گزارش هنرنیوز از نشست خبری دومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران؛
مینایی: هدف ما معرفی ایران به عنوان قطب بازی سازی در منطقه است
7 خرداد 1391 ساعت 14:51
بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: هدف ما در دومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران ترویج نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای، همکاری بین المللی میان بازی سازان ایرانی، منطقه و جهان اسلام و معرفی ایران به عنوان قطب بازی سازی منطقه خواهد بود.
به گزارش خبرنگار هنرنیوز؛ نشست خبری دومین جشنواره و نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران امروز با حضور «دکتر بهروز مینایی» و خبرنگاران رسانه های گروهی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد.
دراین نشست دکترمینایی اظهارداشت: حدود هفت سال از مصوبه راه اندازی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی می گذرد و این بنیاد رسما نزدیک به چهار سال است که به فعالیت خود ادامه می دهد و در دو سال نخست فعالیت بنیاد ملی بازی های رایانه ای تلاش ما بر اعتمادسازی برای تولید بازی های رایانه از سوی بخش خصوصی بود و در این سال ها زیرساخت های مورد نیاز برای تولید و پخش بازی های رایانه ای فراهم شد.
وی افزود: بنیاد ملی بازی های رایانه ای سال ۸۹ و ۹۰ فرصتی برای جریان سازی در عرصه بازی های رایانه ای بود و در این سالها محصولات رایانه ای فاخری تولید شد و سال ۹۱ سال فرهنگسازی در عرصه بازی های رایانه است و تلاش خواهیم کرد اطلاع رسانی درستی درباره نحوه استفاده صحیح از بازی های رایانه ای انجام شود و شرایط را برای حضور هرچه بیشتر نخبگان برای ورود به عرصه بازی سازی فراهم کنیم.
مینایی ادامه داد: بیش از ۵۰ بازی رایانه ای در تولید مورد حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار گرفتند که نیمی از این بازی ها وارد بازار شده و الباقی این بازی ها نیز در آینده به مخاطبان ارائه می شوند وما برخی بازی های ایرانی را با شمارگان ۱۵۰ هزار نسخه وارد بازار کردیم .ازطرفی چند عنوان بازی رایانه ای ایرانی در کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی نیز توزیع شدند.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای اضافه کرد: در سال های اخیر بیشتر از بازی هایی در گونه های ارزشی، دفاع مقدس و سنتی و حماسی حمایت کرده و این آثار به مخاطبان عرضه شده است و تولید بازیهای رایانه ای کودک و نوجوان در اولویت فعالیت های بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار دارد و امیدوارم با همکاری رسانه ملی، این بازی ها در اختیار مردم قرار دهیم.
وی یادآورشد: بیش از ۲ هزار عنوان بازی رایانه خارجی از سوی این نظام رده بندی سنی و اطلاعات دقیق درباره این بازی ها از طریق سایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای به مخاطبان ارائه شده است و بازی های رایانه ای خارجی از سوی نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای با دقت خاصی برای رده بندی بازبینی می شوند و بازی های رایانه ای پس از رده بندی برای توزیع از سوی شرکت های توزیع کننده مجاز برای عرضه خواهند بود.
وی درادامه با اشاره به راه اندازی انستیتو بازی ملی در سال گذشته ابراداشت: این انستیتو هم اکنون با اخذ مجوزهای لازم از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال فعالیت است و دوره های کاردانی بازی های رایانه ای به زودی در این مرکز راه اندازی می شود و امیدوارم که با تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در سه رشته طراحی بازی، برنامه نویسی بازی و مدیریت هنری بازی های رایانه ای راه اندازی شود.
مینایی تصریح کرد: بازرسی بنیاد ملی بازی های رایانه ای از سال ۹۰ آغاز به کار کرده و در مدت فعالیت خود با حضور در بازار بازی های رایانه ای در تهران و ۱۰ استان دیگر، گزارش های مبسوطی را به ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی ارائه کرده است و امیدوارم «گیم نت ها» نیز در حوزه نظارتی بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار گیرند و مجوزهای گیم نت ها از طریق این بنیاد صادر شود.
وی با تشکر از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه بنیاد ملی بازی های رایانه ای از حمایت های دکتر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل تصویب تغییرات اساسنامه این بنیاد تقدیر کرد و گفت: ظرفیت های بالای بازی سازی در کشور وجود دارد امیدوارم که سرمایه گذاری بخش خصوصی در این عرصه بیش از پیش افزایش یابد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به آماده کردن بسته های حمایتی این بنیاد به مناسبت نامگذاری امسال با عنوان حمایت از تولید ملی کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری گفت: باشگاهی برای بازی سازان مستقل، ایندی، کژوال و کوچک راه اندازی خواهد شد و شرایط حضور تولیدات این بازی سازان در جشنواره های داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.
مینایی با بیان اینکه برای بازی های موبایل و آنلاین نیز بسته های حمایتی مشخصی در نظر گرفته شده است یادآور شد: یکی از برنامه های ما در حمایت از این نوع بازی ها راه اندازی مسابقات بازی سازی دانشجویی است که تاکنون سه دوره از این مسابقات برگزار شده است.
وی ادامه داد: برگزاری مسابقات ۴۸ ساعته بازی سازی در دانشگاه کاشان از جمله این مسابقات بود که در این رقابت ها ۳۲ بازی رایانه ای از سوی دانشجویان به تولید رسید و این بازی ها در دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران ارایه خواهند شد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای از راه اندازی مرکز رشد توسعه بازی های رایانه ای در آینده نزدیک خبر داد وخاطرنشان کرد: برای دومین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران ۱۲ متر غرفه رایگان به تولیدکنندگان بازی های رایانه ای اختصاص یافته است و بازی سازان خارجی از این امکان در نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران بهره مند نخواهند شد و اما کسانی که با مشارکت بنیاد ملی بازی های رایانه ای اثری را تولید کردند می توانند اثر خود را توزیع کنند و سود توزیع آثار خود را بدون پرداخت سهم بنیاد ملی بازی های رایانه ای دریافت کنند.
وی ابرازداشت: دومین نمایشگاه و جشنواره بازی های رایانه ای تهران ۶ تا ۱۰ تیرماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار و این نمایشگاه فرصتی برای نمایان کردن توانمندی های بازی سازان ایرانی خواهد بود و این نمایشگاه ویترین بازی های رایانه ای ایرانی خواهد بود و هدف ما از برپایی این نمایشگاه شکوفایی استعدادهای جوان در عرصه بازی سازی و ایجاد تعامل سازنده و همکاری میان بخش های دولتی،خصوصی و دانشگاهی است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به اهداف این جشنواره ابرازداشت: اهداف ما در این نمایشگاه ترویج نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای، همکاری بین المللی میان بازی سازان ایرانی، منطقه و جهان اسلام و معرفی ایران به عنوان قطب بازی سازی منطقه خواهد بود و در این نمایشگاه خانواده ها با محتوای بازی های رایانه ای آشنا می شوند و سازمانها و دانشگاه ها نیز در این رویداد فرهنگی جایگاه مشخص دارند.
مینایی یادآورشد: در نخستین دوره نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران ما برگزاری ۳۵ کارگاه آموزشی بازی سازی را داشتیم و امیدوارم که در دومین دوره این جشنواره نیز این کارگاه های آموزشی با کیفیت بهتری برگزار شوند.
وی عنوان داشت: جشنواره دوم بازی های رایانه ای تهران در دو بخش اصلی و جنبی برگزار خواهد شد و بازی سازان در بخش اصلی در سه بخش مسابقه بازی های ایرانی، طراحی کاراکتر و بازی نامه نویسی به رقابت می پردازند و در بخش بازی های ایرانی آثار در قالب «بازیهای بزرگ»، «بازیهای برخط»، «بازیهای موبایل» و «بازیهای کوچک» بررسی و مورد داوری قرار خواهند گرفت.
مینایی تاکید کرد: در بخش جنبی دومین جشنواره بازی های رایانه ای نیز مسابقه «طراحی بازی برخط» و مسابقه ایده های قرآنی با تاکید بر سبک ایرانی اسلامی و بیداری اسلامی و حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی برگزار خواهد شد و امسال بخش دانشجویی به دومین جشنواره بازی های رایانه ای تهران اضافه شده است و سال گذشته ۲۸ بازی در بخش دانش آموزی این جشنواره تولید شد و امیدوارم در بخش دانشجویی جشنواره امسال نیز اتفاقات خوبی رخ دهد.
کد خبر: 41430
آدرس مطلب: http://www.honarnews.com/vdcbgaba.rhb8fpiuur.html