امیرحسین شریفی:

مدیر جدید سینما باید به دنبال توزیع تسهیلات تولید میان تمام سینماگران شایسته و نه فقط معدودی ویژه‌خوار باشد

23 مرداد 1400 ساعت 14:52


سینمای جنگ در سال‌های اخیر محصول شاخصی ندیده و با وجود بریز و بپاش‌های ارگان‌ها و نهادها، متأسفانه به دلیل عدم‌استفاده از نیروهای زبده چه در نویسندگی و چه در کارگردانی و تولید، نتوانسته‌اند اثر ماندگاری خلق کنند. به گزارش هنرنیوز، سینمای جنگ در سال‌های اخیر محصول شاخصی ندیده و با وجود بریز و بپاش‌های ارگان‌ها و نهادها، متأسفانه به دلیل عدم‌استفاده از نیروهای زبده چه در نویسندگی و چه در کارگردانی و تولید، نتوانسته‌اند اثر ماندگاری خلق کنند. امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده باسابقه با بیان مطلب فوق در برنامه سینمامعیار رادیوگفت‌وگو اظهار داشت: سینمای جنگ گرفتار باندبازی شده و فقط یک باند است که بودجه هنگفت در اختیارش قرار می‌گیرد. تهیه‌کننده «سیب سرخ حوا» و «پری» تأکید کرد: مدیران تلویزیون چندان تمایلی به تولید سریال‌های جنگی ندارند و گرفتار سریال‌های آپارتمانی شده‌اند که با حداقل هزینه تولید شود ولی این سریال‌ها نمی‌توانند در تاریخ بمانند. این تهیه‌کننده درباره تجربیات خودش از ژانر جنگ گفت: «هور در آتش» را کاملاً روی آب و با انبوه نماهای جنگی و داستان‌هایی واقعی از دل جنگ ساختیم، با ۳۷۰میلیون تومان ولی همان فیلم را الان با ۲۰میلیارد هم نمی‌شود ساخت! وی ادامه داد: «اشک سرما» را در داخل بایکوت کردند، ولی در مدارس سینمایی اروپا به عنوان نمونه‌ای از نگاه انسانی به جنگ، مورد تحلیل قرار گرفت. تهیه‌کننده «شب دهم» و «الماس بنفش» بیان داشت: اکنون هم می‌شود فیلم جنگی خوب با قصه رئالیستی با حدود ۵میلیارد و با بازیگران تئاتری ساخت، وگرنه اگر بازیگر میلیاردی بیاورید، معلوم است که با زیر ۱۰میلیارد نمی‌شود فیلم ساخت. شریفی ادامه داد: متأسفانه گرفتاری‌های اقتصادی موجب شده است همه به فکر جیب خود باشند و وقتی برای انتخاب بازیگر، سراغ همکاران می‌رویم، همه دستمزدهای هنگفت می‌خواهند و همین می‌شود که قصه‌های خوب به تولید نمی‌رسند یا به تولید ناقص می‌رسند. امیرحسین شریفی درباره مدیریت سینمایی ادوار مختلف گفت: همه چیز نسبی است و در زمان سیف‌الله داد و عزت‌الله ضرغامی امکان تولید کارهای باکیفیت، نسبتاً فراهم‌تر بود. «آژانس شیشه‌ای» و «ضیافت» در دوران ضرغامی تولید شد و در دوران سیف‌الله داد هم بسیاری از فیلمسازان توانمند مثل بهرام بیضایی توانستند کار کنند. این تهیه‌کننده ادامه داد: درباره انتخاب بهترین مدیران سینمایی نمی‌توان با قطعیت حرف زد ولی بدترین مدیران سینمایی مربوط به سال‌های اخیر بوده‌اند، چون متأسفانه پیشینه سینمایی نداشته‌اند. مدیری که پیشینه نداشته باشد نمی‌تواند با سینماگران ارتباط بگیرد و مشکلات آن‌ها را حل کند ولی مدیری که از اصحاب راستین سینما باشد، قطعاً می‌تواند بسیار بیشتر از هر مدیر دیگری مشکلات را رفع و رجوع کند. وی افزود: انبوه مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر گریبان اهالی سینما را گرفت و متأسفانه مدیران سینمایی هیچ سیاست‌ورزی تازه‌ای نداشتند و عجبا که سبک مدیریت‌شان قبل و بعد از کرونا، تفاوت چندانی نداشت، یعنی همچنان چاق کردن بخش دولتی سینما با برگزاری محفل و جشنواره و کارگروه ادامه پیدا کرد و در این میان، بیت‌المال بود که به باد رفت. شریفی تأکید کرد: مدیریت فقط سخنرانی و شعار دادن در مراسم تشییع هنرمندان نیست و اتفاقاً بهترین مدیران آن‌هایی هستند که در شرایط بحرانی، برنامه‌هایی داشته باشند برای عبور دادن سینماگران از مشکلات ولی آنچه مدیران سینمایی این سال‌ها نداشتند، طرح و برنامه برای ارتقای اقتصاد سینما بود تا جایی که بسیاری از سینماگران بیکار شدند یا به مشاغل بی‌ربط، تن دادند. مدیران سینمایی حتی وام‌هایی را که بابت تولید به سینماگران دادند هم نبخشیدند و در دل کرونا برای سینماگران، اخطار پرداخت وام فرستادند. شریفی خطاب به رئیس‌جمهور جدید گفت: از سیدابراهیم رئیسی می‌خواهیم فردی را در مدیریت سینما بگذارد که گرفتار مدیریت سلیقه‌ای نباشد. سینما، مدیر سینمایی می‌خواهد که به چارچوب سینما پایبند باشد. مدیر سینما باید فضای کار برای تمام سینماگران را فراهم کند و نه اینکه فقط یک عده بتوانند کار کنند و مابقی بیکار شوند. وی ادامه داد: امیدوارم رئیس‌جمهور تازه، یک سینماگر اصیل که درد اهالی سینما را بشناسد بر مصدر سینما قرار دهد تا لااقل گرفتاری‌ها قدری التیام یابد. رئیس تازه سینما قبل از هر کاری بیاید و اقدامات رفاهی سریع برای التیام زخم‌های سینماگران انجام دهد و برای این منظور هم نیاز به بودجه ویژه نیست و فقط کافی است از بریز و بپاش‌های زیرمجموعه‌های دولتی سینما کم کرد، مثلاً از هزینه جاری ارگان‌های سینمایی که اغلب‌شان در یک سال اخیر دورکار بوده‌اند، کم و آن را صرف کمک به معیشت سینماگران کنند. مدیر جدید سینما بعد از حل مشکلات رفاهی سینماگران باید به دنبال توزیع تسهیلات تولید میان تمام سینماگران شایسته و نه فقط معدودی ویژه‌خوار باشد.


کد خبر: 98734

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcay0no.49nae15kk4.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com