نگاهی به فیلم «پایان نامه» ساخته«حامدکلاهداری»؛

طرحی از یک واقعیت

11 خرداد 1390 ساعت 10:06


این روزها فیلم سینمایی «پایان نامه» درحال اکران در سینماها است و تابه امروز استقبال خوبی از این فیلم شده و نشان دهنده این است که مردم وقتی با فیلمی متفاوت و خوب طرف باشند حتما به استقبال آن می روند. فیلم «پایان نامه» با موضوع حوادث بعد از انتخابات به تهیه کنندگی موسسه مرآت هنر و کارگردانی «حامد کلاهداری» ساخته شده و درباره استاد دانشگاهی است که دارای فعالیتهای جاسوسی و ارتباط با بیگانه است و ۴ دانشجویی که با این استاد پایان نامه دارند. این پایان نامه بهانه ای می شود برای ورود این دانشجویان به دنیای پر خطر سیاست. دنیایی که باعث نابودی زندگی آنان می شوند. فیلم به طرزآشکاری نشان دهنده زندگی آدمهایی است که به خاطر منافع شخصی خود نه تنها باعث کشته شدن و تباهی زندگی دیگران می شوند بلکه به دلیل زیاده خواهی و خود خواهی و پشت کردن به آرمانها و دستاوردهای کشور عزیزمان دوست دارند به خود انگ روشنفکری و همه چیزدادن بزنند و برای رسیدن به آرزوهای پوشالی خود حتی شده درلباس دوست و استاد به کشورشان خیانت کنند. حرف پایان نامه بازتاب دهنده قشری از آدمهای روشنفکر مابی است که نمی توانند به داشته های خود قانع باشند و کمبودهای خود را به نوعی ظلم در حق خود می دانند. حرف پایان نامه خودی هایی هستند که نمی توانند رفاقت خود را ثابت کنند و در بوته آزمون وخطا گرفتار می شوند وچاره ای جزغرق شدن در منجلابی که برای خود واطرافیانشان درست کردند ندارند. در«پایان نامه» چهاردانشجویی پسرودختر نمادی از دانشجویانی هستند که در حوادث پس ازانتخابات سال 88 بی گناه اسیرجریانی به نام فتنه شدند و خواسته و ناخواسته تاوان خطاها واشتباهات دیگران را با خون سرخ خود پرداخت کردند. دانشجویی که باید هدفش ساختن آینده خود وکشورش باشد نه اینکه در معالات پیچیده یک سری آدمهای غرب زده و گمراه شده گرفتار باشد. حرف پایان نامه ازدیدگاه دیگرآمادگی برای دفاع از ارزشهایی است که به نظر دشمن بود ونبودش اهمیتی ندارد ودشمن درهرلباس وشکل وشمایلی تلاش می کند آن را از مردم بگیرد. امنیت، آرامش و پاس داشت مقدسات از نیازهای اولیه انسان معتقد به شمار می آید .انقلاب اسلامی به عنوان يک انقلاب فرهنگی ناشی از تحول و رشد فرهنگی جامعه و روی آوردن اقشار مختلف به ويژه قشرهای جوان و فرهنگی جامعه به ارزشهای اسلامی بوده است و آرمان اصلی انقلاب هم تحقق جامعه ای نمونه و برخوردار از شاخصهای رشد و تعالی انسانی و اسلامی است. بنابراين، نمی توان ترديد داشت كه يكی از برجسته ترين اهداف بلند انقلاب اسلامی، اصلاح فرهنگ جامعه و فراهم كردن زمينه های رشد ، عدالت وبرچیده شدن نفاق وتعالی فرهنگی بوده است. پس باید نگران چه چیزی بود. در«پایان نامه» می بینیم که چگونه کسانی که اسیر جریاناتی گمراه گرایانه شدند آرامش وپایداری انقلاب اسلامی را تاب نمی آورند ودست به اقدامات تخریبی می زنند . مسأله غرب‏گرایی و تقلید کورکورانه مظاهر تمدن غرب توسط جوانان کشورهای جهان سوم از جمله کشورهای اسلامی پدیده‏ای است که دارای علل متعدد و سابقه طولانی می‏باشد. از طرف دیگر کشورهای غربی چون آمریکا وانگلیس به دلیل این که الگوها و ارزش‏های فرهنگی خودرا به وفور در دسترس جوانان دیگرکشورها قرار دادند ومدام درسانه های خود و دیگر رسانه هایی که جیره خوارشان هستند تبلیغات می کنند و مدام برای بی هویت شدن جوانان وپشت کردن به داشته های ارزشمند خودی الگوسازی ، فتنه و دسیسه را ترویج می کنند. پس باید در مقابل فتنه هایی که هدفی جز تخریب ارزشهای نظام مقدس جمهورس اسلامی دارندایستاد و به پاسداشت خون شهیدان دفاع مقدس فتنه ها را باهوشیاری وتیزهوشی خنثی کرد. ما به فیلمهایی چون پایان نامه در سینمای کشورمان نیاز داریم تا به وسیله آن ، به ذهن های غافل شده وتسخیرشده توسط سردمداران ظلم وستم وکاخ نشینان کاخ سفید پاسخ داده شود تا آنها فرهنگ وهویت مارا نابود نکنند. بله سینمای ایران به فیلمهای سیاسی نیازمبرم دارد. اما باید فیلمنامه ای قوی دراین حوزه داشته باشیم هر فیلمی در هر ژانری که تولید می‌شود اگر بر مبنای زبان سینمایی قوی و فیلمنامه درست و عمیق باشد می تواند موفق عمل کند. در ایران باید ابتدا زبان فیلمنامه سیاسی قوی داشته باشیم و پس از آن تحمل مسئولان سیاسی بالاتر رود تا بتوانیم در این ژانرسیاسی فعالیت کنیم. در حال حاضر به دلیل کمبود تحمل و صبر سیاستمداران امکان تولید فیلم‌های سیاسی عمیق فراهم نمی‌شود.برخلاف سینمای ما که فیلمهای سیاسی آن به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند درسینمای جهان سینمای سیاسی ژانر به خصوصی به حساب می آید. هرفیلمسازی تلاش می کند حرفهای ونقدهای خود را با ساخت فیلمهایش بزند . به عنوان مثال فیلمساز، مستندساز و برنامه‌سازی مثل «مایکل مور»است که ویژگی اصلی فیلمهای او زبان تند و جسورانه‌اش علیه سیاست‌مداران بخصوص سیاست‌مداران آمریکا است. چهار فیلم اخیر او کاملاً رنگ و بوی سیاسی داشته‌اند و به‌طور مشخص، دولت آمریکا و ساختار سیاسی و امنیتی آن را هدف گرفته‌اند. بولینگ برای کلمباین به نبود امنیت در آمریکا و معضل آزادی حمل سلاح گرم به ویژه توسط نوجوانان می‌پردازد، «فارنهایت 911» ارتباط مشکوک جرج بوش و القاعده در جریان حمله تاریخی به برج‌های دو قلوی نیویورک را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد و «سیکو» به فساد و نارسایی در سیستم بیمه درمانی در ایالات متحده نگاهی افشاگرانه داشت. آخرین فیلم مور هم یک داستان عاشقانه دارد که به تأثیر مخرب شرکت‌های تجاری بر زندگی مردم آمریکا اشارات تندی دارد. اما فیلمساز مطرح دیگر «الیور استون» است که سینمایش سیاسی است و به رویدادها و آدم ها و مقاطع تاریخی سیاسی ای که اغلب جنجال برانگیز بوده اند و دامنه حساسیت ها و حدیث ها درباره شان بوده می پردازد از روسای جمهور آمریکا شامل «نیکسون»، «کندی»، و «بوش» وسه‌گانه ویتنامی‌اش؛ «جوخه»،«مقولد چهارم ژوئیه و آسمان‌وزمین تا کابوس ویتنام در مناسبات سیاسی آمریکا با سه گانه معروفش درباره این جنگ. که هرکدام به نوعی نقد سیاستهای حکام جنگ طلب آمریکا بوده است. پس بایدبه کلاهداری وهمکارانش خسته نباشید گفت که با ساخت پایان نامه به نوعی تلاش کردند یک بیداری اسلامی را ترویج دهند. ونشان دهند که می توان با صبرواستقامت در مقابل تمام قتنه ها با اتحاد ایستاد ومبارزه کرد.


کد خبر: 27922

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb59b5.rhbz5piuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com