موسیقی مشغول باشد هزینه های کمتری برای آموزش دریافت می کند و برای مخاطبانی که به این مقوله سطحی و در حد پر کردن اوقات فراغت کودک خود نگاه می کنند به صرفه تر خواهد بود.
همچنین برخی از آموزشگاهها براي تامين هزينههاي خود اقدام به راهاندازي ساز فروشي يا بخش تعمير ساز در داخل آموزشگاه ميکنند، اما آموزشگاه موسيقي يک محيط فرهنگي هنري است و بسياري حاضر نيستد، به اين ترتيب شأن اين محل را پايين بياورند، بنابراين بيشتر از سايرين مشکلات مالي خواهند داشت.
در این موارد تنها کسی که متضرر می شود کودکی است که از ابتدا علی رغم وجود استعداد و علاقه به موسیقی قربانی این بی دقتی ها میشود، حال اگر کمی با تأثیرات مفید موسیقی آشنا باشند دیگر به آن، به صورت یک آموزش سطحی نگاه نمی کنند.
اگر قوانین مناسبی در زمینه صدور مجوز برای آموزشگاه های موسیقی اعمال گردد می توان از شکل گیری چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. نحوه صدور مجوز براي مراکز علمي و کاربردي در تهران به اين ترتيب است که تا ظرفيت مراکز موجود تکميل نشود، نميتوان مرکز يا موسسه جديدي داير کرد، درحالي که درمورد آموزشگاههاي آزاد و ازجمله موسيقي به چنين شيوهاي عمل نميشود و افراد مختلف ميتوانند به راحتي مجوز تاسيس آموزشگاه موسيقي دريافت کنند. در اينجا بحث انحصار در آموزش موسيقي مطرح نيست، بلکه موضوع کيفيت آموزشي است که تنزل پيدا ميکند.
امیر حسین مکاریانی
کد خبر: 29820
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcawanu.49nou15kk4.html