گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای نمایش-موسیقی «گلبانگ سربلندی» ؛

شاپوری : تئاتر دینی از کمبود فعالیت پژوهشی رنج می‌‌برد

23 آبان 1389 ساعت 15:59


سعید شاپوری نویسنده و کارگردان نمایش – موسیقی «گلبانگ سربلندی» در نشست رسانه‌ای این نمایش که امروز با حضور محمد حقگو آهنگساز این نمایش در تالار وحدت برگزار شد بیان داشت: همواره تئاتر دینی نامناسب ارائه شده است و این ناشی از کمبود پژوهش و عدم استفاده از کاربرد پژوهش است.
وی افزود: ما در زمینه‌ ساخت تئاتر دینی کارهای شاد بسیار کم داشته‌ایم اما از تفاوت‌های این اثر گنجانده شدن صحنه‌های شاد مانند ازدواج حضرت علی‌ (ع) و حضرت فاطمه (س) است. از جمله تفاوت‌های دیگر کار بیان قصه‌ تاریخ بر اساس مفاهیم دینی و فلسفی است.
این کارگردان تئاتر در خصوص نمایش «گلبانگ سربلندی» توضیح داد: بعد از اینکه چند پروژه را به بنیاد رودکی پیشنهاد دادیم کار «گلبانگ سربلندی» که در ابتدا نام «کلمات» را به خود گرفته بود انتخاب شد.
مضمون نمایش اشاره به اعیاد قربان و غدیر دارد که من برای نوشتن سراغ متون مذهبی رفتم. سعی کردم از قصص تاریخی و قرآنی استفاده‌ی زیادی شود و برای اعطای رنگ عرفانی به کار از کتاب «فصوص‌الحکمت» ابن عربی استفاده شده است؛ نام «کلمات» هم که ابتدا بر روی کار گذاشته شده بود برگرفته از همین کتاب بوده و به دلیل استفاده از همین کتاب‌ها این کار به لحاظ زمانی مقداری پس و پیش شده است.
شاپوری ادامه داد: از جمله انبیا الهی که در کار مدنظر قرار گرفته، حضرت آدم، حضرت ابراهیم که به عید قربان مربوط است و در نهایت حضرت محمد (ص) و ارتباط ایشان با حضرت علی (ع) بوده‌است.
نویسنده و کارگردان نمایش «گلبانگ سربلندی» ابراز داشت : آقای نادر رجب‌پور برای شکل‌دهی فرم حرکتی نمایش زحمت زیادی کشیدند، دستیار من در این کار هم آقای سعید داخ هستند و طراح صحنه آقای مهدی نیک‌روش و کار طراحی لباس هم با خانم مژگان عیوضی بوده‌است. در خلال کار، تصاویری هم به نمایش در می‌آید و در کل می‌توان گفت عواملی که در صحنه و پشت صحنه کار می‌کنند نزدیک به 50 نفر است.
باید موسیقی نمایش یا فیلم را کشف کرد
در ادامه محمد حقگو آهنگساز موسیقی–نمایش «گلبانگ سربلندی» در نشست رسانه‌ای این نمایش بیان داشت: به اعتقاد من برای نمایش و فیلم نباید موسیقی ساخت، بلکه باید موسیقی را کشف کرد چون وقتی کاری ساخته می‌شود موسیقی هم درون آن شکل پیدا می‌کند.
وی در رابطه با این کار توضیح داد: حدود 2 ماه پیش این کار به من پیشنهاد شد، وقتی متن کار را خواندم، متوجه شدم نگاه جدیدی به این مقوله یعنی تئاتر دینی در آن وجود دارد. که این نگاه، هنری است؛ نه نگاه مستندسازی و این امکان ویژه‌ای به آهنگساز می‌دهد.
این آهنگساز ابراز داشت: موسیقی در 6 قسمت به سبک سوئیت سمفونی ساخته شده است، که مبتنی بر موسیقی نواحی و مقامی در کشور خودمان است. اما با توجه به خصوصیات کار، معتقدم اگر در خارج از کشور نمایش داده شود موفق خواهد بود.
حقگو در رابطه با ارکستر خاطر نشان کرد: برای اجرا از ارکستر صدا و سیما استفاده شده که از ویژگی‌های این ارکستر نظم و روح هنری موجود در آن است و به همین دلیل کمترین فشار به من وارد شد.
اعضای ارکستر حدود 90 نفر هستند و در آن از سازهای ایرانی همچون قیچک، کمانچه و تار استفاده شده است. شکل استقرار ارکستر هم به گونه‌ایست که نوازندگان در عمق دو متری صحنه هستند و فقط رهبر ارکستر که آقای بیگلری‌پور هستند دیده می شوند.
وی افزود: خواننده محلی خراسان، غلامحسین غفاری است. علاوه بر موسیقی خراسانی از موسیقی جنوب و بخشی هم از موسیقی ترکمن استفاده شده است. در آخر امیدوارم این کار شنیده شود و تقاضا دارم که انتقادهای وارد بر کار را به من ابلاغ نمایند.


کد خبر: 20046

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb0gb5.rhbgapiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com