عبور از گذرگاه موسیقی
«حریق خزان» جهان وطن و جاودانه
26 آبان 1392 ساعت 10:20
موسیقی یکی از نخستین هنرهای بشری و در واقع یکی از نزدیک ترین آنها به ذهن و روح انسان است. از نخستین نشانههای بر جا مانده از تمدنهای نخستین پیداست که موسیقی به زندگی بشر پیوند خوره است.
شاید بتوان گفت ممکن است مردم یک جامعه، یک شهر، یک کشور هر روز تلوزیون نبینند، هر روز به سینما نروند، هر روز تابلوهای نقاشی را جستجو نکنند. اما می تاون ادعا کرد که همه مردم هر روز موسیقی می شنوند. در واقع موسیقی خوراک هنری هر روز مردم یک جامعه است و علیرغم آنکه هنر موسیقی در جامعه ما چندان از سوی مسئولین جدی گرفته نمیشود؛ اما اثرگذارترین مدیوم هنری به شمار میرود. هر روز آثار تازه ای به بازار موسیقی میرسند و طرفداران و مخاطبان خاص خود را می یابند. اما به واقع گاه پیش می آید که یک اثر بیش از آنچه تصورش را کنیم، مخاطب بیابد، بی آنکه بتوانیم پیش بینی اش را کنیم.
یکی از پر مخاطب ترین آلبوم های بازار امروز موسیقی «حریق خزان» است. آلبومی که در تمام چند ماهی که از انتشارش می گذرد، به خوبی در میان مردم جا باز کرده است. این اثر از چندین جنبه قابل ملاحضه است، موسیقی، کلام، و انتخاب قعات شعری که در این اثر موفق همه به بهترین شیوه گرد هم آمده اند.
حریق خزان که آن را می توان یکی از برجسته ترین آثار در حوزه موسیقی کلاسیک دانست، تلفیقی از سه گونه ایست که به صورت قراردادی سال ها میانشان خط واسط کشیده شده بود و ادغامش سوغات این روزهای موسیقی برای مخاطبان موسیقی جدی است، این سه یار هم نشین یعنی فواصل و فرمت ارکسترال موسیقی غربی، آواز کلاسیک ایرانی و اشعار معاصر در حریق خزان کنار هم نشسته اند، که تا یک دهه قبل آن ها را کنار هم نمی دیدیم.
حریق خزان را می توان یک نمونه ارزشمند از این تلفیق سه گانه دانست. به ویژه قطعه ارغوان را با شعر هوشنگ ابتهاج را می توان خلاقانه ترین خلق ملودیک مهیار علیزاده در این آلبوم دانست. ملودی این اثر در تلفیق با شعر و تصنیفبسیار اثرگذار به نظر می رسد و می توان گفت، بیش از هر ملودی دیگری در میان آثار امروزی در یاد می ماند. به بیان دیگر شاید یکی از ویژگیهای آلبوم حریق خزان را بتوان ایجاد یک نمونه شاخص از تصنیف ایرانی دانست. نگاهی تازه و خلاقانه که فضای گذشته موسیقی را میشکند و دنیایی تازه به مخاطبانش نشان میدهد. از سوی دیگر یکی از خصوصیات منحصر به فرد این آلبوم را میتوان تصاویر نهفته در اشعار دانست که به درستی و با نگاهی جامع به موسیقی ارکسترال ایجاد شده است. در واقع میتوان گفت در قطعات مختلف این آلبوم روح حاکم بر اشعار با احساس خواننده هم نشین میشود و تصویری پدید میآورد که میتوان آن را نقطه برجسته این آلبوم دانست.
شاید بتوان ادعا کرد که حریق خزان یکی از شاخص ترین آثار سالهای اخیر در حیطه موسیقی کلاسیک غربی است. پس از آلبوم هایی چون آب نان آواز علی قمصری و همایون شجریان و صوفی سینا جهان آبادی با صدای محمد معتمدی و چند آلبوم دیگر ، حریق خزان یک اثر به واقع موفق در سال گذشته بود.
کد خبر: 65812
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcb5wb0.rhbs8piuur.html