جواد انصافی:

نباید اجازه دهیم نسل جوان بیش از این به فرهنگ غرب گرایش پیدا کنند

24 اسفند 1401 ساعت 11:09


جواد انصافی پژوهش گر، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی در آستانه نوروز ۱۴۰۲ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون گفت: ضروری است که نسل جوان ما که در معرض هجوم فرهنگ بیگانه قرار دارد از طریق تولیدات فرهنگی و هنری وطنی با آیین های ایرانی و اسلامی آشنا شود، با فرهنگ بومی خود آشنا شود و مناسبت ها و سنن ملی خود را به خوبی بشناسد اما متأسفانه فقدان سواد و آگاهی در میان مدیران فرهنگی باعث بی توجهی به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون شده است و ما شاهد کم کاری شدیدی در این حوزه هستیم.

کارگردان نمایش «شلم شوربا» و «وجدان بیدار» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: آیین و سنن هر جامعه ای بسیار با اهمیت است و حکومت ها و دولت ها در سراسر جهان همواره می کوشند تا از آیین و سنن و فرهنگ بومی و ملی شان حفظ و حراست کرده و آن ها را به نسل جوان تر جامعه شان معرفی کنند چرا که در دنیای امروز که دنیای رسانه ها است اگر توجهی به این مقوله مهم نشود دشمنان هر کشوری می توانند اهداف شوم خود را علیه آن جامعه از طریق ترویج نگاه و فرهنگ خودشان بسط و گسترش دهند.

وی ادامه داد: مدیران فرهنگی باید بدانند آیین و سنن ملی همانقدر مهم است که آیین و سنن مذهبی اهمیت دارد. ما باید هم به آیین و سنن ملی توجه کنیم و هم توجه ویژه ای به آیین و سنن مذهبی داشته باشیم.

انصافی با بیان اینکه عید نوروز مظهر اتحاد و همبستگی اجتماعی است اظهار داشت: علاوه بر اینکه این رویداد مظهر اتحاد و همبستگی خانوادگی و اجتماعی است، به نوعی اتحاد و همبستگی بین ملل مختلف را نیز به وجود می آورد. کشورهای زیادی هستند که نوروز را به دلیل وجه اشتراکات فرهنگی جشن می گیرند و ما اگر در کشورمان به نوروز توجه ویژه ای داشته باشیم می توانیم با این کشورها بیش از پیش متحد و همدل و هم راه شویم.

بازیگر سریال های تلویزیونی «مستوران» و «غیر محرمانه» خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم نسل جوان بیش از این به فرهنگ غرب گرایش پیدا کنند! نسل جوان ما دوست دارد که موضوعات مختلف را کشف کرده و با حقایق آشنا شود و از این رو ما باید فرهنگ خودمان را به نسل جوان هدیه کنیم و اجازه ندهیم بیگانگان از طریق فیلم و سینما و... فرهنگ خودشان که در واقع فرهنگی کپی برداری شده از فرهنگ و تمدن ۷۰۰۰ ساله کشور ما است را به جوانان مان قالب کنند!

این هنرمند پیشکسوت متذکر شد: عید سعید نوروز برای کرد و لر و گیلک و بلوچ و عرب مهم است. این عید اتحاد را از خانواده و اهالی محل شروع می کند و در ادامه اتحاد ملی را رقم می زند. این عید اتفاقات بی نظیری دارد و در آن وجوه علمی بسیاری نیز نهفته است که از جمله آن ها می توانیم به مسأله نظافت شخصی و نظافت عمومی توجه کنیم. هر آیین ساده ما پشتش یک پشتوانه فکری و علمی نهفته است اما افسوس که مدیران فرهنگی حمایت جدی برای تولید کالای فرهنگی و هنری در این خصوص ندارند.

انصافی در پایان این گفتگو افزود: رادیو و تلویزیون و سینما و مطبوعات باید موضوعات نوروزی را مطرح کنند: این برای ما بسیار مهم است، آگاهی نسل جوان مهم است و ما نباید بیش از این فرصت ها را از دست بدهیم.
تهیه و تنظیم : عباس خزاعی نیا


کد خبر: 99103

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbf8b9.rhb9gpiuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com