با اجرای منصور ضابطیان؛

راديو هفت فرصتي مغتنم براي نيمه شب‌هاي سيما

29 تير 1390 ساعت 10:53


راديو هفت با قالب و نوع بسيار ساده اما گيرايي توانسته بخشي از مخاطبين نيمه‌شب‌هاي تلويزيون را به خود اختصاص دهد و اين موضوع وقتي اهميت مي‌يابد كه بدانيم اين جذب مخاطب اصولا در شبكه‌اي اتفاق افتاده است كه در نگاه شايد مخاطبان چنداني نداشته باشد.
به گزارش هنرنیوز، تلويزيون رسانه‌اي غريبي است. آنقدر فراگير و تاثير گذار كه به راحتي مخاطب را مي‌تواند پاي گيرنده ميخكوب كند. اما همين رسانه در عين فراگيري بايد جنبه‌هاي مختلفي را براي مخاطب همراه داشته باشد و اگر هر كدام از اين جنبه‌ها ناديده گرفته شوند ارتباط متقابل و دو سويه بين مخاطب و رسانه از بين خواهد رفت و تبديل به ارتباطي يك سويه و بدون دربرگيري خواهد شد.
در علم ارتباطات، تلويزيون به عنوان فراگيرترين رسانه عصر حاضر شناخته مي‌شود، حتي بالاتر از اينترنيتي. (در علم رسانه وا‍ژه‌اي به نام اعتياد رسانه‌اي وجود دارد كه مختصصان ميزان اعتياد به تلويزيون را در كشورهاي درحال گذار و توسعه يافته حتي از اعتياد به اينترنت نيز بالاتر مي‌دانند).به طبع وجود چنين جامعه آماري مي‌توان با ايجاد يك رويكرد هدفمند رسانه را صاحب جامعه آماري معين به گستردگي جغرافياي ان دانست.
معمولا مديران و برنامه‌سازان تلويزيون براي اينكه بتوانند ارتباط منطقي و تعاملي دو سويه را با مخاطبين خود برقرار كنند اقدام به درجه بندي سني و محتواي برنامه‌هاي خود مي كنند.
به عنوان مثال در يك قانون نانوشته اما تجربه شده اكثر شبكه‌هاي تلويزيوني در ساعات اوليه صبح اقدام به پخش برنامه‌هاي گفت وگو محوري با حضور كارشناسان مختلف مي‌كنند و در ساعات بعدي اين بانوان هستند كه به عنوان مخاطب هدف در معرض برنامه‌هاي خانوادگي قرار مي‌گيرند كه مي‌توان براي تمامي گروه‌هاي سني چنين تقسيم‌بندي‌هايي را ذكر كرد.
امروزه در حيطه ارتباط جمعي پنج رويكرد اصلي در زمينه شناخت مخاطب وجود دارد:تاثير رسانه‌ها،استفاده و رضايت‌مندي از رسانه‌ها، نقد متون ادبي،مطالعات فرهنگي و تحليل نحوه دريافت پيام كه اگر برنامه‌اي و يا گروه برنامه سازي بتوانند به همه اين پنج رويكرد توجه نشان دهند قطعا در ميزان برقراري ارتباط با طيف گسترده‌تري از مخاطبان موفق‌تر خواهند بود.
در همين راستا در يكي دو سال اخير شاهد برنامه‌اي در سيما و شبكه تازه‌ تاسيس آموزش هستيم كه اصطلاحا مي‌توان گفت قواعد مخاطب سنجي را به خوبي بلد است و مي‌داند چگونه بايد در ساعاتي كه شايد جزو ساعات مرده تلويزيون قلمداد شود، براي خود مخاطبيني ثابت دست و پيدا كند.
راديو هفت برنامه‌اي است كه با اجراي گرم منصور ضابطيان شب‌ها از آنتن شبكه آموزش پخش مي‌شود.
ضابطيان كه پيش از روي آنتن بردن برنامه راديو هفت تجربه ساخت برنامه‌اي موفق به نام نقره را داشت،و در نگارش متن‌هاي برنامه گفت‌وگو محور و متفاوت تيك تاك نيز با برادران صفاريان‌پور مشاركت كرده بود با استفاده از تجربه كار در فضاي متفاوت ژروناليستي برنامه‌اي را روي آنتن ببرد كه مهمترين ويژگي آن سادگي است.
راديو هفت با قالب و نوع بسيار ساده اما گيرايي كه سازندگان آن برايش طراحي كرده‌اند توانسته بخشي از مخاطبين نيمه‌شب‌هاي تلويزيون را به خود اختصاص دهد و اين موضوع وقتي اهميت مي‌يابد كه بدانيم اين جذب مخاطب اصولا در شبكه‌اي اتفاق افتاده است كه در نگاه شايد مخاطبان چنداني نداشته باشد.
ساختار و طراحي شبكه آموزش اصولا براي قشر نوجوان و جوان است و عمده برنامه‌هاي اين شبكه نيز براي همين گروه سني برنامه‌ريزي شده است، اما در ساعات پاياني شب برنامه‌اي از اين شبكه پخش مي‌شود كه طيف وسيع‌تري از مخاطبين را نشانه‌گذاري كرده است و به زباني بسيار ساده و گيرا مطالب بعضا عميق خود را منتقل مي‌كند.
حضور يك چهره مطرح هنري در اين برنامه و اجراي يك متن ادبي قوي و يا شعري خاطره‌انگيز تمهيد بسيار خوبي است كه در آن ساعات شب مي‌تواند آرامش را براي مخاطب به ارمغان بياورد و در كنار آن ميهماناني كه روبروي ظابطيان مي‌نشينند و به سوالات بعضا متفاوت او پاسخ مي‌گويند نيز از ديگر ويژگي‌هاي راديو هفت است.
راديو هفت برنامه‌اي است كه به نوعي راه رفتن بر روي لبه تيغ را تجربه مي‌كند و با انتخاب‌هاي آگاهانه توانسته است تا به امروز همچنان تازه بماند.موضوعي كه شايد به ندرت براي برنامه‌اي زنده كه در آن ساعت از شب كه اصلاحا ساعات مرده رسانه مي‌گويند اتفاق بيافتد.


کد خبر: 29920

آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbg9b5.rhb95piuur.html

هنر نیوز
  http://www.honarnews.com