صفِ طویلِ انتظارِ پخش در رسانه نمایش خانگی

29 فروردين 1401 ساعت 10:41

رقابت میان پلتفرم‌های نمایش خانگی به ‌اندازه‌ای بالا رفته که با اتمام سریالی، یک سریال دیگر جایگزین آن می‌کنند و حالا چندین سریال در صف انتظار برای پخش در این رسانه‌ها وجود دارند که در این گزارش به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.


به گزارش هنرنیوز ؛ این روزها پلت‌فرم‌های مختلف با حضور فعالشان در عرصه تولید برنامه و سریالسازی از تلویزیون پیشی گرفته‌اند و از نظر جذب مخاطب و جلب رضایت یکه‌تاز پیش می‌روند. سریال‌هایی که در رسانه‌های VOD منتشر می‌شوند به دلایل مختلفی پربیننده‌تر از سریال‌های تلویزیون و حتی فیلم‌های سینمایی هستند. دلایلی از جمله کم شدن محدودیت‌ها در زمینه سوژه، انتخاب بازیگران و شخصیت‌پردازی نسبت به سریال‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شوند، متنوع بودن و تعدد آن‌ها و یا کم‌هزینه‌تر بودن تماشای تعداد بالایی از سریال‌ها در مقابل بلیت‌های گزاف سینما، این رسانه را برای مخاطبان و بیننده‌ها جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر کرده است. تقریبا به همین دلایل آمار بیننده‌های سریال‌های تلویزیونی پایین آمده و اکثر مخاطبان به رسانه شبکه نمایش خانگی روی آورده‌اند.

تجارتی به نام VOD

همین می‌شود که سازندگان نیز برای تولید و جذب مخاطب بیشتر حالا دیگر با VODها کار می‌کنند و برای پخش در آن‌ها سریال‌سازی انجام می‌دهند و پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت به‌عنوان سه گزینه اصلی این رسانه با مبلغ‌های سنگین سریال‌ها را خریداری می‌کنند تا آمار بازدید و فروش خود را بالا ببرند و البته در این زمینه با یکدیگر رقابت می‌کنند و خیلی از اوقات سعی دارند برنامه یا سریالی که به نظرشان پرمخاطب خواهد شد را از دست دیگری درآورند. به‌هرحال این هم یک نوع تجارت است و این رسانه‌ها باید تلاش کنند تا در این تجارت زنده بمانند! شاید پس از موفقیت سریال «شهرزاد» که در زمان پخش آن رسانه‌هایی چون فیلیمو و نماوا وجود نداشتند و پخش این سریال به‌صورت CD و یا DVD در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها توزیع می‌شد، مسئولان به این فکر افتادند که هر چه سریع‌تر شبکه‌های VOD را راه‌اندازی کنند تا هم مخاطبان و هم تولید آثار بیشتر شوند.

خداحافظی با تلویزیون؟!

در همان ابتدای فعالیت فیلیمو بود که سریال‌هایی چون «گلشیفته»، «ممنوعه»، «نهنگ آبی»، «کرگدن» و … تولید شدند و آمار بازدید این پلتفرم به‌اندازه‌ای بالا رفت که سازندگان دیگر نیز به این فکر افتادند که تقریباً با تلویزیون خداحافظی کنند و به رسانه VOD بپیوندند. پس از آن بود که سیل عظیمی از سریال‌ها روانه این پلتفرم شدند و در کنار آن نیز رسانه دیگری با نام نماوا که در ابتدا شریک فیلیمو بود و حالا با آن به رقابت می‌پردازد، در این عرصه معرفی شد و کم و کم فیلم‌نت نیز به این دو اضافه شد. اکنون بیش از ۶ سال از شروع فعالیت رسانه VOD می‌گذرد و طبق آمار بازدید آن‌ها چندین برابر تلویزیون و برنامه‌ها و سریال‌های آن شده است؛ اما حالا دیگر شرایط مانند ۶ یا ۷ سال گذشته نیست و هر چه می‌گذرد کار برای این رسانه سخت‌تر هم می‌شود چرا که باید به‌قدری قوی و قوی‌تر عمل کند که بتواند مخاطبان خود را راضی نگه دارد چرا که مخاطب امروزی با کوچک‌ترین لغزش از سوی رسانه آن هم رسانه‌ای که برای تماشای برنامه‌های آن پول پرداخت می‌کند (اشتراک خریداری می‌کند و اینترنت و برق مصرف می‌کند) به‌راحتی کنارش می‌گذارد و باتوجه‌به عصری که در آن زندگی می‌کند که عصر تکنولوژی است، به‌راحتی رسانه دیگری را جایگزین می‌کند.

رقابت تنگاتنگ میان پلتفرم‌ها

این روزها انتخاب برای مخاطب گسترده شده و دست او را باز گذاشته است. تولیدات نمایش خانگی به‌اندازه‌ای بالا رفته که بیننده در میان دو یا سه گزینه مجبور به انتخاب نباشد، حالا دیگر شرایط، تولیدات و سطح کمی و کیفی آن‌ها به‌اندازه‌ای بالا رفته که مخاطب با درک و منطق یکی را رد می‌کند و بیننده برنامه دیگری می‌شود، همین امر شرایط سازندگان و البته رقابت میان پلتفرم‌ها را هم سخت‌تر کرده است. به‌هرحال در نهایت این سازنده اثر است که تصمیم می‌گیرد سریال و یا اکران آنلاین فیلم خود را به کدام یک از آن‌ها بسپارد. در دو سه سال گذشته شاهد سریال‌ها، مسابقه‌ها و رئالیتی‌شوهای پربیننده‌ای از جمله «زخم کاری»، «ملکه گدایان»، «سیاوش»، «شب‌های مافیا»، «شب آهنگی»، «همگناه»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «جوکر»، «گیسو»، «قورباغه» و … بوده‌ایم. سریال‌هایی چون «خاتون» و «نیسان آبی» هم که به‌تازگی به اتمام رسیده‌اند و در مقابل «مهمونی»، «ساخت ایران ۳»، «جیران»، «خسوف» و … همچنان در حال پخش هستند. فعالیت VODها به جایی رسیده که با پایان یافتن یک سریال، بلافاصله یک سریال دیگر را جایگزین آن می‌کنند و حالا یک لیست از سریال‌هایی که قرار است به‌زودی وارد شبکه‌های نمایش خانگی شوند در دست داریم که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

سریال «نوبت لیلی»

ساخته روح‌الله حجازی در نماوا سریال «نوبت لیلی» به کارگردانی روح‌الله حجازی است. کارگردانی که آخرین ساخته او فیلم سینمایی «روشن» بود که در سال ۱۳۹۹ تولید و در جشنواره فیلم فجر همان سال رونمایی شد و رضا عطاران توانست برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مرد را از آن خود کند و پیش از آن فیلم‌های سینمایی «در میان ابرها»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «مرگ ماهی»، «اتاق تاریک» را کارگردانی کرده بود. حالا حجازی هم مانند خیلی از کارگردان‌ها وارد عرصه سریال‌سازی شده و این بار یک روایت رازآلود را تجربه کرده است.
 سریال «نوبت لیلی» با بازی حمید فرخ‌نژاد، مریلا زارعی، پردیس احمدیه، مهران غفوریان، گوهر خیراندیش و … داستان شخصیتی با نام لیلی است که از طریق کتابی متوجه می‌شود که او و خانواده‌اش تاکنون در زمان و مکان‌های بسیاری زیسته‌اند و اکنون نوبت او است تا با رمزگشایی از کتاب و یا یافتن تابلویی ارزشمند از نیاکانش دست به یک انتخاب بزند. قسمت ابتدایی سریال «نوبت لیلی» دوشنبه ۲۲ فروردین‌ماه به‌صورت اختصاصی از نماوا پخش و جایگزین سریال پرمخاطب «خاتون» شد.

حضور سریال «مترجم»

به کارگردانی بهرام توکلی در نماوا سریال «مترجم» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان است که اتفاقاً این روزها از فیلم سینمایی «روز صفر» این دو هنرمند، در سینماها استقبال خوبی شده است. بهرام توکلی نیز که برای نخستین‌بار است که دست به تولید سریال می‌زند، پیش‌ازاین در سینما با تولید آثاری چون «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «بیگانه»، «تنگه ابوقریب»، «آسمان زرد کم‌عمق»، «غلامرضا تختی» و … موفق عمل کرده است. البته ناگفته نماند که تاکنون فیلمنامه دو سریال «نهنگ آبی» و «بیمار استاندارد» را نیز به نگارش درآورده است.
سریال «مترجم» با بازی صابر ابر، مجتبی پیرزاد، مهتاب ثروتی، هدی زین‌العابدین، پانته‌آ پناهی‌ها و ملیکا شریفی‌نیا داستان یک مترجم جوان است که در شغلش مسیرهای تازه‌ای را کشف می‌کند و به رازی خانوادگی پی می‌برد که روی زندگی‌اش سایه می‌اندازد. این سریال قرار است به‌صورت اختصاصی از نماوا منتشر و پخش شود.

سریال کمدی «شبکه مخفی زنان»

به کارگردانی افشین هاشمی به نماوا می‌آید این سریال به کارگردانی افشین هاشمی، تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و بر اساس طرحی از محمد رحمانیان نوشته شده که البته در ژانر کمدی ساخته شده است. افشین هاشمی که کارنامه قابل قبولی در سینما، تئاتر و تلویزیون دارد، پیش‌ازاین هم با ساخت فیلم سینمایی «خسته نباشید» به همراهی محسن قرایی توانسته بود توانایی خود را در سینما ثابت کند و حالا تلاش خود را برای تولید سریال کرده و سریال «شبکه مخفی زنان» را با بازی بازیگران توانایی چون لیلا حاتمی، سیامک انصاری، شبنم مقدمی، حمید فرخ‌نژاد، مهدی هاشمی، شقایق دهقان، احمد مهران‌فر و لیلا زارع تولید کرده است که قرار است به‌زودی و به‌صورت اختصاصی از نماوا منتشر شود.

داستان این سریال در ابتدای قرن چهاردهم شمسی (سال ۱۳۰۰) روایت می‌شود. وقتی شاه متوجه جنبش‌های نوظهور مربوط به حقوق زنان در کشور می‌شود، مأموریت ویژه‌ای به یکی از اهالی دربار خود می‌دهد و داستان شکل می‌گیرد.

سعید نعمت‌الله با «پدر گواردیولا» به نماوا می‌آید

یکی از سریال‌های پربازیگری که این روزها مراحل تصویربرداری‌اش را پشت سر می‌گذارد سریال «پدر گواردیولا» به نویسندگی و کارگردانی سعید نعمت‌الله است که در اواخر سال گذشته در یکی از محله‌های جنوب شهر مقابل دوربین رفت. سریال «پدر گواردیولا» دومین تجربه سریال‌سازی سعید نعمت‌الله پس از تولید «زمین گرم» است. حضور متفاوت بازیگران این سریال با گریم‌های متفاوت‌تر از نکات قابل‌توجه آن است.
مهران مدیری، حمید فرخ‌نژاد در نقش «گواردیولا»، مهران غفوریان، امیرمهدی ژوله، پانته‌آ بهرام، ستاره اسکندری، پریوش نظریه، هنگامه قاضیانی و آرش عدل‌پرور در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند. این سریال اجتماعی قرار است پس از اتمام تولید به‌صورت اختصاصی از پلتفرم نماوا پخش شود.

حضور برادران کیایی با سریال «بی‌گناه» در فیلیمو

«بی‌گناه» به کارگردانی مهران احمدی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی است. موفقیت سریال «همگناه» موجب شد تا برادران کیایی به فکر تولید سریال دیگری بیافتند که خروجی آن سریال «بی‌گناه» شده است. مهران احمدی با تجربه ساخت دو فیلم سینمایی «مصادره» و «سگ بند» پا به عرصه سریال‌سازی گذاشته است. محسن کیایی نیز یکی از سه ضلع اصلی این سریال محسوب می‌شود که علاوه بر بازی در آن، سرپرستی گروه نویسندگان را نیز برعهده دارد.

 سریال «بی‌گناه» یک درام اجتماعی و خانوادگی است و داستان آن درباره کاراکتری به نام بهمن مردانی است که برای کشف راز آنچه بیست و پنج سال قبل باعث فرار او به خارج از کشور شده بود به ایران برمی‌گردد، خانواده رشید فرشباف استاد مشهور طراحی فرش را در موقعیت تازه‌ای قرار می‌دهد و موقعیت‌های عجیبی طی داستان برای او اتفاق می‌افتد. در سریال جدید برادران کیایی بازیگرانی چون محسن کیایی، شبنم مقدمی، ماهور الوند، ویشکا آسایش، مسعود رایگان، مهران احمدی، رویا تیموریان و نسرین نصرتی بـه ایفای نقش پرداخته‌اند. سریال «بی‌گناه» قرار است به‌زودی و به‌صورت اختصاصی از پلتفرم فیلیمو پخش شود.

محمد کارت، پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی با سریال «یاغی» به فیلیمو می‌آیند

و اما سریالی که مخاطبان ماه‌ها است در انتظار پخش آن هستند، سریالی به کارگردانی محمد کارت به نام «یاغی» است. محمد کارت با اینکه سال‌ها در عرصه مستندسازی فعالیت داشته و جوایز بسیاری را در این زمینه کسب کرده است اما با ساخت فیلم سینمایی «شنای پروانه» در سال ۱۳۹۸ به اوج محبوبیت رسید و خود او به همراه عواملش توانستند برای این فیلم ۸ سیمرغ بلورین در رشته‌های مختلف هنری را از جشنواره سی و هشتم فیلم فجر دریافت کنند. 
به گزارش سوره سینما ؛ محمد کارت مستندهایی چون «آوانتاژ»، «خون‌مردگی»، «بختک» و «بچه خور» را کارگردانی کرده است و حالا پس از موفقیت در سینمای مستند و سینمای داستانی دست به تولید یک سریال برای شبکه نمایش خانگی زده است. تصویربرداری این سریال با بازی پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی اسفندماه ۱۴۰۰ به پایان رسیده است و قرار است از پلتفرم فیلیمو به‌صورت اختصاصی پخش شود.


کد خبر: 98906

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb09b9.rhbwgpiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com